Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Problemen met mijn kakariki's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Problemen met mijn kakariki's
Kakariki20
Website Member
Posts :35

Website Member
2010-04-10 - 13:58:32 send message to Kakariki20

Ik heb een 8tal kakariki's in mijn grotere voliere, en onlangs heb ik opgemerkt dat 2 hiervan een nogal lange en misvormde snavel krijgen, hieromheen zit ook al wat lijkt op droog vlees. Omdat dit mij niet lekker zat heb ik op internet al van alles opgezocht, maar niks gevonden wat precies mijn probleem betreft helaas.

Foto's

http://img519.imageshack.us/img519/541/kaka1.jpg
http://img33.imageshack.us/img33/8164/kaka2r.jpg
http://img177.imageshack.us/img177/8026/kaka3.jpg
http://img638.imageshack.us/img638/6382/kaka4e.jpg

De foto's zijn niet heel duidelijk, maar ik denk dat je wel een ruw beeld krijgt van wat het is dat mij zorgen doet maken. Eerst dacht ik dat het door ouderdom zou kunnen komen, maar toen er een redelijk jonge pop van mij ookal begon te 'misvormen' maakte ik mij wel zorgen.


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2010-04-10 - 18:25:43 send message to parkietstijn

In wat voor situatie zitten de vogels?
En wat voor zitstokken heb je? Hout, plastic?
En diameter hiervan?


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2010-04-10 - 19:29:57 send message to P.Rooth

Hallo

Eerste indruk is een ramp

Zoals ik de foto bekijk rot de snavel

Met de beschrijving die u zelf erbij gezet heeft

Is bij mij 1 gedachte SNAVEL VEERROT een gespecialiceerde dierenarts kan ik helpen met stellen van de juiste diagnose

Sterkte ermee

Paul


Kakariki20
Website Member
Posts :35

Website Member
2010-04-10 - 21:23:31 send message to Kakariki20

De zitstokken waar ik de vogels op heb zitten, zijn de 2.10 meter (zo breed is mijn voliere overigens, ik kon ze nergens van deze lengte vinden) lange stokken die je bij de karwei kan kopen (goed gewassen en dergelijke).

Dat het een ramp blijkt te zijn doet mij grote zorgen, het is tenslotte mijn favoriete kakariki, zo lief dat die is. Ik zal de lokale dierenarts eens raadplegen.

Ik kan eventueel wel een foto maken van mijn hele kakariki bestand, de overige mannen zien er als topatleten uit vergeleken met dit ziek geval.



Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2010-04-11 - 02:08:16 send message to Fonje

Bij snavel en verenrot worden de veren ook aangetast.Ik denk eerder aan schurftmijt/scaly face. Google daar maar eens op bij afbeeldingen. Met Ivermectine is dat goed te behandelen. Wel heel je bestand behandelen.

Groetjes
Peter


Kakariki20
Website Member
Posts :35

Website Member
2010-04-11 - 12:06:45 send message to Kakariki20

Ik had gisterenavond al eens onderzoek gedaan op internet, en het lijkt inderdaad meer op scaly face dan veerrot, want de veren zijn totaal niet aangetast!

Moet ik mijn andere vogels ook allemaal een kuurtje daar mee geven? Ik heb er ook nog 2 vluchten naast staan met halsbanden en grasparkieten, die ik pas een paar weken heb.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2010-04-11 - 14:19:11 send message to Fonje

Bij Kakariki's is een mijtsoort aangetoond behorende tot de Knemidokoptes maar duidelijk verschillend met de gangbare schurftmijten. In dat geval kan je uitsluitend de Kakariki's behandelen. Maar het kan nooit kwaad andere vogels te behandelen.
Kakariki's blijken heel gevoelig te zijn voor deze mijten. In een verder stadium veroorzaakt dit de gekende kale koppen.
Een paar druppels anti-luchtpijpmijt in de nek en dit na een aantal weken herhalen.

Groetjes
Peter


Kakariki20
Website Member
Posts :35

Website Member
2010-04-11 - 16:10:19 send message to Kakariki20

Prima, Dankjulliewel voor alle antwoorden, ik zal zeker even kijken voor dat middeltje, en uiteraard nog meer info opdoen op internet.

Mochten er zich nog meer problemen voordoen dan zal ik dat laten weten.

Groeten, Johan


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-04-11 - 18:14:02 send message to Ton Koek

Ik denk ook aan een zware mijtaanval. Je kunt de snavels en de huid eromheen ook om de dag wat invetten met vaseline, dan zijn de vogels er ook snel vanaf normaal gesproken.
Succes in elk geval.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-04-11 - 21:12:17 send message to mijnkaketoes.nl

Voordat we hier allen dokter gaan spelen op basis van onduidelijke en vage symptomen lijkt mij het enige en juiste advies ga gewoon voor de zekerheid even naar een goede vogelarts.

Veel succes met je vogels

Henk



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 217 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede