Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pyrrhura;'s raken in shock bij het uitvangen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Pyrrhura;'s raken in shock bij het uitvangen.
Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-08-06 - 15:06:31

Sinds 1 jaar heb ik twee koppels Pyrrhura rhodocephala.

Hoe kan het dat bij het uitvangen eigenlijk altijd wel 2 van de 4 vogels in shock raken?
Hoe kan ik dit voorkomen?

Ik probeer de vangtijd probeer bijna altijd te beperken tot hooguit één minuut. Ook vang ik ze niet bij hoge temperaturen.

Eén vogel heeft last van mijt en moet ik inspuiten...wat is wijsheid?


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2010-08-06 - 17:34:50

knoflookpoeder in een plantenspuit doen vermengt met water en ze hiermee besproeien en daarna 2 a 3 keer per week knoflookpoeder door het eten doen dit helpt vedermijt te voorkomen en er vanaf te komen dit scheeld weer vangen en stress

mvg willem


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2010-08-06 - 20:04:07

Stress is meestal een vit B tekort.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-08-06 - 20:42:52

goudparkiet kan je dat verder uitleggen of onderbouwen?


Pastis
Website Member
Posts :111

Website Member
2010-08-07 - 10:48:21

Volgens mij zijn Pyrrhuras gewoon veel stressgevoeliger. Ik maak het ook mee dat sommige jonge Pyrrhuras rare trekken krijgen bij het uitvangen. Daarom vind ik het heel belangrijk tijdens de kweek de jongen eens uit het nest te nemen. Ik weet ook dat sommige vogelartsen (hier in België )liever geen Pyrrhuras endoscopisch laten sexen ivm met de stress en het eventueel sterven door de verdoving


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2010-08-07 - 11:20:42

Stres is een Vit B tekort is al aangegeven

Voeders dienen zeker voor stresgevoleige vogels meer vit B te bevatten doe dat zelf altijd door noten te verstrekken , daarin zit de natuurlijke vit B in je kan ook vit B in potjes krijgen en die door b.v. eivoer mengen maar houd wel de gebruiksaanwijzing aan .

Antistres midddelen die aangeprezen worden bevatten ook exstra vit B dus er is keus genoeg

Sexen van pyrhurra's kan met veren zelfs al in het nest .



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-08-07 - 11:46:02

maar waarom komt stress door een vitamine B gebrek, wat is hier de oorzaak van, waar ligt het verband?


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2010-08-07 - 13:36:05

Vit B gebrek door tekorten in de voeding aangezien wij vogels houden die kennelijk een voeding krijgen waar te weinig vit B in voorkomt .

Heb trouwens zelf ook een paar stel pyrhurras en als ik die uitvang hebben die geen enkele stress reactie zoals Rik dat beschrijft .
Voer ook zeer gevarieerd met de benodigde vit B

Door stressachtige situaties wordt er veel B verstookt en is er te weinig opgeslagen schieten die vogels in de stress die te weinig B opgeslagen hebben en dat komt echt niet alleen bij Pyrhurras voor .

Pyrhurra's kunnen ook zeer goed acteren en doen alsof ze gewond zijn om de aandacht af te lijden van b.v. het broedblok dus schiet zelf ook niet te snel in de stress want dan heb je ook exstra B nodig .wink ;)

P.S Vit B ken je in een drogisterij kopen of biergist aan voeding toevoegen helpt ook

Paul


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-08-07 - 16:43:52

Bedankt voor je antwoord Paul, maar ik zal mijn vraag wat helderder proberen te stellen. Wat is de relatie tussen stress en vitamine B. Waarom leidt een vitamine B tekort tot meer stress.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2010-08-07 - 19:40:54

Hallo Daniel

Heb gezocht met google en indien u stress en vit B intikt kan u alle info opzoeken waardoor vit B met stress te maken heeft

Veel leesplezier


Paul


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-08-08 - 01:02:07

Hartstikke bedankt voor jullie reacties.

In de shock-toestand liggen ze 5 minuten op de rug met verkramte poten en het lijkt werkelijk waar of ze dood zijn.

Het zal ongetwijfeld met de voeding te maken hebben...want bij aankoop had de kweker de vogels in de hand en zocht ondertussen naar de sexe-papieren (niets aan de hand).

Ik zal de vitamine B gaan bijvoeren.

Rare beesten...die Pyrrhura's. wink ;)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-08-08 - 10:45:09

Paul bedankt voor je antwoord, ik had hetzelfde al gevonden maar ik was benieuwd of er ook onderzoek was gedaan bij parkieten of papegaaien. Rik laat weten of het bijvoeren van vitamine B zorgt dat dit niet meer voorkomt.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-08-08 - 11:29:00

quote
Rik laat weten of het bijvoeren van vitamine B zorgt dat dit niet meer voorkomt.


Doe ik!


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2010-08-09 - 10:35:11

Hallo Daniel

De " wijsheid " dat vit B gebrek voor stress zorgd bij parkieten en papegaaien had ik een 25 jaar geleden opgedaan door een dierenarts die een bergparkiet met totaal verkrampte poten welke door een zware worminfectie veroorzaakt was een vit B injectie gegeven had om de verkrampte poten op te kunnen lossen .
Wormen had de vogel niet volgens die " arts "
Nadien heb ik deze Bergparkiet verschrikkelijk veel wormen uitgescheiden had en de poten nog niet goed kon gebruiken heb ik de vogel zelf nog zo'n injectie gegeven en waarachtig zat ze enkele dagen later weer zo goed als normaal op stok .
Kon alleen door de vit B injecties komen .

Vandaar mijn reactie op vit B van de Pyrhurra's

Heb een oud boekje over ziektes bij vogels waar dat ook in beschreven staat wat geschreven is door hooimeier als ik het wel heb .

Paul


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-11-12 - 21:30:18

Wat kun je de pyrrhura nog meer geven waar veel vitamine b in zit behalve biergist?


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-11-12 - 21:53:21

zo nu en dan een rozenbottel is ook wel gezond daar zit van alles in heb ze zelf ingevroren en geef ze aan mijn roselas



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 137 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede