Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kiemzaad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-14 - 22:40:45 send message to dooren

Er is bijna geen vitamine verlies bij invriezen dus dat zal het probleem niet zijn. Alleen hoe lang ga je het invriezen. 1 maand, 3 maanden? dit heeft ook effect op de kwaliteit van het kiemzaad. Het is natuurlijk ook de vraag of het koude kiemzaad onmiddelijk zal worden geaccepteerd door de vogels en misschien wachten ze nadat ze het koud hebben geproefd. Koud voer hebben veel vogels niet graag en als ze dan pas over een paar uurtjes terugkomen om het op te eten dan is toch de bacteriëgroei in volle gang. En als ze teveel van het koude kiemzaad eten bestaat er weer kans op darmproblemen. Het relatief warme vogelslichaam (42 graden celcius) moet dan toch maar dit koude goedje in het lichaam verwerken. Het is dus puur om gezondheidredenen en risicos dat ik dit niet adviseer, misschien hebben andere wel goede ervaringen, maar helaas ze hebben zich nog niet gemengd in deze discussie. Als ik wat ruw overkwam mijn excuses, het geschreven woord komt vaak wat harder aan dan gesproken woord. Met kiemzaad kiemen is het nog beter om constant een licht stromende kraan over de kiemzaden die bv in een nylonkous zitten te laten stromen. De meeste bacteriën worden dan "afgevoerd" en gaan zich dan niet ontwikkelen op de kiemzaden. Na enkel millimeters kiem onmiddelijk voeren.
Groet gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-08-14 - 22:51:05 send message to Niltava

ok doornen.
Ik vond het ook een wat flauwe opmerking

Marnic heeft inmiddels gereageerd en bij hem gaar het dus wel goed.Kun je ook zeggen welk zaad je gebruikt?
Ik ga het natuurlijk niet voor een jaar invriezen, maar bv voor een week of eventueel twee weken.

Ik blijf erbij dat de bacterievorming bij beide vormen weinig verschil geeft.
Trouwens vogels eten ook gewoon sneeuw etc dus kunnen ze alleen problemen krijgen als ze veel binnenkrijgen. Maar dat is bij zoogdieren etc ook zo.

Niltava


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-08-14 - 23:33:53 send message to Karel

quote
Vriezen = uitzetten, inhoud naar buiten.
Misschien een domme vraag maar is dit een probleem?
De voedingswaarde blijft gelijk, of niet

Zou ik niet met zekerheid durven zeggen maar is op zich natuurlijk een heel goed punt. Je zou in dat geval het "papje" gewoon door het eivoer kunnen roeren en zo toch profiteren van de voedingskwaliteiten van kiemzaad. Bijna te mooi om waar te zijn?

Dat (te) koud voer snel tot problemen zal leiden geloof ik niet. Het zaad dat we 's-winter in de buitenvoliere voeren is al snel onder het vriespunt, maar wordt toch zonder problemen gegeten.
Ook de inheemse vogels vinden het geen probleem om bij vorst het zaad uit de vetbollen te eten.

Overigens ben ik het Gert wel eens dat het uitkijken blijft met kiemzaad. Dat blijft nu eenmaal zeer gevoelig voor schimmelvorming, diepvries of niet.
Goed spoelen dus, en niet te lang laten staan in een warmere omgeving.

De post van Marnic is natuurlijk zeer waardevol; ik ben ook heel benieuwd naar de gebruikte zaden!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-14 - 23:44:33 send message to dooren

Dat (te) koud voer snel tot problemen zal leiden geloof ik niet. Het zaad dat we 's-winter in de buitenvoliere voeren is al snel onder het vriespunt, maar wordt toch zonder problemen gegeten.
Ook de inheemse vogels vinden het geen probleem om bij vorst het zaad uit de vetbollen te eten.

Alleen karel we moeten niet vergeten dat droge zaden bijna geen water bevatten, gekiemde zaden bevatten juist veel water, dit is het addertje onder het gras als het misgaat. Ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid wat wordt opgenomen. De kern van kiemzaad kan dus bevroren zijn terwijl de buitenkant ontdooid lijkt. Belangrijk om dit in de gaten te houden, zeker als dit rechtstreek uit de diepvriezer wordt gegeven omdat men bv. geen tijd had om te ontdooien of men het vergeten was.
Groet Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-08-14 - 23:56:53 send message to Karel

Of het zaad water of niet bevat, doet m.i. aan de temperatuur niets af. Ik denk dat (te) koud voedsel in de krop voldoende wordt opgewarmd, voordat het de maag bereikt.
Overigens verstrek ik regelmatig vochthoudend voedsel aan mijn vogels, waarvan de kern nog bevroren is. Zeker tijdens de warme dagen zoals we die net achter de rug hebben, vinden ze dit een traktatie. (Ik doe dat opzettelijk omdat vlees nu eenmaal snel bederft bij hogere buitentemperaturen)

Toen ik vroeger zelf nog lories had gaf ik ze zelfs weleens een waterijsje. Ze vonden het geweldig (OK, lories vinden nu eenmaal alles geweldig), en hebben er nooit problemen van ondervonden.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-15 - 00:13:16 send message to dooren

Zou kunnen karel, alleen ik weet ook niet als dit koude voer onvoldoende opgewarmt in de krop (grote hoeveelheid) en meteen aan de jongen gevoerd in het nest met bv. kleine soorten zoals tropen hoe dit dan kan uitpakken. Ik denk dan dat dit toch ongunstiger is (dan voer op de juiste temperatuur), zonder dat direct de ultime prijs moet worden betaald in de vorm van een nest dode vogels. Ik ben zelf nogal van het type risico's vermijden, vandaar. Ik heb overigens met mij lori's wel eens mee gemaakt dat ze bevroren voer aten, alleen warme loripap (30 graden) vonden ze ook heerlijk en voerden dan de jongen onmiddelijk. Het lichaam hoeft dan tenminste het voer niet op te warmen zodat voedingsstoffen (koolydraten) niet direct hoeven te worden gebruikt voor de warmte huishouding (tenminste weer wat minder, zeker welkom in de koude wintermaanden) Bij warme dagen is het inderdaad vaak een welkome afwisseling als het koud wordt gevoerd. Dierentuinen doen dit ook.
Groet gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-08-15 - 09:44:35 send message to Niltava

Even voor de duidelijkheid.
Wat ik iedere keer probeer aan te geven is dat er volgens mij geen wezenlijk verschil in bacterie-aantal is. Even vanuit de startpositie: gekiemd zaad wordt goed gewassen, het ene portie gaat naar de vogels de deling bij de bacteriën gaat beginnen(gaat door) afhankelijk van de snelheid van opname kunnen zde zich een aantal keren delen.
portie twee gaat na goed spoelen de vriezer in(dunne laag en denk hier ook even aan mijn vraag, ik zocht kleinere zaden dan kadjang), de zaden koelen zeer snel af wat de bacterie-groei remt(staat vrijwel direct stil). Bij het opwarmen zou dit weer kunnen starten, maar bij welke temperatuur is dit dermate dat het gevaarlijk wordt? Je hoeft het niet bevroren te geven maar bv bij 10 of 15C. Even vanuitgaande dat de omgevingstemeratuur kamertemperatuur is zal de bacterie-groei lager of gelijk zijn aan het direct verstrekte kiemzaad.
Waar zit nu mijn fout in die gedachte??


Niltava

Marnic waar blijf je wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-08-15 - 10:45:23 send message to Karel

quote
Waar zit nu mijn fout in die gedachte??

Niltava, gezien jouw achtergrond: wie kan deze vraag beter beantwoorden dan jijzelf?wink ;)
De redenering komt op mij vooralsnog zeer logisch over en kan m.i. alleen nog worden weerlegd met praktijkvoorbeelden.

Inderdaad Marnic (en anderen).....waar blijven jullie?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-15 - 13:20:31 send message to dooren

Op zich is er met deze theorie niks mis. Alleen praktijk zal moeten uitwijzen of dat inderdaad zo is. Levende kiemzaad of "dood" kiemzaad direct uit de vrieskast en beiden goed voorbehandeld zal weinig verschil uitmaken, zeker als de vogels het direct opeten. Dus op zich niks op tegen. Even toch een hypothese hoe iets kan uitpakken tov vers of ingevroren: Als vogels knoeien en het verse keimzaad valt bv op de zwarte grond dan groeit hieruit een plantje. Bij ingevroren kiemzaad zal dit dan niet gebeuren zodat kans op opname oud kiemzaad mogelijk is. Maar dat is allemaal praktijk en bij iedere liefhebber is de situatie anders.
Maar je antwoord op je basis vraag kan het? en is het minder van kwaliteit? Weinig of geen mits goed voorbehandeld. Mensen vriezen ook hun eigen eten in, hierin ook weinig verschil, misschien smaak. Praktijk zal het toch moeten uitwijzen.
Groet Gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-08-15 - 14:46:12 send message to natasja

nou voor mi is het in iedergeval een duidelijke zaak geworden .. geen kiemzaad hier wink ;)

maar wel een vraagje .. de zaden die je normaal voert aan je vogels kan je die ook voeren als plantje ?
Ik heb een edelpapegaai die dus zowieso een grotere behoefte heeft aan "zacht" voer ,vraag me dus af of dat ook een mogelijkheid is als ik de zaden zou laten kiemen en uitgroeien tot bijv. 5 cm.
( en dan meer als extra genomen als dat het een vervanging zou zijn voor groente/fruit )


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-08-15 - 23:11:23 send message to Karel

Natasja,
Ik heb ooit weleens zo'n 20 vogelzaden uitgezaaid, gewoon omdat ik benieuwd was hoe de planten er uit zouden zien.
Toen ik de planten na dit experiment bij de vogels gooide, bleken ze dat helemaal niet lekker te vinden, terwijl ze het normale nederlandse onkruid wel graag aten.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-08-15 - 23:41:23 send message to marnic

Goed, ik zal even bij het begin beginnen betreffende het kiemzaad.
De wijze waarop ik het nu gedurende 2 jaar verwerk heb ik van een wildzang kweker uit Rotterdam over genomen en heeft zeker invloed op het invriezen later.

Aangezien mijn Goudvinken gedurende een periode van 14 dagen alleen een mengeling van eivoer met kiemzaad krijgen vanaf dat de jongen uit het ei zijn gekomen is het belangrijk dat dit voedzaam en natuurlijk vrij van bederf is.
Ik geef mijn vogels dan 2 maal per dag vers ( en/of uit de vriezer) eivoer met kiemzaad.

Ik verwerk gewoon "standaard kiemzaad mengsels voor kanaries en wildzang/goedvinken " van een vogel speciaalzaak uit Ugchelen.

Het kiemzaad doe ik in een KS bak met ruim water voor een periode van 20 uur, en plaats dit in de koelkast.
Het water ververs ik een keer na 4 uur en een keer na 12 uur waarbij het kiemzaad dan ruim wordt gespoeld.

Hierna doe ik het kiemzaad in een KS vergiet welke op dan op de KS zet. en laat het dan circa 20 a 24 uur kiemen, tijdens deze periode spoel ik het zaad regelmatig door.

Als het zaad een kiem heeft van 1 a 2 mm doe ik al het zaad nog eenmaal in ruim water om het goed te wassen en spoelen.

Hierna gaat het kiemzaad in een zeef en sla ik zoveel mogelijk water uit het zaad, dan wordt het zaad uitgespreid op een theedoek en dek het af met een tweede doek.
Nadat ik het zaad zoveel als mogelijk heb droog gedept, meng ik het door mijn eivoer, doe het ik kleine KS bakjes per portie en gaat het de vriezer in.
Bij mij zit het kiemzaad/eivoer meestal voor een periode van vier a vijf dagen in de vriezer.

Voor het slapen gaan haal ik de benodigde porties uit de vriezer en plaats ze in de koelkast, dan kan ik s'morgens direct de vogels hun eerste eivoer van de dag geven, tevens zet ik dan weer gelijk de benodigde porties voor de middag uit de vriezer in de koelkast.

Echt tot heden heb ik geen problemen met het kiemzaad uit de vriezer en als ik eerdere postings zo lees dan denk ik dat er eigenlijk niet zoveel tegen is om kiemzaad te laten invriezen, zeker niet wat betreft bacteriële besmettingen.
Mijn kiemzaad zoals ik het gebruik/verwerk is na 24 a 28 uur uit het water eigenlijk al allemaal genuttigd / op, terwijl er vele zijn naar ik heb begrepen, die het kiemzaad wel langer dan 30 uur laten kiemen en het dan pas aan hun vogels geven.
Wat dan geen kiemzaad meer is maar groenvoer !!!!!!!!


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-08-15 - 23:43:10 send message to marnic

quote
Wat dan geen kiemzaad meer is maar groenvoer !!!!!!!!
moet zijn:

Wat dan is het geen kiemzaad meer, maar is het gewoon groenvoer geworden !!!!!!!!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-08-16 - 08:41:06 send message to Niltava

Bedankt Marnic voor je duidelijke en uitgebreide uitleg.
Echter nog 1 ding, KS bakjes????
Weet je trouwens ook wat er in de kiemzaden zit (soorten) want ik ben alleen nog maar kiemzaden tegengekomen met kadjang en raapzaad. De eerste is eigenlijk te groot voor de mijn tropen, dan andere zijn niet zo gek op

Niltava


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-08-16 - 17:10:37 send message to marnic

Niltava,

Met KS bedoel ik kunststof, in de gevelindustrie praat men dan vaak over KS kozijnen/elementen en over Alu als het heeft over aluminium geveleementen.

Ja in mijn kiemzaad zit ook katjang idjoe ook wel tauge genoemd en verder o.a. rode en witte dari,
raap- en radijszaad en hennep.

Nu is het bij mij ook wel zo dat sommige Gordelgrasvinken en Rijstvogels wel katjang eten en enkele andere weer niet, heb ik ook bij de parkieten en wildzang trouwens.

Ik weet van een Rijstvogel kweker welke alleen maar katjang idjoe als kiemzaad gebruikt en dit door het eivoer gemengd verstrekt.

Als je van bepaalde zaden geen voorstander bent kun je toch ook gewoon een eigen kiemzaad mengsel samenstellen?
Wel als het even kan ervoor zorgen dat je zaden dezelfde kiemsnelheid hebben, als dat niet lukt is er nog geen vogel overboord maar dan eten ze dus geweekt zaad.




Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 228 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede