Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vitaminen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vitaminen
frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2004-07-26 - 22:03:28 send message to frensie

war zijn de beste vitaminen en mineralen voor grote parkieten en wat doen ze met de vogel????


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2004-07-26 - 22:29:42 send message to Dennis Fr.

Heb het ff opgezocht voor jehappy :)

Vitamine A :

Vitamine A zorgt voor bouw en onderhoud van alle slijmvliescellen; dus van de ogen. bek en luchtwegen spijsverterings kanaal en geboortewegen. Bij een tekort ziet men dan ook de verschijnselen van: tranende ogen, ontstekingen huid, darmkanaal en problemen met de ademhaling. Vitamine A Is kleur loos en komt alleen voor In dierlijke producten (vis melk eierdooier etc.)Vitamine A wordt in de lever opgeslagen. Geeft men uitsluitend zaad dan is de eventuele voorraad gauw uitgeput De carotenoïden komen voor in wortelen, groenten, groene planten (niet in zaden en granen) behalve in gele maïs. De carotenoïden zijn pro-vitaminen. In het lichaam kan hier uit de vitamine A gemaakt worden. Ook de pro-vitamine A kan infecties voorkomen, gunstig zijn voor de vruchtbaarheid en bepalen de kleur van de veren. Sommige vogels zijn niet in staat uit het pro-vitamine A het vit. A te maken. Vitamine A komt het meest als tekort voor. Vooral is dit het geval bij papegaaien. BI een groot tekort zwellen zelfs de klieren in de tong op.In de broedtijd is de behoefte '2x zo groot als normaal. Behoefte : 8000 - 12000 IE per kg droogvoer

Vitamine D :

Vitamine D staat bekend als antirachitis vitamine. Vitamine D is belangrijk voor de opname van kalk en fosfor in het bloed. Is er een tekort aan Vit. D dan is er te weinig af zetting van kalk en fosfor In het bot. Is de verhouding van kalk en fosfor goed dan is de behoefte aan Vit. D gering. Vogels die van directe zon kunnen profiteren vormen .via een pro-vitamine D vitamine D In het niet bevederde deel van het dier. Veel vit. D komt voor in melk, eierdooier en levertraan. Zaden en groenvoer hebben geen vit. D. In de zon gedroogde producten hebben vit. D. Het beste is Vit- D3- Vit. D Is goed houdbaar Behoefte: 2000 - 2500 IE per kg voer.

Vitamine E :

Ten onrechte werd Vit. E vroeger het antisteriliteit- vitamine genoemd.Vit. E is bij verschillende stofwisselingen betrokken; het komt In alle cellen voor en beschermt de celwanden. het Is een antioxidans,dus beschermt afbraak waardoor vit. A kan blijven werken. Is er een tekort, dan treedt vooral bij jonge vogels een beweging stoornis op. Door vit. E wordt het hersen en zenuwstelsel goed werkzaam. Vit. E komt in praktisch alle voedermiddelen voor; Vitamine E Haver zelfs veel. Onjuiste bewaring veroorzaakt te weinig vit. E in de voedermiddelen.Behoefte: 15 - 25 mg/per kg. voer.Vit. E bevordert de houdbaarheid van onverzadigde vet zuren in plantaardige oliën (niet ranzig). liet heeft een gematigde invloed op de stofwisseling. Opname van vet wordt hierdoor gereguleerd. liet vormt dus een soort evenwicht in wat opgenomen wordt.

VITAMINE K :

Het vit. K speelt een rol bij de celstofwisseling (eiwitsynthese) en bij het bloedstollingproces. Een tekort komt praktisch alleen voor bij voedselgebrek. Vit. K wordt door de darmflora gevormd. Het eerst hebben parkieten en papegaaien een tekort aan vit. K deze vogels hebben een zeer geringe darmflora.Vit. K komt voor In groenten. Behoefte 1 - 5 mg per kg droogvoer.(In moedermelk soms een te weinig aan vit. K waardoor soms bloedingen bij baby's voorkomen).

In water oplosbare vitaminen.

Hiervan zijn er 11 bekend. Van deze vitamines kunnen door de vogels geen reserves worden aangelegd. Ze fungeren als fosforzure verbindingen.Geeft men de vogels dagelijks, regelmatig iets groenvoer dan wordt praktisch in de behoefte voorzien. Is er een tekort dan vindt geen goede vertering plaats. Het kan de oorzaak zijn van het slecht voeren van de jongen.

Vitamine Bl :

De functie van vit. BI In de eiwit en koolhydraten stof wisseling draagt bij tot de peristaltiek van de darmen.Het bevordert dus de eetlust. Bij een tekort treedt dus eetlustvermindering op; jonge vogels worden in de groei geremd, de spieren zijn niet best ontwikkeld en bij zitten van de vogels zakken de poten door tot op het hakgewricht. Bij een langdurig tekort worden de nekspieren aangetast;de kop wordt naar achteren getrokken (genezing blijft mogelijk). BIJ het behandelen van de vogels met een coccidiostatieum (=anti vit. Bl) dient extra vit. BI verstrekt te worden.Vit. Bl komt voor In groeiende planten, in vele plantaardige en dierlijke producten. In kiemen en zaden vruchten, melkpoeder, vismeel, gist, etc.Behoefte 2- 3 mg per kg voer .

Vitamine B2 :

De vit, B2 behoefte is groter als meer eiwit en vet in de voeding voorkomt. Bij een tekort kan diarree optreden door een ontsteking van liet darmslijmvlies, ook het naar binnen groeien van de tenen komt voor. Verder kan een afwijking aan de donsveren voorkomen. Door aan doening van het zenuwstelsel zijn ongecontroleerde bewegingen mogelijk. Vit. D2 komt vooral voor In dierlijk voeder. De granen zijn arm aan Vit. B2 Behoefte 5-8 mg per kg voer. '

Nicotinezuur :

Dit vitamine wordt wel het antipellagra vitamine genoemd.het dient voor de ademhaling van de cellen. Het kan uit het aminozuur tryptophaan gevormd worden. Bij een tekort krijgt men huidafwijkingen, aandoeningen van het darmkanaal en liet zenuwstelsel. De groei en bevedering zijn slecht. Nicotinezuur komt voor in gist, vismeel, lever, graankiemen en in plantaardig voedsel. Behoefte: 30-50 mg per kg droogvoer.

Vitamine B3 :

Vit- B3 speelt een rol bij de stofwisseling, de pigmentering en de synthese van cholesterol. Bij een tekort treden er huid aan doeningen, een ruig verenkleed, kale plekken in de nieuw gevormde veren, minder pigment bij de snavel hoeken, Rond de ogen en op de tenen knobbeltjes.Vit B3 komt in praktisch alle voedingsmiddelen voor.Behoefte: 6-12- mg per kg droog voer.

Vitamine B6 :

Vit. B6 is voor de vorming van tryptophaan en voor de stofwisseling van mineralen van betekenis. Bij een tekort komen huid- ontstekingen, bloedarmoede, storingen In het zenuwstelsel, slechte eieren met slechte uitkomsten, trage groei en slechte veervorming bij de jongen voor. Vit. B6 komt voor in Gist in kiemen en de zamelen van zaden. Dierlijke voeders zijn arm o aan vit. B6. Behoefte:3-6 mg per kg droog voer .

Vitamine B12 :

Evenals vit. A en D wordt vit. B12 In de lever opgeslagen.Bij een tekort komt de vorming van aminozuren in het eedrang. Dit geeft een slechte uitkomst van de eieren door embryo sterfte Ook komen voor been en veerafwijkingen bij de jongen (b.v. krullende veren) Vit. B12 komt uitsluitend voor in dierlijke producten.rauwe sojabonen hebben een anti vit. B12 werking.Behoefte: 15-30 microgr. per kg droogvoor. Vit. Be

Poliumzuur :

Sulfa producten verhinderen de synthese van foliumzuur in bacteriën Bij een tekort ontstaat een ernstige vorm van bloedarmoede. Poliumzuur komt in praktisch alle plantaardige en dierlijke voedermiddelen voor (melkpoeder, vismeel enz.) Behoefte: 015-1,5 mg per kg droogvoor.

Vitamine C :

Vitamine C wordt in het vogellichaam in lever en nieren gemaakt, en in de lever opgeslagen.Vit. C komt In groene planten In rozenbottels etc. voor.Behoefte: 30-60 mg per kg droogvoer.

Blotine :

Biotine wordt door de kropflora aangemaakt. Er kan een tekort ontstaan door een onoordeelkundig gebruik van een antibiotica, waardoor de kropflora kapot gemaakt wordt. Het zelfde vindt plaats als men de vogels rouwe eieren voert. Bij een tekort kan korstvorming aan de snavel en poten optreden. Biotine komt In dierlijke en plantaardige voor (melkpoeder, eierdooiers) Behoefte: 40-60 microgr. per kg voor.

Choline :

Choline is fosfaat bevattend en speelt een rol bij het transport van vet .Volwassen vogels kunnen het zelf maken .B ij een tekort treedt lever vetting op .Choline komt in praktisch alle voedermiddelen voor Oa Zaden,melkpoeder Enz .Behoefte : 500-700 Mg per Kgr droogvoer.


Groeten Dennis


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-07-26 - 22:52:58 send message to dooren

Beetje moeilijke vraag Frensie, vitamines en mineralen zijn net zo belangrijk als bv eiwitten, koolydraten en vetten. Er is bijna altijd een bovengrens en een ondergrens van hoeveelheden. Sommige vitamines kun je over doseren, (vetoplosbare) andere wateroplosbare vitamines zijn moeilijker over te doseren omdat ze elke dag het lichaam verlaten, en dus hierdoor ook elke dag moeten worden aangevuld. Overdoseren komt ook voor als men onverantwoord omgaat met vitaminepreparaten. Op gebied van papegaaien is weinig onderzoek verricht, maar met kippen (landbouw)veel meer en hieruit worden de gegeven vaak overgenomen. Met een goede afwisseling van zaden, eivoer, groente en fruit zal zelden een tekort voordoen. Met het eiwit is het belangrijk dat je plantaardige en dierlijk eiwit gebruikt, zodat een goede afwisseling van verschillende aminozuren aanwezig zijn. Plantaardig eiwit komt bv voor in granen, dierlijk natuurlijk in kippeneieren en vis. 12% eiwit in het voer dekt de dagelijkse behoefte aan eiwit verlies van de vogels. Terwijl bij de kweek 20% het maximale is. In de handel drukt men eiwit uit in ruw eiwit, dit zegt echter niet veel omdat men de aminozuren van het eiwit niet kent, het onbreken van een essensieel aminozuur zorgt ervoor dat het eiwit niet kan worden opgenomen. Vaak is van ruw eiwit maar 60-80% benutbaar. Het is een vraag Frensie waar je eigenlijk geen direct antwoord op kunt geven. Er zijn geen beste vitamines of mineralen het ontbreken van een soort of het overdoseren van een soort kan fataal zijn. Voorts zijn er ook nog bioactieve stoffen die van belang kunnen zijn.wink ;)
Groet Gert.


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2004-07-27 - 10:29:47 send message to frensie

zoooooooo dat zijn nog eens antwoorden.
ik kom hier op mijn vraagwant,ik heb jongen bij mijn roodvleugels en nu waren ze uitgevlogen en nu hebben beide jongen(de een iets erger dan de andere) de poten wat krom,iets scheef staan,kwam ik bij een arts en die constateerde een vitaminen gebrek.vitamine b complex noemde hij.
nu voer ik extra van dit en zie dat het steeds beter word.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-07-27 - 14:42:35 send message to dooren

Frensie, mag ik dan vragen of je vogels binnen of buiten zitten en welk dieet ze krijgen?
Groet gert.


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2004-07-27 - 16:13:20 send message to frensie

ze zitten buiten in de volieremet nachthok,en ik voer ze groot parkieten zaadmet cardiumpitten van conacorn en geef ze eivoer van sluis(eggfood+) verder doe ik er maiskiem olie en gitocal door,en voer zo nu en danpaardebloemen en muur


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-07-27 - 17:34:24 send message to Mario

Als ik jouw was zou ik 2x week een multvitamine door het drinken of bij parkieten nog beter door het eivoer doen.
In de meeste speciaalzaken hebben ze multivatimes die aangepast zijn aan het seizoen :

- kweek
- rui
- conditie

Dus voor ieder seizoen wat
Ik persoonlijk geef QUICKON V omdat ze het goed opnemen door de zoete smaak en er een handig doseerspuitje bijzit.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-07-27 - 22:54:06 send message to dooren

Frensie ik zou geen maiskiemolie (vetten) door het eivoer mengen omdat dit de energiewaarde verhoogt zodat minder eivoer wordt opgenomen. In het eivoer zitten ook vitamine B en D. Als je het "rul" wilt maken kan je beter wat Karvan Cevitam toevoegen vaak is deze verrijkt met vitamine B. B12 komt alleen voor in dierlijk eiwit en wat sporen in droge gist. B12 zoals je heb kunnen lezen geeft beenafwijkingen en ruwe veren. De veren waren goed en jongen vlogen uit op het aantal dagen wat er voor staat?? Jou vogels kunnen B12 alleen uit je eivoer halen. Een vitamine D3 gebrek kan ik me niet voorstellen omdat blijkbaar deze produkten ook gebruikt en de vogels ook buiten zitten. Borstbeen was dus niet vergroeid?? je schrijft 2 jongen, het ene jong minder als het andere (jongste natuurlijk?)Waren er ook andere jongen in het nest en gestorven? Dat maiskiemolie is een 100% onverzadigd vetzuur?, verzadigde vetzuren vermindert de opname van calcium uit de darm.
Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft, ga het "rijtje" maar eens af of je zelf conclusies kunt trekken.wink ;)
Groet gert.


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2004-07-28 - 10:36:50 send message to frensie

het was een nest van twee eieren,dus hier is niks mis mee.twee jongen.en ik weet niet of het zo is dat de jongste er het ergst aan toe is maar is wel iets kleiner dan de andere,en hebben geen krom borstbeen.
maar ik ben vergeten te zeggen dat de ouders 15 jaar oud zijn,misschien dat het daar nog iets mee te maken heeft?????


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2004-07-28 - 10:38:08 send message to frensie

die maiskiem olie gebruik ik voor een betere bevruchting,en men zegt dat ze er meer van glanzen


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-07-28 - 11:45:16 send message to dooren

Hoi Frensie,
Je gebruikt vitamine E als antioxidant, vitamine C heeft dezelfde functie, hierdoor is het resultaat ook hetzelfde op gebied van bevruchting. Je mag het dus gerust weglaten die maiskeimolie, E zit ook in eivoer. Het teveel aan vetten is vooral in de opfokperiode nadelig, in de winter als extra brandstof is vereist dan is het juist weer erg welkom. Alleen door eiwitten is celvermeerdering mogelijk niet door vetten of koolydraten. Met proeven is ondervonden dat 20% eiwit in de opfokperiode ideaal is. Te weinig geeft slecht groei, te veel heeft bijwerkingen die niet gewenst zijn. Maiskiemolie in de voeding helpt met het glanzend maken van veren, echter liever niet overdrijven, 1x per week is bv voldoende om glanzende veren te krijgen. Een teveel aan koolydraten e.d. wordt ook omgezet in vet.
Groet Gert.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede