Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kuikentjes??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kuikentjes???
Troetelduifje
Website Member
Posts :9

Website Member
2010-05-09 - 14:53:28 send message to Troetelduifje

Hai, ik heb 2 diamantduifjes, die sinds een paar weken geleden heerlijk buiten in een voliëre zijn gezet ipv binnen in een hokje. 2 weken terug hebben ze 2 eitjes gelegd, waar pa en ma afwisselend op gezeten hebben.
Nu zag ik vanmiddag dat er 2 lege eierschalen op de grond lagen en pa zit nog steeds op het nestje en duikt beschermend ineen als ik er met mijn grote neus boven ga hangen.

Mag ik er nu vanuit gaan dat ik 2 kuikentjes heb?
Zo ja; moet ik de ouders gewoon even met rust laten nu, of juist checken of er geen kuiken dood is? Of gooien de ouders een dood kuiken er zelf wel uit?

Ik kan nu helemaal niets zien, want pa heeft zijn rokken er helemaal overheen gespreid. Aandoenlijk, die natuurlijke ouderliefde hoor.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-05-09 - 15:13:50 send message to Rogert

Hoi Troetelduifje,

Zo te lezen heb jij goed beschermende ouder duiven. Laat ze maar gewoon met rust want te veel verstoring kan er voor zorgen dat de jongen verstoten, vertrapt of uit het nest geworpen kan worden.

Alleen controleren als je beide ouders van het nest af ziet. Niet forceren want dat kan averechts werken.

Als een jong dood zou zijn dan heeft ingrijpen toch geen zin. Vaak worden deze jongen platgedrukt en vind je ze terug als matje. Mocht je ooit zonder moeite in het nest kunnen kijken en een eventueel dood jong verwijderen dan is dat geen enkel bezwaar.

Als de de jongen wilt ringen dan even nagaan op welke dag dat moet. Vaak kun je jonge duiven ringen op de dag dat ze uitvliegen. Dan is het geen enkel bezwaar om ze te vangen.


Troetelduifje
Website Member
Posts :9

Website Member
2010-05-10 - 13:48:04 send message to Troetelduifje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Owkee... ik had gisteren avond voorzichtig even gekeken, voor ik jou reactie gelezen had; 2 foeilelijke levende jonkies.


De ouders gingen meteen, binnen 2 minuten weer terug op het nest en zitten er nu afwisselend apart of zelfs samen op. Dus inderdaad heel verzorgend en ebschermend. Lief!!!Nu laat ik ze inderdaad verder met rust hoor.

Dat ringen ga ik zeker doen als ze uitvliegen, daar ga ik even info over opzoeken. Maar eerst zien dat ze goed groot worden.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 172 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede