Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > calsiumgebrek bij loris??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : calsiumgebrek bij loris???
parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2010-02-04 - 21:10:57 send message to parrotmaniak

sinds een half jaar heb ik bij mijn kweekkoppels lori al 2 eiervreters,ze zijn dit gaan doen nadat ik een half jaar lang veel fruit en groente pap voer ook sinasappels en manderijnen,zou het kunnen zijn dat ze hierdoor een gebrek aan calsium hebben gekregen en daardoor de eieren opvreten .wie heeft een idee


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-02-04 - 21:30:18 send message to dooren

Je geeft de indruk dat alle lorikoppels dit doen, of 2 koppels?

Verder hebben ze eerst wel eieren gehad en jongen?

Hoe is de nestkast van binnen bewerkt, met gaas of horizontale plankjes als buffer?
Gert



lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2010-02-05 - 21:48:07 send message to lorie

parrotmaniak,

Goede vraag van Gert.
Hebben de koppels die eieren eten daarvoor al wel succesvol eieren gehad en/of jongen grootgebracht ?

Voer je sinds een half jaar alleen nog maar fruit/groente pap ? Of geef je ook een goed basis voer?


Ik voer zelf in de ochtend een uitstekend basis voer (pap) waar alles inzit (ook calcium)

's-avonds voer ik ook een pap van fruit/groente aangevuld met wat lepels van het basis voer.

Nog geen problemen gehad binnen huidige bestand

gr. Pim


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2010-02-05 - 23:43:14 send message to parrotmaniak

de vogels hebben in het verleden wel gekweekt,ik zat zelf te denken dat bvb door het gebruik van sinasappels het calsium geneutraliseerd wort en er te weinig in het voer zit
ik voer smorgens het voer van huberts en savonds fruitpap met ei en universeelvoer


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-02-05 - 23:48:25 send message to dooren

citrusvruchten bevorderen de ijzeropname. Alleen bij een calcium/fosfor onbelans, D3 gebrek krijg je in het algemeen een calciumgebrek.
Gert


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-02-06 - 20:14:25 send message to Rogert

IJzeropname wordt bevordert maar citrusvruchten zorgen er ook voor dat calcium slechter opgenomen word.

Citrusvruchten zorgen er ook voor dat schadelijke bacteriën die met het voer mee komen minder kans hebben om tot de darmen door te dringen.

Ik zou wel minderden met citrusvruchten, want tegen ijzerstapeling kun je niets doen.

Je zou dus een los mineralen / calciumpreparaat kunnen toevoegen (niet via het voer of water, maar in een apart bakje) om dit probleem op te lossen.

Maar of het ook het probleem van het ei-pikken oplost durf ik niet te beweren. Eenmaal aangeleerd gedrag is moeilijk te doorbreken. En als ze de smaak en de gewoonte te pakken hebben moet je andere trucjes toepassen om je eieren te beschermen.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 229 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede