Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > databank ringnummers opstarten ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : databank ringnummers opstarten ?
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-11-04 - 11:56:10

wellicht is het een idee, om bijv via vogelarena, of een geheel nieuw op te zetten site, een databank op te maken van alle ringnummers die al eens gesext zijn, en daarbij alle gegevens te vermelden over de vogel, en indien de eiegenaar daar geen bezwaar bij heeft ook zijn/of haar gegevens, zodat net als bij het kenteken van een auto, het al veel moeilijker wordt om te rommelen.
Dus u koopt een vogel aan, even ringnummer intypen, en vergelijken met het sexbewijs dat u erbij krijgt.
En indien u de eerste bent, deze opgeven bij de databank zodat de volgende niet van een man een pop kan maken of andersom, of de leeftijd kan veranderen.
of van een gestorven vogel de ring niet opnieuw kan gaan gebruiken.
Ik weet het ook dit zal niet 100% waterdicht zijn, maar is al wel een goede hulp lijkt mij.
Ben benieuwd wie het daar mee eens is.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2010-11-04 - 12:32:00

Lijkt me dat dit systeem alleen waterdicht is als deze gegevens vanuit de bedrijven komen die het sexen uitvoeren. Als je dit door liefhebbers zelf laat vullen is het al niet meer betrouwbaar.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-11-04 - 12:37:30

ja, dat is uiteraard een mogelijkheid, maar het is wel zo, dat als eenmaal door de 1é eigenaar is ingevuld, wat het is, dit niet meer veranderd kan worden, behoudens als de volgende eigenaar kan aantonen, dmv het bedrijf/arts die gesext heeft dat dit onjuist is.
kijk waterdicht zal het nooit zijn, maar het zal altijd beter zijn dan dat het nu is lijkt mij, maar iedeën om dit te verfijnen zijn altijd welkom, en het is sowieso een disscussie die best zinvol islijkt mij, om geknoei met sexbewijzen/ ringnummers tegen te gaan toch?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-11-04 - 23:44:11

Op zichzelf een goed idee...gewoon een openbare 'data-bank' waarin de kweekcode en de kweker aan elkaar zijn gekoppeld.

Hier op Vogelarena een standaardveld waarin je je kweekcode bij je naam kunt invullen zou ook al een vooruitgang wezen.

Om individuele ringnummers te registeren voel ik minder voor. Ik heb wel eens vogels gekocht waarvan ik zeker weet dat de verkoper 100% te goeder trouw was met zijn sexe-bewijzen maar waarvan ik niet 100% overtuigt was of het bewijs juist was.

Aan de andere kant heb ik ook wel eens vogels laten sexen en verkocht waarvan ik niet zeker weet of de geslachtsbepaling juist was. Je zou er bijna dwangneuroses van krijgen.

Mijn conclusie:
Algemene (openbare) ringendatabank = ok
Specifieke Ringendatabank: niet aan beginnen.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2010-11-04 - 23:54:51

Ringen fabriekje opstart


Vinkenier
Website Member
Posts :10

Website Member
2010-11-05 - 00:09:38

Om het dan helemaal compleet te maken.

Certificaten voorzien van DNA-vloeistof.
Dat is niet te veranderen, dupliceren of kopiëren.

of en tegelijk

Ringen met DNA ( en eventueel kan ook een vogel worden voorzien van DNA )


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-11-05 - 08:23:03

zo zie je maar er komen steeds meer ideén los, en wie weet zit er vandaag of morgen wel zo'n goed ideee bij , die ook goed uitvoerbaar is.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-11-05 - 08:26:24

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Om individuele ringnummers te registeren voel ik minder voor. Ik heb wel eens vogels gekocht waarvan ik zeker weet dat de verkoper 100% te goeder trouw was met zijn sexe-bewijzen maar waarvan ik niet 100% overtuigt was of het bewijs juist was.

Aan de andere kant heb ik ook wel eens vogels laten sexen en verkocht waarvan ik niet zeker weet of de geslachtsbepaling juist was. Je zou er bijna dwangneuroses van krijgen.




Maar ik neem aan dat als jij twijfelt of het sexbewijs wel juist is ( ondanks dat de verkoper ter goeder trouw handelt) dat jijzelf dan een contraexpertise laat uitvoeren toch?
Ik heb toevallig ook zoiets aan de hand nu, waarover ik niet zal uitwijden, maar als jij dan een contraexpertise hebt laten uitvoeren, dan kan je dus, met het nieuwe bewijs naar de databnk gaan, en de vogel alsnog op de juiste wijze laten registreren op die manier is hij gelijk weer goed geregistreerd, en is idt duidelijk voor de volgende koper.

je kan ook een soort paspoort, net als honden en katten gaan bijhouden, daar krijg je ook direct alle informatie over het desbetreffende beestje erbij.ringnummer aan papsoort koppelen?


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2010-11-05 - 10:32:29

Met ringen is toch het grote probleem dat na een aantal jaren er niets meer leesbaar is.
Vooral bij de grotere kromsnavels speelt dit.
Het enige dat je dan nog zeker weet dat het geen wildvang is.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-11-05 - 10:58:14

@Goudparkiet

Daarom is het denk is verstandig om geen gekleurde ringen met opdruk te bestellen maar aluminium ringen waar de code is ingeslagen.

Als het even kan natuurlijk RVS.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2010-11-05 - 12:03:49

Zelfs rvs ringen worden door ara's en grote kaketoes glad gepolijst.
Vorige week de AID nog op bezoek gehad en die erkennen dit probleem. Hun antwoordt daarop was dat ze in ieder geval wisten dat het een kweek vogel betrof. De enige identificatie is chippen deze blijft altijd uitleesbaar.
Ik heb diverse vogels die regelmatig op de ring aan het knagen zijn dit is voor mij reden genoeg om meer te gaan chippen.
Ook het aantal vogels wat door infecties, vastzitten aan het gaas en andere oorzaken die verband houden met de ring een poot missen of enkele tenen zijn legio.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-11-05 - 13:37:38

maar ook de chip is te koppellen aan datbank, dus dat hoeft geen probleem te zijn.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-11-05 - 13:41:12

Ok. Das duidelijk.

Ik heb helaas geen ervaring met papegaaien van dat formaat. Je zou bijna moeten gaan denken aan ringen die vervaardigd zijn van titanium.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2010-11-05 - 15:00:42

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-11-05 - 16:12:54

Een databank met ringnummers is al in werking bij de organisatie van postduivenhouders. Daar kun je door het ringnummer in te geven de eigenaar vinden. www.npo.nl bij "duif gevonden?"
Zo'n systeem zou ook nuttig zijn denk ik voor dit idee.
Wel zullen alle bonden moeten meewerken, dat zal niet meevallen.


fiepol
Website Member
Posts :62

Website Member
2010-11-05 - 16:30:40

de seksbewijzen moeten eerst gemaakt worden dat ze niet meer kunnen vervalst worden en dan heeft een databanb wel zin,anders zal er verder gesjoemeld worden
sjoemelaars die gekend zijn en er bewijzen van zijn moeten geweerd worden door de bonden zodat ze geen ringen meer krijgen ,dat zou ook al veel helpen om bedrog in te dijken
labo die bewijzen binnen krijgen moeten ook kordater optreden tegen deze mensen en ze vervolgen



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 161 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede