Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wel of geen extra kalk Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>


Auteur Onderwerp : wel of geen extra kalk
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-10 - 21:36:26

heb een vraag over de mening van andere kwekers omtrent extra kalk voor bonteboeren.
Ik zit nog steeds in dubio om extra kalk voor mijn bonte boeren te gaan kopen. De reden waarom ik twijfel is de volgende: Bonteboeren ( afrikaanse vogels) hebben extra calcium nodig zoals bekend.
Nu zeggen veel mensen dat ze dat voldoende halen uit het grit/ maagkiezelmengsel dat de vogels krijgen.
anderen zeggen juist weer cacivit extra verstrekken.
Ik was zelf van plan ook calcivit aan het menu toe te gaan voegen ( in drinkwater) , maar nu las ik dat er ook verhalen zijn van gestorven jongen in het ei, omdat ze niet naar buiten konden omdat de schalen juist te hard waren geworden, maw het baate niet, het schade juist in dat geval.
Kortom wat is wijsheid??????sad :(


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2010-05-10 - 22:52:30

het verhaal van te dikke schalen lijkt mij niet goed ,lijkt mij eerder dat de jongen te weinig vit AD hebben gehad waardoor de nekspier onvoldoende sterk is en ze niet uit het ei kunen komen.volgens mij is dit ook een grote oorzaak van sterfte in de dop i.p.v. te droge eieren,maar wie ben ik ?
ikzelf geef aan al mijn parkieten [austr.aziaten en z.amerikanen calcivit omdat dit in mijn menu het enigste tekort is


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-10 - 23:37:14

dank voor je antwoord, maar ik weet dus nog steeds niet of dit tekort ook niet te halen valt uit het gritmengsel dat de vogels al krijgen, al dan niet in combinatie met sepia etc.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-05-10 - 23:50:28

Met een product als calcivit dwing je de vogels, waarom ze niet zelf de keus geven door wat kalkblokken op te hangen?
Als ze de behoefte hebben nemen ze op, anders niet.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-05-11 - 05:21:48

de combinatie papegaaien en kalk/mineraal blokken werkt voor ongeveer een half uur.
want dan ligt ie wel volledig in stukken onder in de voliere.
ik geef altijd calcilux door het water dit doe ik bij al mijn vogels.
op deze manier weet ik zeker dat ze altijd kalk opnemen.
en natuurlijk staat er standaart grit en kiezel.

groet bert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-05-11 - 13:03:58

Bert, is Calcilux oplosbaar in water, of zakt het na een tijdje naar de bodem?


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2010-05-11 - 18:34:28

en hoe is dat als je kalk voert???


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2010-05-11 - 18:34:55

sorrysad :(

ik bedoel, hoe is het als je pellets voert??


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-11 - 20:13:35

quote
--------------------------------------------------------------------------------
Met een product als calcivit dwing je de vogels, waarom ze niet zelf de keus geven door wat kalkblokken op te hangen?
Als ze de behoefte hebben nemen ze op, anders niet.



Zit inderdaa wat in, alleen ; als je kijkt naar het menu van de vogels, pakken ze ook vaak het lekkere uit, en het "gezonde"willen ze nog wel eens laten liggen m.a.w zijn de vogels ( in sommige gevallen) niet al een deel van hun natuurlijke instinct kwijt doordat ze niet gewend zijn extra kalk tot zich te nemen? Met een blok weet je niet hoeveel ze binnenkrijgen, ( in het geval je een eigenwijze vogel hebt)
Maar inderdaad er zit wat in wat je zegt.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-05-11 - 20:15:50

Schelpengrit is kalk. Dus als je je vogels schelpengrit voert kunnen ze zelf bepalen of ze het wel of niet opnemen. Door het apart te verstrekken dwing je ze niet om het op te nemen.
Schelpengrit heeft niet dezelfde functie als maagkiezel, het is puur voor de kalkopname.

Maagkiezel is een hulpstof die zaden maalt en ook het schelpengrit. Schelpengrit maalt geen zaden!

Kalkblokken of sepia zijn interessant om te slopen dus niet een echte aanrader.

Bij gedwongen opname via het water kan je kalkafzetting krijgen op botten of eischalen. Dit kan nare gevolgen hebben als te dikke ei-schalen of stramme gewrichten. Daarbij is via het water toedienen duur en als het water stil staat zakt het naar de bodem.

Hobbyisten die hun water aanzuren of citrusvruchten voeren MOETEN kalk geven. Het zuur breekt kalk in het lichaam af en dit moet dus aangevuld worden!

Raadpleeg anders een goede vogelarts.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-05-13 - 06:33:10

ik los de clacilux op in het water en dat gaat niet bezinken.
niet bij mij teminste.
ik gebruik het al jaren en het bevalt mij zeer goed.
ik ben het gaan gebruiken omdat ik een stel grijzen had zitten.
maar die zijn ondertussen vertrokken nu heb ik alleen nog amazone,s.
en die doen het er zeer goed op.

groet bert


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-13 - 13:54:27

dus het probleem van de te dikke eierschalen is jou onbekend begrijp ik?


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-05-13 - 16:25:56

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik gaf de BB's en de grijzeroodstaarten altijd 1 keer in de 2 weken gistocal over het voer ( liefst fruit blijft er mooi op plakken naast de spirulina ) het te dik zijn van schalen is mij niet bekent en ook niet overkomen. en grit of maagkiezel daar zal heust wel iets van kalk in zitten maar nooit voldoende / komt er ook nog bij dat een TE veel aan kalk via de ontlasting zijn weg naar de buitenlucht vind


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-05-13 - 17:39:12

Uhh, Arjan, schelpengrit is kalk. Het is gemaakt van schelpen. En schelpen zijn het exoskelet van een weekdier. Ofwel het uitwendige skelet van een mossel. En skeletten zijn gemaakt van kalk!

Maagkiezel zijn scherpe stenen die je voert en het schelpengrit helpen malen. Hier haalt een vogel geen kalk uit maar is wel essentieel voor een goede spijsvertering en voedselopname.

Kalk kan alleen goed opgenomen worden als het dier ook fosfor binnen krijgt. Dus voeding waar fosfor in zit is ook van belang. Fosfor is gedeeltelijk terug te vinden in botten. Dus bij opname van schelpengrit krijgt het dier ook een deel fosfor binnen.

Zit er in mineralenblokken en vloeibare kalk ook fosfor? Zo niet dan moet het dier dat uit andere voeding halen en is het dus minder goed opneembaar omdat fosfor niet in heel veel voedingsstoffen terug te vinden is.

Een te veel aan kalk zal best via de ontlasting afgevoerd worden als het niet door het lichaam opgenomen kan worden. Dus gedwongen en overvloedige opname is zonde van je geld. Laat de vogel zelf bepalen hoeveel hij opneemt door het los aan te bieden en je bespaart ook nog eens geld.

En als je bang bent dat je vogel het schelpengrit niet herkent als bouw- en hulpstof dan voer je het tijdelijk door zijn dieet heen en geef je het later apart.


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2010-05-13 - 19:16:54

Hallo,voor zover ik het weet kan een vogel weldegelijk last krijgen van een OVERMAAT aan bv kalk,doormiddel van bv verstopping,denk aan gistocal die zoals ik hier lees veel gegeven wordt.

Ik gaf dat vroeger,(20 jaar geleden ook),maar ben daar toen dus vanaf gestapt,carmix is een natuurlijk product en geeft voor zover ik dat weet geen last van overmaat en dus problemen.

Gr Kees.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2010-05-13 - 20:28:30

Grit en schelpen zijn hetzelfde , is iedereen het over eens .
Ik verstrek grit in bakjes en heb schelpen in de voliere en die pakken ze eerder dan het grit .
Tevens verstrek ook ik dagelijks calcivit door het eivoer wat ik weer makkelijker vind dan door het drinkwater aangezien in mijn voliere buiten de drinkbakken staan die met een tuinslang schoongespoten en water in ververst wordt .

Probleem te dikke eierschalen niet meegemaakt wel heb ik sinds ik calcivit gebruik grotere legsels en grotere jongen .
Stellen die normaal 1 legsel per jaar doen kunnen door exstra calcium toch nog bij een mislukt legsel een 2de poging doen wat voor de bereffende soort uitzonderlijk genoemd wordt , volgens de geleerden is 1 nest per jaar normaal en is dit misgelopen doen ze volgend jaar misschien beter .
Niet dat ik dit geheel aan de exstra calcium toeschrijf maar het helpt wel .

Paul



Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 249 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede