Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Free flight! Word het gedaan? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Free flight! Word het gedaan?
Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-01-21 - 14:42:00 send message to Ubernoob

Al een tijdlang ben ik me aan het orienteren op het houden van een papegaaien. Uiteraard heb ik heel veel informatie gevonden en tot me genomen. Een van de dingen die ik tegen kwam en me bijzonder opviel is het leren buiten vliegen van papegaaien. Op Nederlandstalige sites is er bijna niets over te vinden maar in Amerika word het door behoorlijk wat mensen gedaan.

Het lijkt mij een bijzondere uitdaging om dit ook te gaan doen. Echter enthousiasme alleen is niet genoeg en alleen informatie opdoen door er over te lezen is ook niet genoeg voor mij om er mee te durven beginnen.

Daarom mijn vraag:

Zijn er mensen die vliegen met hun papegaaien/parkieten?

Graag zou ik daarmee in contact komen.

Opvallend genoeg is er een behoorlijke groep mensen te vinden die vliegen met roofvogels (zonder er mee te jagen) maar kan ik niemand vinden die vliegt met niet roofvogels.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-01-21 - 15:04:56 send message to Rik

Ik zou niet met een al te dure soort beginnen. happy :)

Ik weet dat er in Avifauna wordt gevlogen met een koppels ara's. Die man daar vertelde mij dat het een stuk eenvoudiger is dan vliegen met roofvogels.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2010-01-21 - 15:13:12 send message to Daniel

Ook in Blijdorp wordt er met diverse soorten gevlogen (bijeters, toekans en ara's)


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-01-21 - 15:16:05 send message to Ubernoob

Goeie tip.

Maar aanschafwaarde van een vogel word al snel overstegen door de emotionele waarde natuurlijk. Dan maakt het niet meer uit of er een ara of een valkparkiet wegvliegt je voelt je net zo goed klote.

Een grotere vogel zou je uit kunnen rusten met een gps tracker zoals die door sommige valkeniers worden gebruikt.

Ik heb die ara's gezien ja in avifauna. Wat een prachtig gezicht.

Ik wil erg graag leren wat er komt kijken bij het leren vliegen van vogels. Ik vermoed dat er weinig verschil zit in de beginselen tussen roofvogels of papegaaiachtigen.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-01-21 - 15:20:23 send message to Ubernoob

Ik zou gewoon eens Avifauna of Blijdorp kunnen bellen natuurlijk. Alleen zitten die waarschijnlijk niet te wachten op hobbyisten die de kneepjes van het vak willen leren.

Aan de andere kant. Niet geschoten is altijd mis....


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-01-21 - 16:10:34 send message to Rik

Volgens mij wordt bij papegaaien de 'klikkermethode' gebruikt. Op een fluitje blazen en als ze dan terugkomen wat voer geven. Verder zijn papegaaien in tegenstelling tot roofvogels sociaal dat het een stuk makkelijker zou moeten maken.

In Avifauna is er altijd wel gelegenheid tot vragen stellen na de show.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-01-21 - 17:24:03 send message to Rik



oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-01-21 - 18:09:35 send message to oli4

heel mooie filmpjes, maar zou het zelf niet riskeren


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2010-01-21 - 18:19:27 send message to lennard

Ik heb zelf afgelopen jaar gevlogen met een woestijnbuizerd. Mij lijkt het ook wel mooi om met een ara te gaan vliegen en het lijkt mij eigenlijk makkelijker om met een ara te vliegen dan met een buizerd of dergelijke. Een papegaai kan je toch wel vergelijken met een hond en als je hem goed traint eerst in een overdekte ruimte waar ze niet weg kunnen vliegen moet dit zeker mogelijk zijn.

Lennard


112marc112
Website Member
Posts :378

Website Member
2010-01-21 - 19:07:50 send message to 112marc112

@ lennard
daar was ik ook al aan aan het denken maar een chip lijkt me zoiezo een goed idee.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-01-21 - 20:30:15 send message to whitebulldog

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

zeker mooi die filmpjes, hier nog eentje http://www.youtube.com/watch?v=BWEmbrtcVyY

http://www.youtube.com/watch?v=eYSAcfoBKTc

maar vraag mezelf wel af wat er gebeurd als ze schrikken van bijv een roofvogel , of reiger/kraai, vliegtuig etc,


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-01-21 - 20:40:35 send message to whitebulldog



Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-01-22 - 00:50:04 send message to Ubernoob

ja die filmpjes zijn erg mooi allemaal.

Maar tot nu toe niemand die dit zelf doet of die iemand kent die dit doet? (naast dierentuinen)


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2010-01-22 - 12:39:41 send message to erika

Hoi hoi,
Het freeflight intereseerd mij ook enorm en ben me er ook wel in aan het verdiepen.
Ik heb in nederland behalve de dierentuinen niemand kunnen vinden die dit echt doet los vliegen, wel ken ik een aantal die vliegen met de vogel aan een tuigje, iets wat ik zelf ook zou willen gaan doen met onze ara.

Wel heb ik iemand op msn uit portugal (wat praten soms wat lastig maakt razz :p) die echt vliegt met ara,s en andere vogels.
Ook heb ik een symposium gevolgt wat oa hierover ging van barbara heidenreich.

Hier een kort verslag daarvan:

Een los vliegende ara, prachtig om te zien natuurlijk. Zou het niet prachtig zijn om je eigen ara zo te kunnen laten vliegen? Dat leek mij wel, maar door deze lezing ben ik er toch redelijk op terug gekomen. Zo makkelijk is dit namelijk niet.
Welke vogels zijn geschikt voor freeflight?
1.De vogel mag nog nooit gewiekt zijn en moet hebben leren vliegen.
2.De vogel mag niet te zwaar zijn
3.Vogels die nooit konden vliegen zijn niet geschikt ! Deze vogels hebben te weinig zelfvertrouwen om te vliegen.
Hoe kun je het vliegen verbeteren?
1.Veel oefenen op de volgende dingen:
1.Landen
2.Bochten maken
3.Vliegen vanaf hoogte
4.Afstanden in kleine stappen oefenen
5.Vliegen vanaf de grond
6.Conditie training
2.Houd de vogel(s) in een grote vlucht zodat hij ook kan blijven vliegen en daarom zelfverzekerd word.
Bij het vliegen van vogels is het belangrijk dat hij goed is getraind niet alleen in het vliegen maar ook in andere dingen. Zo is het bijvoorbeeld erg belangrijk dat de vogel op commando iets laat vallen wat hij in zijn snavel heeft. Stel je vogel zit hoog in een boom met een giftig boomblaadje in zijn snavel. Dan moet de vogel op commando het blaadje laten vallen. Daarnaast moet de vogel snel reageren op commando’s die hem worden gegeven. Dit is erg belangrijk met het vliegen.
Freeflight kan je trainen volgens de volgende stappen
1.De vogel moet vrijwillig leren opstappen.
2.Grote stappen laten maken vanaf standaard naar je hand. Eerst zo ver dat hij zijn bek moet gebruiken om op te stappen en daarna zover dat hij moet springen en zelfs een keer met zijn vleugels moet slaan.
3.De vogel moet snel reageren op dit commando.
4.Geef geen commando als er te veel wind staat of hij geen interesse in je heeft
5.Oefen op veel verschillende locaties. Train natuurlijk eerst met je vogel binnen en vergroot langzaam de afstand die gevlogen moet worden. Laat hem op zijn minst in 3 verschillende verblijven vliegen voordat je naar buiten gaat.


Ben heel benieuwd of je zelf nog bevindingen hebt waar ik weer van zou kunnen leren happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-01-22 - 13:16:22 send message to Karel

Een tip: vlieg nooit met een vogel zonder telemetrie te gebruiken. (zender aan de poot en ontvanger in je handen)
Het is niet goedkoop maar op die manier kun je een weggevlogen vogel tenminste nog terugvinden.


bram en jake
Website Member
Posts :81

Website Member
2010-01-22 - 14:44:42 send message to bram en jake

hoi allemaal zelf ben ik ook bij afifauna geweest ik had ook aan de meneer gevraagt hij zei ook dat ze moeten wennen aan de buitengeluiden en dat er altijd kans is dat ze wegvliegen ook als ze het nooit hebben gedaan.
en dat je eerst met een tuigje en een hele lange touw moet beginnen en als die terug komt meteen belonen. mischien is dit ook wel een tip.




Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede