Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gevonden gewonde kraai... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Gevonden gewonde kraai...
kraai69
Website Member
Posts :2

Website Member
2010-11-22 - 20:15:04 send message to kraai69

Hallo allemaal, geweldig deze site, ik heb jullie hulp nodig. Vanmorgen reed ik naar huis en om de hoek zat er tussen de scheiding van de weg een, na wat na onderzoek een kraai bleek, uit zijn snavel te bloeden, in shock. Fascinerend om te zien was dat zijn soortgenoten hem wenkten te komen; door over hem heen te vliegen en te roepen. Ik ben gekeerd en hem hem meegenomen. Thuis in een hok gezet, voor de helft een doek er over heen, voor de rust. Het bloeden stopte gelukkig al snel en na raadpleging van de vogelklas wist ik dat ik hem geweekte kattenbrokken kon geven; naast zijn neus heeft hij namelijk een scheur in de snavel, een breuk die niet voorkomt dat hij kan eten. Het uiteinde van zijn bovensnavel wijkt gelukkig maar enige millimeters dus ik verwacht voor de toekomst geen probleem voor zijn/haar herstel. Ik hou afstand van de kraai, omdat ik de natuur niet wil tegenwerken(ik heb ook goed overwogen of ik hem mee moest nemen; het gevaar voor overrijden was groot, vandaar mijn keuze). De kraai is naar omstandigheden bijzonder tam, om het eten aan te moedigen leg ik het op mijn hand en hij eet het rustig er van af. Ik heb me bedracht dat ik hem vrij kan laten zodra hij harder eten kan verwerken(dit wijst volgens de vogelklas op genezing/heel logisch sorry). Ik ben een beetje bang dat hij toch tam wordt, dat hem dit tegen kan werken als ik hem vrij laat; een contradictie, hij kan pas weg als hij zelf kan eten. Volgens de vogelklas zoekt hij zijn groep als hij vrij komt. De vraag is; hoe kan ik zijn verblijf zo prettig mogelijk laten verlopen/kan ik zien of het een vrouw of man is?/alle verdere tips van mensen hier die verstand van kraaien hebben... Alvast super bedankt. Kleine toevoeging; de omstandigheid is treurig maar wat prachtig om zo'n schitterend dier van dichtbij te zien zeg....en inderdaad heel toenaderend/helder qua contact...wat is de natuur toch mooi


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-11-22 - 20:50:42 send message to Ubernoob

Erg goed van je dat je de kraai hebt opgevangen. De natuur is inderdaad prachtig en kraaien zijn mooie vogels.

Ik denk dat het het beste is als je de kraai naar een vogelopvangcentrum brengt. De dierenambulance zal misschien wel bereid zijn hem op te komen halen. In een opvangcentrum kunnen ze het beestje de zorg geven die hij nodig heeft en eventueel bij soortgenoten plaatsen.

Daarnaast wil ik u er op wijzen dat u in principe strafbaar bent. Hoe goed uw bedoelingen ook zijn het is in Nederland verboden om vogels uit het wild gevangen te houden. Vogelopvangcentra hebben hier een ontheffing voor.

Ik kan me voorstellen dat u de vogel liever zelf opknapt. Dat gevoel hebben meer mensen die een zieke of zwakke vogel van de straat oprapen. Bedenk echter dat een vogelopvang hem de zorg kan geven die hij nodig heeft en dat u hem hoe dan ook gered heeft of u hem nou zelf oplapt of iemand anders.


kraai69
Website Member
Posts :2

Website Member
2010-11-22 - 21:01:57 send message to kraai69

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb met de opvangafgesproken dat ik het vannacht aan zou kijken en hem zonodig morgen breng. (ik wilde het vogelcentrum niet belasten indien niet nodig/en de 'stresslijnen' voor de kraai kort houden-als de verwonding/herstel dit toestaat.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 195 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede