Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Groenvleugelkoningspakiet krijgt gele veertjes in de vleugels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Groenvleugelkoningspakiet krijgt gele veertjes in de vleugels
KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2010-12-04 - 16:38:37 send message to KeesdeJongh

Een week of 4 geleden heb ik een koppel jonge Groenvleugel-koningsparkieten gekocht.
Tot vorige week zag ik er niets bijzonders aan maar nu valt mij op dat er in het groene vleugeldek een paar gele veertjes verschijnen waar eerder groene veertjes behoren te zitten, ook in de staart komt een gele pen door.
Ik vrees zelf dat er iets mis is met de lever of mogelijk wordt het veroorzaakt door stress, heeft iemand dit ook eerder meegemaakt?

MVG Kees


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2010-12-05 - 02:03:05 send message to Antonia

Ik zie dit ook wel bij mijn zonparkiet. Ik weet niet of jouw parkietsoort ook geel elders in de veren heeft ? Zo ja dan lijkt het me niet dat het een leverprobleem hoeft te zijn.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2010-12-05 - 10:14:57 send message to rajar

Dit duidt meestal op vervuiling van de lever.
Schindele's mineralen is een leem/klei poeder wat te gebruiken is om te ontgiften.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2010-12-05 - 10:58:42 send message to Antonia

Het zou kunnen, maar is lang niet altijd het geval. Het kan evengoed een foutje van moeder natuur zijn.


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2010-12-05 - 11:01:31 send message to mreyder

Kunnen in theorie meerdere zaken zijn: leverprobleem, voedseltekort, mutatie (bont),franse rui/snavel en veerrot....


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2010-12-05 - 18:09:18 send message to KeesdeJongh

De vogel ziet er verder gezond uit,is actief,de ontlasting is normaal.
Ze verliest wel wat veertjes (geen slagpennen)en de veertjes op de rug worden in snel tempo vervangen door gele veertjes.
Het valt mij verder op dat dit koppel niet de gewoonte heeft om van de stukjes appel,broccoli en winterpeen te eten, ze eten dus te eenzijdig naar mijn zin.
Nu het weer iets zachter wordt zal ik ze wat meer dwingen om zacht voer op te nemen door de hoeveelheid zaad te verminderen.
Verder zal ik deze week een bloedmonster afnemen en opsturen om een leverziekte uit te sluiten.
Bedankt voor jullie reacties.

MVG Kees


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-12-07 - 18:40:49 send message to molineti

@ Rajar.

quote
Schindele's mineralen is een leem/klei poeder wat te gebruiken is om te ontgiften


Gebruik Jij dit middel ook als toevoeging of alleen bij eventuele leverproblemen.

Als Jij het als toevoeging gebruikt ,hoeveel gram voeg Jij dan toe op bijvoorbeeld een kilo eivoer.

Of geef Jij het op een andere manier?

Groeten René


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2010-12-07 - 19:05:26 send message to rajar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik strooi dit dagelijks over het voer en heb het tevens in aparte bakken in de voliére.
Dit maak ik aan met water en droog dit in de oven op 50 a 60 graden zodat het hard word.
Gele klei wordt wel beter opgenomen dit haal ik uit mijn eigen tuin(zit wel 2 meter diep).
Dit doe ik vooral om de vogels te laten ontgiftigen maar vergeet vooral b.v. bleekselderij en jonge brandnetels niet. (zie de Taal der kruiden van Millie Uyldert.)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-12-07 - 19:24:37 send message to molineti

Bedankt voor Je reactiehappy :)

Ik ga het ook gebruiken,vandaag een pot gekocht.

Groeten René


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2010-12-11 - 16:14:53 send message to KeesdeJongh

De uitslag van het bloedonderzoek is binnen, er is geen lever afwijking in te zien.
Dat het een mutatie is bij deze soort daar geloof ik zelf niet in. Waarschijnlijk moet de oorzaak gezocht worden dat deze vogel in het nest toch iets te kort is gekomen waardoor deze gele veertjes in de rug heeft gekregen.
Ik hoorde eerder deze week van een mede vogelliefhebber dat hij hetzelfde had meegemaakt met een Ambon Koningparkiet, bij deze vogel kwamen na de eerstvolgende rui de gele veertjes niet meer terug.
Omdat deze soort erg verwant is aan de Groenvleugel koningparkiet denk ik dat het in dezelfde richting moet zoeken.

MVG Kees



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 236 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede