Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweekproblemen door Bonte boeren ?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kweekproblemen door Bonte boeren ??
jotto
Website Member
Posts :37

Website Member
2010-08-05 - 09:48:23 send message to jotto

Is het mogelijk dat als je Bonte boeren in huis haalt deze een negatieve invloed hebben op het kweekgedrag van de andere kleinere soorten?
Ik had ergens gelezen dat dit zo was en een vriend van mij reageerde heel verbaasd, maar constadeerde wel dat sinds hij de meyers had zijn sperlingen niet meer kweekten.
Is hier meer info over te vinden of kunnen jullie dit ontkennen of bevestigen?


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-08-05 - 10:04:27 send message to oli4

hoi,
heb deze vraag ook al eens op het forum gezet, niemand die mij daarmee kon helpen. bij mij is het zo dat sinds ik mijn bonte boeren had, mijn bleekkoprosella's niets meer deden, ook de zonparkieten doen niets in aanwezigheid van mijn bonte boeren en verplaats ik ze zodat ze elkaar niet kunnen horen liggen ze zo met eieren. Ben zelf ook heel nieuwsgierig achter onderzoek op het effect van geluiden van Zuid-amerikaanse papegaaiachtigen en afrikaanse papegaaiachtigen op de kweek. Tot nu toe heb ik nergens iets kunnen vinden, maar zou het interessant vinden moest er onderzoek naar gedaan worden.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-05 - 11:03:36 send message to whitebulldog

geld dit alleen naar de kleinere soorten toe, of ook naar grotere soorten, ikzelf heb sinds kort mijn volliere verbouwd, en die nu opgedeeld in 2 delen , met aan de ene helft een koppel bonte boeren, en aan de andere kant mijn koppel zwartkopcaiques.
Zou jammer zijn als e.e.a elkaar negatief zou beinvloeden.
ze kunnen elkaar zien, en horen, zijn enkel gescheiden door afzettingswand met dubbel gaas ertussen.

Ik zie wel dat ze totaal niet naar elkaar geintereseerd zijn, de boeren naar de caiques , of andersom.
Dus m.i zou het dan ook niet afleidend/ verstorend werken toch?
dit lijt mij wel het geval als de caiques interesse/aandacht krijgen voor de boeren, of andersom .
En ik heb ook wel eens gehoord dat zelf koppels ( soorten weet ik niet) elkaar juist positief kunnen beinvloeden, dus als een koppel het niet wil doen, en je zet er een koppel naast/in de buurt die het wel doet, het andere koppel nog wel eens wil aanzetten.
Maar of dit dan altijd persé voor de zelfde soort moet gelden weet ik niet.


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-08-05 - 11:43:16 send message to oli4

bij mij zitten de caiques en bonte boeren naast elkaar, heb een koppel bonte boeren, dan koppel caique's, terug bonte boeren en terug caiques. Heb ondervonden dat de bonte boeren niet reageren op de caiques, en gewoon hun nestjes grootbrengen. De caiques zijn nog enkele jaartjes te jong, dus daar weet ik niet of ze reageren op de bonte boeren?? Heb bewust gekozen om van beide deze soorten twee koppels te houden, en dat ze elkaar kunnen zien en horen omdat meerder koppels van dezelfde soort elkaar stimuleren. Maar ben nu eens benieuwd hoe het zit met de invloed van zuid-amerikaanse vogels op afrikaanse en omgekeerd. De afrikaanse hebben er blijkbaar geen last van, maar heb al dikwijls gehoor, gelezen en zelf ondervonden met men zonnetjes dat afrikaanse papegaaien een schel geluid voortbrengen dat wij mensen niet horen, maar dat voor andere vogels een soort van noodkreet/angstkreet is waardoor zij niet kweken. Maar meer weet ik daar ook niet van!!

Volgens mij moet het wel lukken?! Jitze van op het forum heeft toch ook jaren met bonte boeren en caique's gekweekt in dezelfde ruimte, en met groot succes!! dus wacht ik gewoon de toekomst af en zal wel zien. Ik ben toch niet van plan om mijn koppeltjes BB weg te doen voor men koppel zonnen, dan breng ik ze wel even naar men oom, heb dat al eens gedaan, en lagen toen direct weer met eieren, dus zal het wel ergens van afhangen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-06 - 19:45:32 send message to whitebulldog

quote
maar heb al dikwijls gehoor, gelezen en zelf ondervonden met men zonnetjes dat afrikaanse papegaaien een schel geluid voortbrengen dat wij mensen niet horen, maar dat voor andere vogels een soort van noodkreet/angstkreet is waardoor zij niet kweken. Maar meer weet ik daar ook niet van!!


Bedankt voor je antwoordt.
Maar zou het dan niet zo zijn ( gis ook maar hoor) dat als dat andere koppel een waarschuwingsgeluid maakt, en de andere vogels zien keer op keer dat als dat geluid komt, en de producenten ervan vliegen zelf niet weg, of maken er geen bijbehorende bewegingen bij, dat ze dan op den duur door hebben dat het loos alarm is?
Of is het zo, dat het instinct sterker is, en er toch onwillekeurig op elke kreet gereageerd blijft worden? Want kan me voorstellen dat als er een ( serieuze) melding komt, en de producenten vliegen zelf ook op, dat ze dan inderdaad zien dat er wél wat aan de hand is.


vajeroen
Website Member
Posts :28

Website Member
2010-08-09 - 09:31:54 send message to vajeroen

Zouden grijze roodstaarten hier ook op reageren?
Bij mij zitten er koppels bonte boeren en grijze roodstaarten in dezelfde ruimte.

Ik heb hier eigenlijk nooit aan gedacht, maar de bonte boeren hebben wel goede resultaten, en de grijze eigenlijk niet.

Niet dat de grijze niets doen, maar dit jaar bijvoorbeeld, nog maar 1 koppel met eieren gehad, en deze waren onbevrucht. Nochtans hebben ze al jongen gehad.

Maar of dit de reden is, denk ik eigenlijk niet. Ze zullen het geluid van die bonte boeren al wel gewoon zijn zeker. In ieder geval, door deze reacties te lezen, ben ik me wel vragen gaan stellen of dit eventueel een reden kan zijn waarom het bij de grijze zo slecht gaat.


africangrey
Website Member
Posts :37

Website Member
2010-08-09 - 10:15:17 send message to africangrey

Ik heb 8 koppels bonte boeren en 2 koppels grijze in dezelfde kweekruimte, en zowel de grijze als de bonte boertjes doen het hier goed.
Het zijn beide afrikaanse papegaaien, dus ik denk dat het hierdoor geen probleem zou mogen geven.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-09 - 10:54:54 send message to whitebulldog

quote
--------------------------------------------------------------------------------
Is het mogelijk dat als je Bonte boeren in huis haalt deze een negatieve invloed hebben op het kweekgedrag van de andere kleinere soorten?
Ik had ergens gelezen dat dit zo was


beste Jotto,
weet je nog waar je dit gelezen had?


jotto
Website Member
Posts :37

Website Member
2010-08-09 - 11:28:02 send message to jotto

Ik had het gelezen in een kweekverslag van een Hasseltse kweker (artikel Witte Spreeuwen gokje jaargang 2003 ofzo). Ik ga het eens proberen terug te vinden.


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-08-09 - 11:45:04 send message to oli4

k heb het in datzelfde boekje gelezen, was een kweker van australische parkieten, blijkbaar is er al veel over de invloed van het geluid beschreven in duitse vakbladen, zal het artikel eens opzoekenwink ;)


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-08-09 - 12:07:37 send message to oli4

ik weet niet of we het over hetzelfde artikel hebben, maar ik heb er een van kweker G. Goyens, uit de witte spreeuwen van 2006 p 53.

Er staat maar een heel klein stukje in, maar bij hem ging de kweek heel goed, tot hij een koppeljte bonte boeren aanschafte, er was niets veranderd aan de voeding, huisvestiging, of het vaste verzorgingspatroon dat hij al jaren toepaste. Nadat deze kweker enkele kenissen en ornitologen raadpleegde, wezen deze allen de bonte boeren als boosdoener. Deze zouden namelijk een geluid dat bij bijna alle parkietensoorten een paniekreactie teweegbrengt waardoor er onbevruchte eieren voortkomen, of de jongen in de steek gelaten worden. Deze persoon heeft zijn bonte boeren weggedaan en probleem opgelost, direct terug jongen en succes zoals voorheen.

echt wetenschappelijk is dit niet onderbouwd, en naar zo'n onderbouwde uitleg ben ik wel op zoek, want ben nu toch al enkele jaren benieuwd hoe het zit

hopelijk heb je er iets aan
groet


jotto
Website Member
Posts :37

Website Member
2010-08-09 - 12:52:01 send message to jotto

Hey Oli4,

Dat zal wel het artikel geweest zijn, ik zat er dus 3 jaar naast wink :). Het was inderdaad niet wetenschappelijk onderbouwd daarom dat ik ook jullie mening wou weten. Een vriend van mij zit mogelijk met hetzelfde probleem. Hij heeft dit jaar enkel nog maar 1 grasparkietje op stok terwijl andere jaren hij al Sperlingen,kapoetsensijzen en Brotogerissen (niet van de makkelijkste) gekweekt heeft.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 245 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede