Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Eigen stam beginnen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Eigen stam beginnen.
niek96
Website Member
Posts :72

Website Member
2010-11-19 - 15:47:03 send message to niek96

Hallo,

Als ik bij mijn Swiften een zelf gekweekte stam wil beginenn heb ik daar dan meerdere koppels voor nodig, of kan het ook met 1 koppel. Met 1 koppel bedoel ik dan. Bijv uit het 1e nest een man nemen, en uit het 2e nest een pop nemen. Kun je zo een goede stam opbouwen, of zijn de vogels onderling dan te verwant??????.

Groet Niek96


jan-ferdinand
Website Member
Posts :86

Website Member
2010-11-19 - 16:17:55 send message to jan-ferdinand

das broer en zus zou ik nooit doen....
zou meerdere koppels nemen en die weer onderling kruizen en dan zou je zeggen dat je echt een stam kunt opzetten


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-11-19 - 16:33:17 send message to Ton Koek

Met één koppel zit je automatisch op een behoorlijk inteelt-nivea, veel beter inderdaad is wat breder te beginnen.
Je houdt en koppelt alleen de beste/mooiste jongen en na een paar jaar heb je een eigen stam.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2010-11-19 - 17:30:45 send message to goudparkiet

Voor een stam zonder inteelt heb je 49 vogels nodig.


niek96
Website Member
Posts :72

Website Member
2010-11-19 - 17:39:21 send message to niek96

Hallo Goudparkiet,

Hoe bedoel je 49 vogels voor een stam????????
Je hebt toch ook wel kleinere stammen????

Groet


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-11-19 - 18:03:29 send message to Rogert

Kleinere stammen komen uiteindelijk tot inteelt.

Als je een gezonde genetisch gevarieerde populatie wilt opstarten zul je uit moeten gaan van 40 genetisch on-verwante dieren. Alleen dan kan een populatie vrij van inteelt gehouden worden.

Maar dan moet je dat wel goed managen!

Maar als je selectief wilt kweken op bepaalde eigenschappen en een bloedlijn wilt opzetten van vogels die jij mooi vind, dan moet je in-telen. Maar gezond is het niet!

Een bloedlijn wordt vaak alleen opgezet als je mee wilt doen aan TT (tentoonstellingen). Maar dan selecteer je op de normen en waarde van de keurmeester cq vogelvereniging.

Wil je enigszins een gezond gevarieerd bestand aan vogels hebben dan moet je gewoon bij verschillende kwekers je vogels halen en die met elkaar koppelen. Dit is veel gezonder.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2010-11-19 - 21:48:56 send message to goudparkiet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In ieder fokstation worden als basis indien mogelijk met minimaal 49 individuen een fokprogramma opgestart.
Hierdoor wordt de genetische varieteit gewaarborgd.
De voorbeelden waar dit niet gebeurt zijn vooral bij de hondenfokkerij zichtbaar.
Hier wordt inteelt tot het extreme doorgevoerd om bepaalde kenmerken te verkrijgen.angry


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-11-20 - 21:38:26 send message to arjandaf

heren, eerlijkheidshalve lijkt het mij makkelijker om met een even aantal vogels te beginnen maar dat terzijde.
er word advies gegeven om een even aantal vogels aan te schaffen EN onverwant PRIMA . maar geef dan ook het advies om daarna zeker 7 jaar niet te kopen SELECTIE uit eigen kweek zo krijg je mooie vogels ( blijf je namelijk kopen is het niet eens je eigen stam ) en hou een goede boekhouding bij schrijf ALLE kweek info op die er is .

gr en succes arjan



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede