Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Australië doodt katten om vogels te redden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Australië doodt katten om vogels te redden
blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2010-06-18 - 12:08:06

Bron telegraaf

SYDNEY - De Australische overheid probeert in twee wildparken de wilde katten uit te roeien. De dieren doden te veel grondpapegaaien, een vogelsoort waarvan nog minder dan 140 exemplaren in het wild leven. Dat meldden Australische media vrijdag.


Vliegtuigjes verspreiden giftig voedsel voor de wilde katten in de parken. Met zenders wordt gekeken of de katten inderdaad doodgaan en wat dat voor invloed heeft op de papegaaienpopulatie.

De westerse grondpapegaai, die zoals de naam al zegt voornamelijk op de grond leeft, komt alleen nog voor in de nationale parken Fitzgerald River en Cape Arid in het westen van Australië. De katten zouden de voornaamste oorzaak zijn van de steeds kleiner wordende populatie, aldus het departement voor Milieu en Conservatie.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2010-06-18 - 14:12:42

Goede zaak.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-06-18 - 14:22:48

Mee eens.
Dieren doodmaken is nooit fijn, maar in dit geval heiligt het doel de middelen.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2010-06-18 - 19:42:09

kunt mij niet wijs maken dat van dat voedsel alleen de katten doodgaan?


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2010-06-18 - 20:22:33

In theorie strooien ze het befaamde 1080-gif,
waar "onze" zoogdieren (katten, vossen, honden, etc) van sterven en waartegen "hun" buideldieren een verhoogde resistentie hebben...

maar allerlei groeperingen contesteren die beweringen en duiden op vele mogelijke negatieve effecten (wat ook logisch lijkt).

Maar een feit is wel dat alle inheemse gronddieren weggevreten worden en in dat opzicht is Australie een waar vogelparadijs, want deze worden minder beïnvloed en kunnen deels ontsnappen aan de vele klauwen.

Nieuw-zeeland heeft op dat vlak zelfs nog een groter probleem (marterachtigen) en nog een intensiever bestrijdings- (lees ook gif-)schema.

cheers
koen


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2010-06-19 - 01:13:34

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo. Zelf vind ik dat dit een goede zaak is. Behalve 1080 zijn er in dit geval eigenlijk weinig alternatieven voor het bestrijden van ongedierte.
Het Fitzgerald river national park ken ik aardig goed omdat mijn oudste zoon is dit deel van Aussie woont.Bovendien is dit park zo'n 60 maal groter dan jullie achtertuin de Hoge Veluwe.
Enne.... Jammer dat je dit allemaal gemist hebt Koen. Had te veel haast om naar Broome te rijden omdat het in Esperance op zondag zo'n dooie boel is.wink ;) Groet, Kees Nieuw Zeeland.


ktmgek
Website Member
Posts :113

Website Member
2010-06-20 - 10:48:50

hoezo???? jullie achtertuin de hoge veluwe??
ik neem aan dat je ook gewoon een nederlander bent?
hoef je niet meteen zo kleinerend te doen over de nederlandse achtertuin omdat je nu in australie woont.

opschepper!!!


mvg leon


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-06-20 - 11:00:23

uhm op joepie de poepie goed geluk wat voor soort gif gaan liggen strooien lijkt me uberhaupt GEEN goed idee . er moeten andere omgeving vriendelijkere manieren dan gif te vinden zijn / de neven effecten zijn te groot met gif


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-06-20 - 11:20:44

Tja, ach ..... het ene probleem bestrijden met het volgende probleem. Waar houd het op met de domme acties van de mens.

Dit zijn ideale dingen om jagers op te zetten, hun het plezier en de natuur haar herstel!


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2010-06-20 - 15:06:31

Domme acties van de mens zijn o.a. KATTEN uit te zetten om weer een ander probleem op te gaan lossen wat ze zelf veroorzaakt hebben en een veel gemakkelijker prooi voorhanden is de grondparkieten en papegaaien .

Nu moet men de katten opruimen die de oorspronkelijke zeer bedreigde vogels in leven te kunnen houden .

Menigeen klaagt over katten van de buren die maar loslopen en niet de eigenaren moeten actie ondernemen om iemand anders zijn/haar katten en poesjes van het erf te houden .

In Friesland waar ik woon laten ze die rotkrengen ook lopen en dan mag je die lieve poesjes niet eens afschieten of vergiftigen met b.v. het befaamde 1080-gif,
want dan komen er stukken in de krant dat er kattehaters zijn .

Nee dan de " kattenliefhebbers " die de katten het liefst 's avonds de deur uit trappen om bij een ander te schijten en vogels de dood in te jagen dat vinden velen wel " gewoon "

De Veluwe kan men niet eens vrij van verwilderde katten houden wat te denken van een gebied dat vele male groter is en een klimaat waar we in Nederland van mogen dromen , op enkele gelukkigen na die Nederland hebben kunnen verlaten .

Daar vallen voor katten zetten en die na castratie ergens anders DUMPEN waar ze de natuur ook schade berokkenen ?

Humaan is afschieten maar onmogelijk dus is het uitzetten van het befaamde 1080-gif zo gek nog niet .

Liefhebber van Vogels en absoluut niet van katten die vrijelijk rondlopen .


Paul



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede