Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > welke middeltjes helpen wel, en welke niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : welke middeltjes helpen wel, en welke niet?
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-30 - 23:13:42

ik heb onlangs het onderwerp wel of geen extra kalk geplaats, en wat blijkt, de meningen lopen enorm uiteen. Ik heb nu cacilux gekocht, en hoor dat dit eigenlijk weggeooid geld is, daar er geen fosfor bij zit, en het dus niet zou helpen.
Ik ebn daarom nu eens benieuwd welke producten bij u nou wel hebben gebaat, en welke juist niet, en vooral waarom wel, of waarom juist niet.
Wellicht interessant om daar eens inzicht in te krijgen, ook om eens te kijken of wel waargemakt kan worden wat de fabrikant beweerd, of dit in de praktijk ook blijkt.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-30 - 23:15:05

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

excuus voor de typfouten, was weer eens te snel, en kon na het posten niet meer verbeterenhappy :)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-30 - 23:16:38

wellicht ook een idee uw eigen huis tuin en keukenmiddeltjes te vermelden, en waar dit tegen helpt, en hoe je dit geeft, hoe vaak etc etc.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-06-01 - 11:03:36

ik geef eigenlijk bahalve spirulina geen andere middeltjes bij het normale n3 zaad zonder zonnenbloempitten / eivoer en gebroken-gepelde haver

ze doen het er goed op dus .
gr arjan


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-06-01 - 12:40:17

quote
arjandaf,
ik geef eigenlijk bahalve spirulina geen andere middeltjes bij het normale n3 zaad zonder zonnenbloempitten / eivoer en gebroken-gepelde haver

ze doen het er goed op dus .
gr arjan



Bedoel je dat jou vogels enkel op zaden leven met wat spirulina?
Als dit zo is ben dan maar blij dat je de jongen verkoopt want vroeg of laat gaan deze vogels toch problemen krijgen. Zoals bekend komen de problemen meestal later.

Groeten Meyerwink ;)



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-06-01 - 13:35:21

Ik weet niet of het onder "middeltjes" valt, maar ik gebruik regelmatig nectar voor de vogels.
Soms maak ik er het eivoer mee aan, andere keer geef ik het gewoon vloeibaar.
Ze drinken er graag van, ik vind het een nuttige aanvulling.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-06-01 - 20:19:05

Oke, maar waarom is het een nuttige aanvulling?

Ik was er altijd van overtuigd dat pro-biotica een goede aanvulling zou zijn voor de vogels. Een goede darmflora is belangrijk voor de spijsvertering, en dus ook de voedselopname.

Maar na een uitleg van een voedingsdeskundige ben ik daar niet meer van overtuigd en toch van afgestapt.

Darmflora bacteriën zijn erg belangrijk voor vogels die überhaupt een darmflora hebben (er zijn ook veel soorten die geen darmflora hebben en hiervoor is het sowieso niet nodig (het is niet ongezond, maar simpelweg niet nodig)). Maar een goede darmflora krijg je alleen als het darmvlies gezond is. Gezonde voeding zorgt voor een gezond darmvlies.
Het enige middel dat een gezond darmvlies kan stimuleren is pré-biotica. Maar hierover ben ik nog niet veel wijzer wat betreft vogels.
Het gebruik van pro-biotica is eigenlijk weggegooid geld en heeft zelfs een negatief effect op de darmflora (dit geld ook voor mensen).
Vogels hebben een darmflora in bepaalde verhouding. Van de ene bacterie zijn er veel en van de andere wat minder. Maar de verhouding is in balans voor wat de gezondheid van de vogel dat op dat moment toelaat. Door pro-biotica toe te voegen aan je dieet verstoor je de darmflora en kunnen ongewenste bacteriën hiervan profiteren. Het gevolg is een verstoorde darmflora en het risico op het ziek worden van je vogel.

Het gebruik van yoghurt, biogarde en yakult is voor vogels sowieso onzin. Hierin zitten bacteriën die voor zoogdieren zijn en vogels hebben hier helemaal niets aan.
Daarbij kunnen vogels moeizaam vloeibare melk-eiwitten afbreken omdat ze geen stremsel in hun darmen hebben (dit geld trouwens ook voor volwassen mensen). Het voeren van kaas is wel een eiwit-bron die ze kunnen verteren. De vogels vinden het erg lekker maar neem dan geraspte kaas met het minste aan zout.

Om dan ook even een praktische tip voor de mensheid zelf te geven: als je je darmflora wilt verbeteren met bacteriën kun je het beste biogarde eten. Hierin zitten bacteriën die ook in mensendarmen zitten. De overige producten werken in mindere mate en zijn commercieel.

Is dit een uitleg zoals deze gewenst is als tip?


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-06-01 - 20:40:46

meyer

onderbouw die laatste reaktie gerust . want zoals je het nu doet overkomen is het een must om je vogels middeltjes te vreten te geven . heb je in afrika wel eens een bogena of noem een merk aan de boom zien hangen ?? ik wilde bijna anders reageren maar wacht nog even jouw onderbouwing af

gr arjan


Zebbie
Website Member
Posts :28

Website Member
2010-06-01 - 21:00:54

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik kan door ervaring zeggen dat oreganothee werkt tegen bacteriele infecties en aloe vera positief werkt tegen flagelaten.Aloe vera verbeterd ook de conditie en het vederpak.
Waar ik ook heel tevreden over ben is Nutri-olie met omega 3,6,9 en schapenvet.
Van spirulina ben ik ook tevreden alhoewel ik dat momenteel niet meer voer.

Werkt niet : probiotica



whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-01 - 23:34:16

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

hier zeggen ze dat probiotica weer wel werkt, dus daarom is het wel eens nuttig van gedachten te wisselen, en ervaringen uit te delen, want de fabrikanten willen m.i af en toe meer beloven dan ze waar kunnen maken.
quote
Probiotica Probioticum is een levend microbiologisch voedingssupplement, dat de gezondheid van de gastheer bevordert, door het microbiële evenwicht in de darm te verbeteren.

Probioticum heeft in de loop der tijd verschillende betekenissen gehad. In alle gevallen echter hield het een bacterieel product in dat de gezondheid zou stimuleren.

Het gaat om een levende bacterie, die via het voedsel wordt toegediend en in staat dient te zijn de darm te bereiken om daar een gunstige invloed uit te oefenen.
Dit houdt in dat een bacterie in ieder geval zuurbestendig moet zijn, onder anaërobe (=zuurstofloze) condities kan groeien en geen nadelige eigenschappen mag hebben.
Deze criteria beperken de hoeveelheid bacteriesoorten en stammen die toegepast kunnen worden tot de volgende groepen bacteriën: Lactobacillus, Streptococcus en Bifidobacterium soorten. Deze drie bacteriegeslachten behoren allen tot de zgn melkzuurbacteriën en komen van nature voor in zowel de darm als in gefermenteerde (=zure) zuivelproducten.

De claim op deze stammen is o.a:

- het remmen van ongewenste bacteriën, zoals E.coli en Cl. perfringens,
- voorkómen van diarrhee door rotavirussen en Salmonella,
- verminderen effecten van Candida infecties,
- het bevorderen van de immuunrespons

deze info komt van de site van www.avian.nl


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-06-02 - 20:23:11

Bij gezonde mensen en dieren heeft het geen enkel nut om pro-biotica te gebruiken. Gezonde dieren hebben een gezond darmvlies en hiertegen kan een goede balans aan darm-bacteriën groeien. Dus als jij je dieren een gezonde en gevarieerde voeding geeft hebben ze automatisch een gezond darmvlies en dus een goede bacterie-huishouding.

Het heeft een averechts effect om pro-biotica toe te dienen aangezien je dan een goede darmflora in onbalans gaat brengen.

Maar voor dieren die ziek zijn, ziek zijn geweest, die medicijnen hebben gehad of die slechte voeding krijgen kan pro-biotica een boost geven om de darmflora-bacteriën aan te vullen. Je moet het dan geven als kuur. Maar preventieve toediening is nutteloos en werkt dus averechts.

Belangrijker is er voor te zorgen dat je vogel een goed darmvlies krijgt. Hiervoor gebruik je pré-biotica, maar voor vogels heb ik nog geen juiste hulpstof gevonden om dat te bewerkstelligen. Hiervoor is nog onvoldoende onderzoek verricht bij vogels. Maar alleen als je dier een gezond darmvlies heeft kan er ook een gezonde darmflora ontstaan.

Wat dus nog belangrijker is, zolang er geen goede pre-biotica is ontwikkeld, om de voeding van je dieren eens goed na te lopen. Krijgen ze niet te veel vet binnen, is de voeding niet te eenzijdig en krijgen ze wel voldoende vitamine en mineralen binnen? Een uitgebalanceerde zaadmengeling of pellet is daarin een begin.

Ik geef mijn vogels (vinken en kardinalen) bijvoorbeeld een kruidenmengsel van bieslook, tijm, peterselie, maggi, selderij, dille, basilicum, knoflook, venkel, gember en paardenbloem. En ik denk (maar dat weet ik dus niet zeker) dat dat wel degelijk bijdraagt aan hun gezondheid. Ik merk dat ik hierdoor minder uitval heb en dat mijn vogels ook een mooi verenkleed hebben.

Het stukje wat de leverancier schrijft is uiteraard een verhaal om een product te verkopen. En er zit wel een waarheid in maar het is onvolledige informatie. Nu komt het over alsof het een must is dit te geven. Maar het heeft alleen nut als je dier dus ziek is geweest.

En dit zelfde verhaal geld ook voor zoogdieren cq de mens.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-02 - 22:55:02

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ik geef mijn vogels (vinken en kardinalen) bijvoorbeeld een kruidenmengsel van bieslook, tijm, peterselie, maggi, selderij, dille, basilicum, knoflook, venkel, gember en paardenbloem. En ik denk (maar dat weet ik dus niet zeker) dat dat wel degelijk bijdraagt aan hun gezondheid. Ik merk dat ik hierdoor minder uitval heb en dat mijn vogels ook een mooi verenkleed hebben.



kan je ook vertellen, hoe ( vers /gedroogd), en in welke hoeveelheid/verhouding/ frequentie je dit verstrekt?
zo zie je maar weer het nut van elkaars ervaring delen, in dit geval vwbt de pro -biotica


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-06-03 - 08:46:38

Ik geef verse kruiden. Een deel kweek ik in de tuin en een deel koop ik kant en klaar in potjes.

Ik heb geen verhouding en de variatie verschilt per dag. Maar de basis bestaat uit bieslook, peterselie, knoflook en selderij. De overige producten variëren. Dit heeft geen reden het is puur hetgeen wat voor handen is.

Het is ook een gevoelskwestie dat ik dit geef. Veel dieren eten bladeren, bloemknoppen en kruiden. En kruiden staan er om bekend dat het smaakmakers zijn maar ook een positief effect hebben op het lichaam.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-06-03 - 09:25:46

Om nog even terug te komen op de pro-biotica:

quote
Dit houdt in dat een bacterie in ieder geval zuurbestendig moet zijn,


Dete quote geeft al aan dat veel bacterien niet zuur bestendig zijn. Hetgeen dus indirect aangeeft dat het aanzuren van je water en het voeren van citrusvruchten goed is om een groot deel van schadelijke bacterien te doden. Hiermee verhoog je dus ook de gezondheid van je vogels.

Bijkomend is wel dat je door deze toevoegingen ook extra kalk moet geven aangezien zuur de kalk in het lichaam oplost. Maar dit wordt al in verschillende andere topic's omschreven: oa http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=10412&recordnum=0


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-04 - 21:20:04

was vandaag even in reformwinkel, en vroeg mezelf af, of een hoop producten niet ook bij vogels zouden helpen. Zo weet ik bijv dat toen ik nog in de duivenwereld vertoefde, er vele duivenmelkers waren die hun duiven een proteinemengsel ( voor bodybilders) gaven als extra boost voor de duif, en bijkomstigheid was dat ook de jongen er beter door groot kwamen.


Zebbie
Website Member
Posts :28

Website Member
2010-06-05 - 16:15:05

Proteinepoeders voor bodybuilders zijn misschien goed voor de duiven maar vogels kunnen moeilijk melkeiwitten verteren en meestal zijn het grotendeels melkeiwitten die in die poeders zitten.Vaak zijn er ook grote doseringen van bepaalde vitamines aan toe gevoegd wat kan leiden tot overdosering.Ik heb ooit een verhaal gelezen van iemand die kleine exoten kweekte en dit door het eivoer draaide om ze groter te krijgen...resultaat was allemaal dode jongen.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 134 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede