Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pinda's en schimmel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-10-28 - 22:56:52

Aanvullend nog, het is niet de schimmel maar de afvalstoffen van de schimmel die het probleem is. De schimmels produceren dat.

dan nog dit:
Voor bepaalde producten zoals aardnoten, noten, gedroogd fruit en maïs, kan het aflatoxinegehalte met sorteer- en andere fysische behandelingsmethoden worden verlaagd. Voor deze producten worden hogere aflatoxinegehalten toegestaan, als deze niet bestemd zijn voor rechtstreekse consumptie door de mens of om te worden gebruikt als ingrediënt van levensmiddelen.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-10-29 - 10:06:08

Maar bij welke dosis is het dan dodelijk voor onze vogels? Is dat na het eten van één noot of is dat na 10 noten? Of alleen als het continue verstrekt wordt?

En is deze gifstof direct dodelijk of na een ophoping van een x aantal jaar?

Voert het lichaam deze stof af of wordt dit in het lichaamsweefsel / vetweefsel opgeslagen?

Heeft deze toxische werking ook een positieve invloed op bijvoorbeeld het doden van maagwormen?


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2010-10-29 - 13:09:51

Afla toxine veroorzaakt leverkanker zowel bij mens als dier. Je moet wel genoeg binnenkrijgen om dit te ontwikkelen maar het verdwijnt heel slecht uit je lever.Afla toxine stapelt zich in de loop van de tijd op.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-veiligheid/schadelijke-stoffen/natuurlijke-gifstoffen/in-schimmels/aflatoxine.aspx
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aflatoxine
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/31838-aflatoxines-en-kanker.html

mvg


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-11-12 - 19:40:10

tsjonge zeg, wat is tegenwoordig nog wel gezond?

Vis , mag je niet meer zoveel eten , kwik etc
fruit zit teveel gif op
noten dus ook slecht
vlees allerelei ziektes ( m.n kip) ( gekke koeienziekte etc)
melk dioxine

etc etc


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-01 - 19:10:27

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

nou las ik net dat in nutribird p19 ook aardnoten ( dus pinda's) verwerkt zitten minimaal 10 % volgens de verpakking. Vraag mezelf af hoe dit dan zit mbt dat het slecht zou zijn, en/of schimmels

quote
Nutribird
Geëxtrudeerde, wetenschappelijke pellets voor vogels.
Kweek-, handopfok- en onderhoudsvoeders.

Nutribird P19 Original - Kweekvoeder
NutriBird P 19 Original is een uitgebalanceerd volledig kweekvoeder voor papegaaien. Pellets met een wetenschappelijk verantwoorde samenstelling, op basis van geselecteerde granen, verse vruchten en aardnoten. Volledig opneembaar, geen verlies. Bevat Florastimul, wat de darmflora ondersteunt en tegen darmstoornissen behoedt. Indien uw vogel niet gewoon is aan korrelvoeding, moet de omschakeling naar dit nieuwe voeder geleidelijk gebeuren. Indicatieve voederwaarden: Ruw eiwit 19 % Ruw vet 16 % Ruwe as 4,5 % Ruwe celstof 3,5 % Calcium 0,9 % Fosfor 0,6 % Methionine 0,45 % Natrium 0,2 % Magnesium 0,17 % Vitamine A 15.000 IE/kg Vitamine D3 1.500 IE/kg Vitamine E 50 mg/kg Vitamine K 1,5 mg/kg Vitamine B1 2 mg/kg Vitamine B2 10 mg/kg Vitamine B3 15,5 mg/kg Vitamine B6 4 mg/kg Vitamine B12 20 µg/kg Vitamine C 30 mg/kg Vitamine PP 40 mg/kg Foliumzuur 0,5 mg/kg Biotine 220 µg/kg Choline 700 mg/kg Lysine 0,95 % Threonine 0,78 % Tryptofaan 0,19 % IJzer 30 mg/kg Koper 14 mg/kg Mangaan 85 mg/kg Zink 100 mg/kg Ingrediënten: Granen Zaden (min. 10 % gepelde aardnoten) Vruchten (min. 5 % vers fruit) Plantaardige eiwitextracten Plantaardige bijproducten Suiker Mineralen L-Lysine Methionine Extr. Yucca schidigera Fructo-oligosachariden Vitaminen Sporenelementen

» terug naar overzicht
» plaats in winkelwagen



whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-02 - 14:16:50

wat ie ventueel de "beste" vervanger van pinda's? zijn dat cedernoten?


chiwa
Website Member
Posts :15

Website Member
2011-01-03 - 22:12:23

ik haal mijn pinda s bij mijn zaadhandelaar voor mijn hasbanden en mijn bonte boeren en heb er bij regelmaat een controle op gedaan bij mij heb ik nog nooit schimmels gehad en de vogels zitten er tip top bij grt. Erik ps een goed kweekjaar aan iedereen


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-04 - 18:54:14

maar wat is nou de beste vervanger voor de pinda?


chiwa
Website Member
Posts :15

Website Member
2011-01-04 - 19:24:56

zou het niet weten ik geef de mijne pindanoten en daar zijn ze verzot op en ook wel okkernoten en banaan gedroogd en met regelmaat musli met verschillende noten er in en vruchten dit alles hebben ze zeer graag


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-05 - 19:30:08

ik geef ook verschillende noten, cedernaoten, hazelnaaot , walnoot, en ook daar zijn ze erg verzot op, maar welke noot komt qua voedingswaarde , eiwit, etc het dichtst bij de pinda? en ook qua voedingswaarde/ calorieën/ vetpercentage kortom qua samenstelling.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-01 - 14:38:34

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Ik geef mijn jardines al enige tijd african parrot loro parque mix van Versele Laga. Kom ik er vandaag toch achter dat er best veel pinda's in zitten terwijl er door diverse kwekers gezegd wordt dat je met pinda's op moet passen vanwege schimmels etc. Ook zijn er die zeggen dat je papegaaienvoer met pinda's niet serieus moet nemen en dat het geen papegaaienvoer is.

Wat is nu waar??? Kan iemand mij hierover adviseren?



quote
hier zijn de meningen over verdeels, zie ook eerdere discussie over pinda's en schimmel, ik zal hem even bovenaan zeten in de rubriek.





over deze hadden we het dus.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-03-01 - 21:44:43

Af en toe een pinda kan geen kwaad.

Ik denk als je een papegaai dagelijks papegaaien zaad geeft waar toch meestal redelijk veel pinda's in zitten en je weet dat een papegaai 50-60 jaar oud kan worden dat dit niet goed is.

Geef je hem één á twee keer per week één pinda dan zal dit de gezondheid van de papegaai niet schaden.
Bedenk wel dat een papegaai in de natuur ook maar een bepaalde tijd noten e.d. kan eten,en ook niet het hele jaar door.

Henk.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 120 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede