Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > calcium Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : calcium
Wilhelmus69
Oud Lid
Posts :38

Oud Lid
2010-01-24 - 14:46:21

voor mijn papegaaien heb ik calcium gekocht.
Het volgende probleem is hoe ik het geef.
Als ik het door het water doe, hoe weet ik dan dat ze voldoende binnen krijgen.
Als ik het door het fruit doe, is er een van de 4 die er het eerste bij is, en die misschien alles binnen krijgt.
wat zijn de consequenties van te veel calcium?
En van te weing calcium?


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2010-01-25 - 00:28:41

Afrikanen hebben extra calcium nodig je hebt het over papegaaien dat is behoorlijk vaag er zijn nu eenmaal veel soorten en elke soort heeft een andere behoefte,

mvg Frank


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-01-25 - 06:12:24

ik heb er een eigen manier op gevonden.
ik gebruik calcilux en doe dit door het water.
ik weet de voorschriften al niet meer precies

maar ik geef ze het elke dag maar dan minder geconcentreerd.
ik geef het aan al mijn vogels niet alleen aan de afrikanen.
het kan met name in de broed tijd in mijn ogen alleen maar goed zijn.

groet bert


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-01-25 - 10:03:50

Calcium heeft een sterke "relatie" met andere vitamines en mineralen. Fosfor en D3 in de juiste verhouding zijn bv ook noodzakelijk voor een goede opname.

1% van het dieet is een vuistregel.

Ik zou het verstrekken in het eivoer, dan krijgen jonge vogels dit ook voldoende.

Jonge vogels in het nest drinken immers niet en het calcium wordt door de ouders in hun bloed opgenomen zodat dit niet verstrekt kan worden aan jongen. (maar voor eiopbouw is dit wel goed)

Jongen in de groei hebben veel meer calcium nodig, als volwassen vogels ivm botopbouw. Calcium is net als eivoer voor jonge vogels erg belangrijk. Het is dus slim om dit te combineren met eivoer.
Gert


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-01-25 - 10:41:13

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Extra kalkafzetting op de eischaal wat binnen het kwekersjargon een kalkei wordt genoemd ontstaat vaak doordat er beschadigingen in de eileider zijn opgetreden en er extra calcium op het ei is afgezet om het ei te herstellen. Door de afwijkende dikte zal het embryo veelal vroegtijdig sterven door een belemmerende uitwisseling van gas en vocht binnen het ei.

Een ander probleem is de kwaliteit van de eierschaal, een gebrek aan calcium geeft dunne eierschalen en dus breekbare eieren. De schaalsterkte is vooral erfelijk bepaald. Soms heeft een ei wel een vlies maar geen schaal en noemen we dit een windei. Het verstrekken van sepia, vogelgrit en kalstenen waaruit calcium samen met fosfor in de botten als calciumfosfaat wordt afgezet is van essentieel belang voor de vorming van een goede eischaal. Te dunne of te dikke eischalen met een afwijkende structuur hebben een negatieve invloed op de gasuitwisseling en zullen een vroegtijdig afsterven van het embryo tot gevolg hebben. Voor de opname van calcium vanuit de darm in het bloed speelt vitamine D3 een zeer belangrijke rol en is onmisbaar voor een goede ontwikkeling van het ei. Vitamine D3 vinden we echter niet in zaden maar is aanwezig in meerdere producten van dierlijke oorsprong. Derhalve is het van groot belang om een uitgebalanceerd zachtvoer aan te bieden met de juiste dosering vitamines en mineralen. Ik gebruik al vele jaren Aves producten en ben zeer tevreden over deze voedingssupplementen. Tevens heeft zonlicht een gunstige uitwerking bij de omzetting van vitamine D in D3 door UV straling. Veelal zien we de vogels bij het “zonbaden” hun veren uitzetten om de zonnestralen de onbevederde delen van de huid te laten raken en zo de omzetting in gang te zetten. Voor vogels die in binnenhokken zijn gehuisvest zonder de mogelijkheid naar buiten te kunnen gaan is het derhalve van groot belang om D3 in de juiste dosering in de voeding aan te bieden. Een aanrader om goede informatie omtrent voeding te verkrijgen is het boekje Voeding van Kooi en volièrevogels van de heer L. Holsheimer.

Ruud van der Donk


Wilhelmus69
Oud Lid
Posts :38

Oud Lid
2010-01-25 - 11:32:18

bedankt voor de reacties en advies

groet Wim


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-01-25 - 18:02:20

Te veel kalk wordt niet alleen afgezet op de eieren, maar ook op de botten. Dit kan nare gevolgen hebben voor de gewrichten van de vogel. En jongen sterven idd af of komen niet uit het ei door de te dikke schaal.

Door een goed calcium-preparaat of schelpengrit los toe te voegen kan de vogel zelf bepalen wat hij nodig heeft. En dit doen ze echt wel!

In de winter is er namelijk minder behoefte dan in het kweekseizoen en poppen verbruiken meer dan mannen. Dus een vuistregel van 1 % gaat niet op en bij een gedwongen opname kun je nare gevolgen hebben.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-01-26 - 22:02:24

Rick, buiten het broedseizoen wordt er minder eiwit gegeven dus dan heb je automatisch minder calcium als je dit in het eivoer doet.

Een hogere eiwitbehoefte betekend ook vaak een hogere calciumbehoefte. Dus een pop die eieren met maken heeft ook meer eiwit nodig en andere bouwstoffen zoals calcium. Groeiende vogels hebben ook meer eiwit nodig en calcium.

Als je het hele jaar rond volop eivoer geeft dan krijgen de vogels ook te veel eiwit dus lijden de nieren en lever ook te veel. Door het calcium te koppelen aan eivoer gaat dit mooi gelijk op.

Ik hoop dat je begrijpt waarom ik vind dat dit gekoppeld moet worden gegeven. Los geven van calcium geeft juist eerder een probleem. Bij het geven van losse suplementen is de kans op overdosis vele malen groter.
Gert


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-01-26 - 22:05:29

Hallo,

Ik ben het hiermee eigenlijk wel eens, dat het gekoppeld gaat. Maar ik had nog een vraag over eivoer. Ik geef altijd zaad, fruit en daaroverheen een schepje eivoer. Eigenlijk is dit dus teveel? Moet ik het verlagen naar twee keer per week ofzo, dus gelijk met het calcium, of drie keer. Wat is genoeg en wat is teveel?

Groeten Jaap


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-01-26 - 22:55:16

Ligt eraan welke soort vogels en of je er mee wilt kweken etc.
Gert


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-01-27 - 06:25:51

grijze roodstaarten


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-01-27 - 21:52:02

Wat calciumbehoefte zit de grijsroodstaart hoger dan andere papegaaiachtige. Hoeveel precies is moeilijk aan te geven. Ik het algemeen is het zo dat vogels die veel zaad eten vaak een calcium te kort hebben. Zaad bevat in het algemeen te veel fosfor waardoor een onbelans ontstaat met calcium. Als de vogels dan ook nog binnen zitten en geen of weinig eivoer eten is er tevens een kans op vit. D3 gebrek. Dit is dus ook nadelig voor een goede calcium opname. Naast een goed zaadmengel, groenten en fruit een goed eivoer met voldoende calcium erin moet in mijn ogen volstaan. (mits ze dit eten)
Get


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-01-28 - 07:34:21

Oke, maar hoevaak mag je dan eivoer geven per week bijvoorbeeld?

gr Jaap


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-01-28 - 11:58:51

Binnen het broedseizoen elke dag.
Daar buiten zou ik het beperken tot 2-3 keer per week. (tenzij de vogels altijd binnen en in donkere omstandigheden worden gehouden, dan om de dag)
Gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 222 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede