Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vogels los laten vliegen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vogels los laten vliegen?
Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2010-05-27 - 19:24:39 send message to Exofauna

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om sommige groepsvogels [zebravinken, valkparkieten enz]
na gewenning los te laten vliegen.
Ik weet het, het klinkt dubieus maar als de vogels voor voer onderdak enz terug moeten komen zullen ze vast wel in de buurt blijven.
Ik heb wel eens meer verhalen gehoord van in ieder geval kromsnavels die los om het huis werden gehouden.

Nog voor de duidelijkheid.
Als ik het doe gooi ik ze niet direct naar buiten maar overspan het gebied waar ze worden gevoerd voor tijdelijk.
Eventueel handopgefokte, tamme soortgenoten toevoegen.

Vriendelijke groet Robin!


Mark Honsbeek
Website Member
Posts :22

Website Member
2010-05-27 - 21:35:00 send message to Mark Honsbeek

intressant, laat even weten hoe gaat.


Kakariki20
Website Member
Posts :35

Website Member
2010-05-27 - 22:05:02 send message to Kakariki20

Je moet wel rekenschap houden met eventuele roofdieren, zoals katten en/of roofvogels.
En mocht dat goedgaan, net zoals de halsbandparkiet, zal dat op den duur effect hebben op onze landelijkse flora en fauna.


tuinman222
Website Member
Posts :29

Website Member
2010-05-27 - 22:07:07 send message to tuinman222

deze vogels wat jij noemde als jij die in het echt los wil laten dus echt de vrijheid geven dan kuur ik dit persoonllijk zelf af want dat over leven deze vogels het niet ook al weten ze waar ze hun eten vandaan kunnen halen zij zijn niet op gewassen tegen onze temperatuur buiten laat staan in het najaar met al onze regen buien dan gaan ze zeker doodt dan heb ik het nog niet eens over de rovers onder de buiten vogels als havik buizerd enzvoort kijk in mijn voliere kunnen deze vogels schuilen waar ze willen worden niet nat zitten niet op de toch en is er geen gevaar van andere vogels of katten en honden de vogels die jij noemde zijn best wel winterhard en zitten bij mij ook zonder verwarming maar de natuur is anders voor deze vogels. en ja het klop er vliegen wat vogels buiten in de natuur rond die het wel overleven bij ons zijn dat de muisparkieten in een kolonie van 20 vogels ik hoop dat je er goed over nadenk groet gerard ps geeft ze liever veel ruimte met een grootte overkapping van gaas dan is het net of ze buiten vliegen


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-05-27 - 22:12:42 send message to Ton Koek

Ik denk dat dergelijke vogels een te gemakkelijke prooi voor roofdieren zijn, alleen al door hun afwijkende kleur in vergelijking met de inheemse vogels.
Ik weet ook niet of het wel mag, inderdaad vanwege het risico op faunavervasling als het zou slagen.
Misschien slim om dat vooraf even te informeren, bv bij de A.I.D.

Groet, Ton.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-05-27 - 23:11:56 send message to Karel

Dat mag inderdaad niet.

Bovendien gaat het je met valkparkieten niet lukken, die vliegen direct luid gillend richting Australie.


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2010-05-28 - 13:36:21 send message to Exofauna

Ik was niet van plan om mijn vogels echt aan de elementen over te leveren maar ze net als postduiven in ieder geval een droge beschutte plaats te bieden voor de winter.
Wat de roofvogels bunzingen en ratten betreft heb ik geen last van want we wonen in een woonwijk.
We hebben alleen last van katten [die wel de ratten weg houden]
maar ik kan de tuin wel kattenvrij maken.

Wat de wetgeving betreft, het is toch ook niet verboden om postduiven los te laten vliegen?
En zelfs mochten er een paar vandoor gaan, ik heb ook iets opgezocht over de wilde halsbanden in Nederland.
In een verslag van een paar onderzoekers blijkt dat de halsbandparkieten niet concureren met inheemse vogels.
En daarnaast als je in de voliere ziet dat valkparkieten door kleinere vogels al worden bestolen van voer en nestplaatsen dan denk ik niet dat ze veel effect hebben op inheemse soorten.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-05-28 - 14:02:28 send message to Karel

Als je toch al van plan bent om de wet, wetenschap en ervaringen op je eigen(wijze) manier te interpreteren en dus in feite al hebt besloten dat je het gaat doen, waarom stel je dan hier nog deze vragen?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-05-28 - 15:00:03 send message to Daniel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Robin, zoals Hans hierboven aangaf het is verboden om moedwillig vogels los te laten in Nederland, voor postduiven geldt een uitzondering. Daarnaast zijn valkparkieten nomadisch wat betekend dat ze in Australie van waterbron naar waterbron trekken op zoek naar voedsel. Het is dus vrijwel onmogelijk om deze soort bij je voliere te houden.
En daarnaast kan je de onderzoeksresultaten over de halsbandparkieten niet zo maar 1 op 1 overnemen voor andere soorten.

En geloof me binnen een maand zijn al je vogels opgegeten of gestorven door ondervoeding. Want dat jij geen ratten of bunzingen ziet betekend niet dat ze er niet zijn. En behalve dat zijn ook kraaiachtigen of meeuwen dol op een zebravinkje.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2010-05-28 - 15:00:28 send message to theelepeltje

quote
Wat de wetgeving betreft, het is toch ook niet verboden om postduiven los te laten vliegen?
En zelfs mochten er een paar vandoor gaan, ik heb ook iets opgezocht over de wilde halsbanden in Nederland.
In een verslag van een paar onderzoekers blijkt dat de halsbandparkieten niet concureren met inheemse vogels.
En daarnaast als je in de voliere ziet dat valkparkieten door kleinere vogels al worden bestolen van voer en nestplaatsen dan denk ik niet dat ze veel effect hebben op inheemse soorten.


Postduiven zijn geen exoten, dit is de gedomesticeerde vorm van de wilde Rotsduif (Columba livia) die in Europa voorkomt. De post/sierduif kent een domesticatie van duizenden jaren en heeft inmiddels de Rotsduif verdrongen zodat deze min of meer is uitgestorven. (M.a.w. er is vaak geen verschil meer te zien tussen verwilderde postduiven en wilde Rotsduiven).

Zebravinken en Valkparkieten zijn niet zo gedomesticeerd dat ze honkvast zijn. Daarnaast is het simpelweg verboden bij de wet ze los te laten. FAUNAVERVALSING!


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-28 - 21:29:08 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

kijk er met gemengde gevoelens tegen aan.
Maar denk dat ook al zouden jou vogels het overleven, en weten waar ze hun voer moeten halen: stel, ze worden opgeschrikt door een roofvogel ( vliegt echt wel boven woonwijken, heb er zelf ervaring mee!!!!) , door een kat, een knal, een stofdoek die wordt uitgeslagen, eender wat, een vogel gaat er in blinde paniek vandoor, en helaas zijn onze volliere vogels niet zoals een postduif dat ze dan ook direct deweg terug weten te vinden, als ze in blinde paniek een eind zijn weggevlogen.
Maar ben benieuwd hoe e.e.a gaat aflopen, laat het ons weten op het forum. wanner gaat e.e.a plaatsvinden? want neem aan dat je ze bij mooi weer gaat uitwennen toch?

ik denk trouwens dat je beter met een paar halsbanden kunt beginnen, als die niet terugkeren, hebben ze in elk geval een overlevingskans die erg groot is. En als de halsbanden het doen kan je eventueel andere soorten toevoegen, omdat die wellicht bij de groep blijven.
Let wel ik spoor niemand aan om vogels in het wild uit te zetten, voordat we daar weer commentaar op gaan krijgen, wil je alleen advies geven om het met een andere soort te doen als je het toch van plan bent/blijft.
En mochten de halsbanden hem peren, die paar zullen denk ik niet opvallen/verschil uitmaken met de hele kolonies die hier al rondzwermen ( zie topic in de kroeg)


Troetelduifje
Website Member
Posts :9

Website Member
2010-05-28 - 23:07:09 send message to Troetelduifje

Waarom wil je vogels houden als je ze dan wil loslaten? En in andermans tuinen laten schijten en evt. broeden en kwetteren; zit jouw buurt daar op te wachten?

En geen last van ratten, omdat je in een woonwijk woont????
Nergens zoveel ratten als in een woonwijk, want.... er ligt riool én makkelijk voedsel in woonwijken....

Kooi- of volière dieren overleven, na vrij te zijn gelaten misschien maar een week of 2, omdat ze niet van hun ouders geleerd hebben hoe te overleven.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-05-29 - 08:48:19 send message to ParkietenPeter

Als je op het internet gaat zoeken over welk onderwerp dan ook, zul je altijd wel berichten tegen komen die in jouw straatje te pas komen.

Wat de halsbanden betreft zijn er ook berichten te vinden waaruit blijkt dat het wel degelijk, en ik dacht uit mijn blote hoofd de specht, inheemse vogels verdrijft! Maar zoals al geschreen werd, als jij je zinnen gezet hebt op het loslaten, wat wil je dan horen?
Faunavervalsing is in Nederland sowieso al een groot probleem en dat zou jij dan alleen maar erger maken. De soorten waar jij over spreekt zou je al met honderden tegelijkertijd los moeten laten wil je er iets van terug zien. De postduif is sowieso een heel ander verhaal omdat het helemaal geen wilde vogel betreft. Vergelijk gaat helemaal niet op omdat zoals ook al gezegd deze gedomestiseert is. En uberhaupt gedomestiseert kan worden, jouw soorten kunnen helemaal niet gedomestiseert worden.

Ik zou het dus maar gewoon uit mijn hoofd laten.
Beter voor jouw beurs, en zeer zeker veel beter voor de vogels. Als je een echte dierenvriend bent, niet doen!

Peter


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2010-05-29 - 21:21:23 send message to Exofauna

Met de katten in de buurt [waar ik ook een ander forum over heb gestart]
Denk ik dat het beter is om het niet te doen want ik wil mijn eigen vogels nog andere wilde vogels hier kwaad mee doen.
Ik dacht dat ik op deze manier mijn vogels een beter leven kon geven.
Ik heb het juist aan jullie voorgelegd zodat ik de voors en tegens af kon wegen om te bepalen wat te doen.

Dus weer wat geleerd!

Vriendelijke groet Robin!


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-05-30 - 09:21:18 send message to ParkietenPeter

Robin,

Om de vogels een beter leven te geven is heel nobel en te prijzen.Maar helaas zal dat voor uitheemse vogels hier in Nederland, een enkele uitzondering daar gelaten, niet mogelijk zijn.

Zo'n paradijs is het nog niet.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-30 - 16:20:39 send message to whitebulldog

Robin,
Is het geen idee, om naast je vogelhobby, er een hokje met post/sierduiven bij te gaan houden, deze kun je dan hun dagelijkse vrijheid geven, en in het geval je postduiven neemt, kan je hen overal mee naar toe nemen ( mits goed weer) en van daaruit loslaten, en bij thuiskomst zullen ze ja al zitten op te wachten.wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede