Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bonte boeren in een voliere zonder nachthok?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bonte boeren in een voliere zonder nachthok??
jerobas
Website Member
Posts :21

Website Member
2010-12-03 - 11:12:00 send message to jerobas

ik heb een vraag... ik heb een voliere van 2 meter lang. Daar zit geen nachthok aan vast. Heb naar nu een koppel valken en catharina's in. De achterkant, 2 zijkanten en boven kant zijn helemaal dicht. Met winter maak ik een gedeelte met plexiglas dicht.

Tot nu toe gaat dit erg goed. Geen problemen met kou e.d.

Maar zou dit ook kunnen met een koppel bonte boeren?? ik ben erg benieuwd... iemand ervaringen mee?? helaas heb ik echt geen ruimte voor een nachthok...

ik hoor het graag.


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2010-12-03 - 16:12:46 send message to patrickprincen

Beste Johan,

Ik zou het niet doen. Bonte boeren kunnen wel tegen de kou als ze gewend zijn. De situatie zoals die nu is naar mijn mening niet goed om bonte boeren te houden.
Een enkel graadje vorst zullen ze wel kunnen trotseren. Maar een periode van meer dan een week met temperaturen onder de min vijf graden is niet goed voor bonte boeren.
De meningen zijn verdeeld maar mijn Afrikanen zitten nu binnen en de temperatuur wordt boven het vriespunt gehouden d.m.v. verwarming.

Mijn conlusie niet doen!




whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-12-03 - 16:52:20 send message to whitebulldog

de mijne zittenb onverwarmd, maar wel met nachthok waarvan het luik sávonds dichtgaat.
Tot nog toe lijkt het goed te gaan, maar geloof wel dat het niet fijn is voor de vogels.


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2010-12-03 - 17:30:11 send message to mreyder

Begin deze week bij iemand geweest die een bonte boer man had: zat in een voliere met een onverwarmd nachthok: een groot vlieggat van bijna 30x30 cm: het was binnen net zo koud als buiten. De vogel hield hij al enkele jaren zo: zat er prima bij! Hield m alleen omdat het een handtamme vogel die niets van poppen wilde weten (hij had dat al geprobeerd). Mijn Jardines zitten buiten en hebben een nachthok, waar het water nu met dit weer ook in bevriest. Hou ze al jaren zo. Ik wil zelf ook graag een stel bonte boeren, denk dat ik volgend jaar eind voorjaar/begin zomer een koppel aanschaf en buiten huisvest,zodat ze langzamerhand aan het weer kunnen wennen als t kouder wordt. Probleem is wel het kweken: Poicephalussen kweken vaak in de winter: mijn Jardines hebben 1 keer jongen gegeven, je merkt dat als de winter zacht is, ze gaan kweken, als het koud wordt, slaan ze over. Als je ze zo wilt houden als je beschrijft, zal dat denk ik goed gaan (als je ze volgend jaar dus naar buiten doet en niet nu!), maar neem een broedblok met een verwarmingsplaatje, zoals dat ook door veel Hoodedkwekers wordt gebruikt.


Ronny123
Website Member
Posts :42

Website Member
2010-12-03 - 18:04:51 send message to Ronny123

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Misschien ben ik een zeurzak, maar het zijn dieren uit de tropen die wij zo goed mogelijk moeten verzorgen; als je nog niet eens in staat bent ze vorstvrij te laten overwinteren (en ze natuurlijk gedrag te laten vertonen) moet je ze niet op deze manier houden. Als vogels in "de winter"(lees zomer waar ze oorspronkelijk vandaan komen) willen broeden en ze een jaar overslaan vanwege de kou dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig!! Dat dieren ergens tegen kunnen wil niet zeggen dat je ze zo moet houden; je kunt er zelf ook wel tegen om een kwartier bij -10 buiten teb lopen in je korte broekje, maar ook dan trek je in de regel warme kleren aan; het kan wel, maar het moet niet; waarom zou je je dieren dit wel aan doen?


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2010-12-03 - 18:13:46 send message to mreyder

Als je die mening consequent handhaaft, betekent dat, dat je geen enkele kromsnavel niet-vorstvrij zou moeten houden, op een paar soorten na die in hun verspreidingsgebied wel vorst kennen dan. Datzelfde geldt dan voor niet-kromsnavels die men in volieres niet bijverwarmd. En dan kun je nog andere situaties tegenkomen die in volieres heel anders zijn dan in de vrije natuur. Zo zou je bv een broedblok na het broeden niet schoon moeten maken, omdat er in de vrije natuur ook niemand is die dat doet...


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2010-12-03 - 19:19:21 send message to johanblok

Naar mijn ervaring kunnen ze er wel tegen, maar is het sterk aan te bevelen om toch in ieder geval een vorstvrij nachthok aan te bieden, dat dan niet groot hoeft te zijn.
Overigens, verkiezen mijn jonge meyers al de hele week de buitenvoliere boven het binnenhok, waar ik niet zo blij mee ben. Opsluiten leidt behalve tot stress ook tot driftige pogingen om het (half doorzichtige) luik te slopen middels kopstoten.
Voor mij wel reden om na te denken over anderssoortige huisvesting/gewenning aan opsluiten.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-12-03 - 20:38:28 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
(en ze natuurlijk gedrag te laten vertonen) moet je ze niet op deze manier houden. Als vogels in "de winter"(lees zomer waar ze oorspronkelijk vandaan komen)



in mijn beleving vertonen hier gekweekte generaties al veel en veel minder natuurlijk gedrag als hun wilde voorouders, hoewel er natuurlijk altijd wat in hun genen overblijft, maar is niet onze hele hobby tegenatuurlijk als je het allemaal onder de loep gaat nemen?
Te beginnen met het voer dat wij verstrekken, ze moeten eten wat wij ze aanbieden, en kunnen iet zelf op zoek gaan, ze moeten in de ruimte blijven die wij ze bieden ( grote vlucht of kweekbox, of alles er tussen in) , sommige hebben alleen maar kunstlicht, anderen worden een partner opgedrongen ( in de natuur kiezen ze zelf) en zo kan je nog tientallen voorbeelden aanhalen. Dus als je zo gaat redeneren ,is er helmaal niets natuurlijks aan. Er zijn kwekers zat waarbij het blijkbaar goed gaat zo, en ze hier gaan broeden op een later tijdstip, maar gebeurd het hier in de natuur ook niet dat de seizoenen verlegd worden als het weer gunstiger of ongunstiger is? Ik heb zelfs ergens gelezen dat bepaalde vogelsoorten hun broedseizoen aanpassen aan de insectenstand.
Dan nog het volgende ook in dierentuinen zitten bijv ijsberen die hier prima vertoeven en niet de kou hebben die ze in de natuur hebben, en toch zorgen ook zij voor nageslacht evenals dolfijnen , zeehonden etc etc.
Ik wil het houden van bepaalde diersoorten in dierentuinen hiermee niet goedpraten, maar enkel laten zien dat ook dieren zichzelf kunnen aanpassen.
Ook onze vogels hebben zich aangepast aan het leven in gevangenschap bij ons, en als de vogels in goede conditie verkeren, en (iets later) in het seizoen alsnog voor nageslacht zorgen wat is het probleem dan?
Je moet niet veregeten in onze winterperiode is het daar zomer, maar de vogel verblijft HIER, en dus zal ie ook HIER gaan broeden als de condities voor hem/haar HIER gunstig zijn.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-12-03 - 20:46:02 send message to whitebulldog

quote
Dat dieren ergens tegen kunnen wil niet zeggen dat je ze zo moet houden; je kunt er zelf ook wel tegen om een kwartier bij -10 buiten teb lopen in je korte broekje, maar ook dan trek je in de regel warme kleren aan; het kan wel, maar het moet niet; waarom zou je je dieren dit wel aan doen?




Als je net geimporteerde vogels zo zou gaan houden heb je van mij een punt, als je over vogels van vele generaties verder, hier gekweekt zo houdt, en de vogels blijven er goed onder, en ze hebben een nachthok, die ze beschermd tegen wind, regen, vocht, en toch, en er enkel koude binenkomt, moet dit toch kunnen? het wordt hier toch geen -30 ?
De vogels die in goede conditie verkeren, en de juiste voeding krijgen, moeten dit toch makkelijk kunnen hebben?
Zelfs bepaalde vogelsoorten die vroeger elders gingen overwinteren schijen tegenwoordig in Nederland te overwinteren, waarom zou dit zijn?wink ;)


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2010-12-03 - 21:57:04 send message to patrickprincen

Conclusie,

Zorg in iedergeval voor een winddicht en vochtvrij nachthok.



Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2010-12-04 - 08:49:09 send message to Jan van Dessel

Hallo,
Dat is ook mijn conclusie.
gr Jan.


Pastis
Website Member
Posts :111

Website Member
2010-12-04 - 10:55:31 send message to Pastis

Ik hoi mijn meyers al 4 jaar in een voliere zonder nachthok. Hier gekweekte vogels zijn mijn inziens
veel meer gewoon dan we allemaal denken. Ik pas gewoon mijn voeding aan wanneer de winter er zit aan te komen. Meer vette zaden zodat ze zich kunnen aanpassen aan de te komen wintermaanden. Ik doe het al 4 jaar zo en tot heden (ik ga hout vasthouden) verloopt alles goed.


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2010-12-04 - 19:26:41 send message to Jan van Dessel

Hoi Stefaan,
Ik ben blij dat mijn meyers momenteel binnen zitten want ze zijn aan het broeden, heb jij al broed-reseltaten behaald??
gr Jan.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 203 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede