Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Mutatiekweek....waar gaat het heen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Mutatiekweek....waar gaat het heen?
Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-12 - 21:35:01

Leuk een vogel in het blauw of in het geel die
eigenlijk groen hoort te zijn.

Ligt het aan mij of loopt het op dit moment de spuigaten uit? Van veel vogelsoorten is nauwelijks meer een normale wildkleur te krijgen en dan heb ik het geeneens over zuivere wildkleur.

Normale roodruggen, pruimkoppen, rosella's...waar zijn ze gebleven? De meest prachtige vogels lijken te verdwijnen. Worden deze wildkleurexemplaren momenteel aangehouden voor de mutatiekweek, worden ze binnenkort massaal gedumt op de markt of zijn ze er gewoonweg niet meer?

Ik begrijp dat mensen mutatiekweek leuk vinden en dat het mooi is als je er ook nog wat aan kan verdienen maar ik begin mij wel ernstig zorgen te maken.

Hoe zal het over 10 jaar zijn? Gaan we ons dan weer massaal op wildkleur storten of zijn we dan te laat?

Hoe kijken jullie hier tegenaan?


Ronny123
Website Member
Posts :42

Website Member
2011-01-12 - 21:49:00

Rik, ik geef je helemaal gelijk; het lijkt erop dat het enige dat aangeboden wordt mutanten of op zijn minst splitten zijn. Ben vorige week in Zuthpen geweest: leek erop dat 90% een of andere mutant is (terwijl bij elke vogelsoort in mijn ogen de wildkleur het mooist is). Zal wel komen door de standaarden die gezet worden door keurmeesters; deze lijken vaak ook niet op de "wilde"vogels. Wat ik soms een beetje dubbel vindt bij vogelverenigingen is het dat je in clubbladen als de parkietensocieteit vaak oproepen ziet om de wildkleur te behouden maar dat er tegelijkertijd in dezelfde editie hele specials zijn over de mutantenkweek. De enige wildkleur halsbanden lijken los te vliegen in met name het westen van het land, in de volieres zie je ze niet af nauwelijks. Heb sterk het gevoel dat de mutanten (en hybride)kweek vooral ingegeven is door geld (net als de handopfok van papegaaien en grote parkieten)....


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-01-12 - 21:55:26

sad :(happy :) een zeer leuk en tevens een minder leuk punt om over te duscusseren.
ik zelf vind een aantal mutaties zeer mooi om te zien en eventueel om te houden. voorbeeld de rood opaline rood rug vind ik een pareltje om te zien.
dus leuk om te kweken en te zien.
zoals jij al aangeeft is het tegenwoordig zeer moeilijk om normale wildkleuren te krijgen van verschillende soorten dit is zeer jammer. overal zit wel wat in (bij veel soorten.) zo heb ik 3 jaar geleden een koppel valkparkieten opgezet (wildkleur in de hoop er mooie wildkleuren uit te kweken. ik had de mazzel dat er een groengeparelde, een lutino een cinamon geparelde en een cinamon in het nest lagen. dit was niet mijn bedoeling dus in het begin wat tegen vallend maar als je de vogels dan op ziet groeien is deze toverbal mutatie wel leuk om te zien vandaar dat ik het zelf leuk vind dat het er is en tegelijkertijd het jammer is dat de wildkleur uitsterft.

groetjes egon

ps: voor wildkleuren pruimekoppen kun je elk jaar wel langs komen ik heb netjes de afgelopen 4 jaar 7 jongen groot gekregen uit 2 koppel en ik hoop dit jaar meer uit drie koppels dus die zijn er nog. (ik had deze echter wel als kans split gekocht voor overgoten geel)


Marcus
Website Member
Posts :46

Website Member
2011-01-12 - 22:06:15

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik denk niet dat de wildkleur zal verdwijnen. Er zijn altijd wel mensen die de wildkleur verkiezen boven mutaties. Het is een kwestie van smaak. Met name de nieuwe mutaties die je bij bepaalde soorten ziet lokt de mutatiekweek. Ik denk dat het gewoon een tijdelijke verschuiving is van interesse. Als de mutaties straks weer gewoon zijn wil men weer terug naar de wildkleur razz :p. Bovendien lijkt het me dat je voor goede mutatiekweek ook zuivere wildkleur vogels nodig hebt.. Ik kweek zelf naast wildkleur ook wel mutaties (maar dan tropen en geen parkieten) en ik vind die vererving inderdaad gewoon leuk. Mutaties mogen dan iets meer opbrengen bij de verkoop, maar dat is bijzaak. Ik vind het gewoon leuk om af te wachten wat er uit een neste komt; zit er een blauwe in? Of een gele? Kan ik nu het geslacht van de jongen al zien? Welke mutaties komen er uit? Wat is leuk om te combineren? Etcetera. Bij de wildkleur kweek heb je dit niet. Je zet een groene man bij een groene pop en je krijgt groene jongen, het is minder 'spannend'. Ik ben het wel met je eens dat de zuivere wildkleur niet moet verdwijnen, dus niet allemaal split vogels gaan kweken, maar ook een lijn wildkleur aanhouden.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-12 - 23:10:38

Er zijn nu toch steeds meer mensen die zich bezig houden met de wildkleur. Ook omdat ze zich hier over zorgen maken. Van de kakarikis bestaat een groep van kwekers die de echte groene terug kweken (wat ze aardig lukt), jammer genoeg zullen we van de twee soorten kakarikis die wij kunnen nooit raszuivere zien, omdat die al voor dat ze geďmporteerd waren gekruist zijn.

Ikzelf kweek nu met de raszuivere grasparkieten, en het ziet er naar uit dat we binnenkort een paar nakweek van de wildvang krijgenhappy :). Er zijn meerdere mensen die raszuivere grasparkieten kweken, echter ken ik er niet een die in 2010 meer dan 10 jongen heeft gekweektsad :(

ook is er iemand die voor een aantal jaar terug, zo'n duizenden wilvang valkparkieten heeft gekocht (toen de import nog mocht) Hier is redelijk veel nakweek van, ook hier mogen wij een aantal koppels van kopen.

De catharina's zijn ook raszuiver te krijgen, echter weet ik niet of de twee ondersoorten door elkaar zijn gekruist.

En waar ik ook zeer blij van wordt, is dat je meestal bij de serieuze dieren en vogelparken vooral wel de wilde kleuren tegen komt. Ga maar eens naar Walsrode, daar hebben ze alleen mutaties van grasparkieten en kakariki's (en misschien halsbanden)

Ook de wilde kamhoenders zijn alle nog raszuiver te krijgen.
en voor een paar maanden terug heeft de fazanterie de rooie hoeve nog een aantel koppels van een ondersoort van de helm parel hoenders gekregen (raszuiver wel is waar).

Vaak laten de echte grote en serieuze kwekers, niet veel van zig horen, ook niet als ze raszuivere vogels hebben. Als je lange tijd bezig bent met raszuivere dieren, dan kam je ze vanzelf tegen, zo ook de aratinga's en pyrrhura's bijv. En niet te vergeten lori's.

het enige probleem is eigenlijk niet dat ze er niet raszuiver zijn, maar dat je niet weet wanneer je raszuivere vogels hebt.

Ik ben het natuurlijk wel met u eens dat we ons hier zorgen over moeten maken. Ik zou zeggen begin een clubje met raszuivere pruimkoppen? Dit heeft mijn opa ook gedaan met de grasparkieten, en dit werkt prima.

Max


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-01-13 - 00:18:36

quote
Ikzelf kweek nu met de raszuivere grasparkieten, en het ziet er naar uit dat we binnenkort een paar nakweek van de wildvang krijgen.Er zijn meerdere mensen die raszuivere grasparkieten kweken, echter ken ik er niet een die in 2010 meer dan 10 jongen heeft gekweekt

ook is er iemand die voor een aantal jaar terug, zo'n duizenden wilvang valkparkieten heeft gekocht (toen de import nog mocht) Hier is redelijk veel nakweek van, ook hier mogen wij een aantal koppels van kopen.




Beste max

De import vanuit Australië ligt al stil vanaf 1960 . Dus die aantal jaar (toen de import nog mocht) is ruim 50 jaar geleden.
Laat je niet te veel wijsmaken. Ik weet dat ze de groene grasparkiet terug willen kweken ,maar tussen die groene en de wilde grasparkiet zitten vele kleuren. Dit teld ook voor de Valkparkiet.


Groeten Meyer wink ;)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-01-13 - 07:05:30

Dit bericht is 2 keer gewijzigd


quote
Laat je niet te veel wijsmaken. Ik weet dat ze de groene grasparkiet terug willen kweken ,maar tussen die groene en de wilde grasparkiet zitten vele kleuren. Dit teld ook voor de Valkparkiet.



De import voor particulieren ligt inderdaad al decenia stil, maar voor dierentuinen ligt dit iets anders. In 2000 heeft de Zoo in Keulen nakweek ontvangen vanuit Melbourne van wildvang grasparkieten. En als je deze vogels ziet kan je zien hoe helder de kleur is en ook qua formaat zijn deze jongens echt kleiner.
Het is maar een relatief kleine import geweest en in de beginjaren hadden ze grote moeite met de kweek, maar er zijn dus nog wilkleur en wildvorm grasparkieten te vinden maar het zijn er inderdaad erg weinig.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-13 - 08:28:26

Juist omdat er weinig wildkleur is te vinden moeten we hier zuinig op zijn.

Ik heb dan pyrrhura's en rik de topic starter ook.Als je ziet welke kleuren hier uit komen dan denk ik bij mezelf waar zijn we mee bezig?
Laten we zorgen dat we raszuivere vogels behouden en zo de vogelsoort een beetje in stand houden.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2011-01-13 - 08:38:30

In theorie is het natuurlijk ook gewoon goed mogelijk om uit al die toverballen , door selectie, weer wildkleur terug te kweken.. omgekeerde mutatiekweek..
Bij de pyrrhura's is voornamelijk mutatiekweek bij de molinae en frontalis, dit is echter niet zo'n probleem hier zijn er genoeg van in diverse bloedlijnen. Veel erger is dat van bijvoorbeeld de zeer zeldzame leucotis leucotis het halve bestand uit olijf en dilute mutaties bestaat waarbij zeer veel inteelt is gebruikt om deze kleuren te krijgen.. dat kost de hobby uiteindelijk de kop..


dasc
Website Member
Posts :44

Website Member
2011-01-13 - 08:41:48

Ik WAS tot voor een paar weken kweker van bruinoren (frontalis) en had zeer forse wildkleur en fallow vogels. Ik heb mijn nakweek te koop gezet (jongen 2008-2010) en wat bleek: de meeste van mijn fallow jongen zijn verkocht om gekruist te worden met molinea's. Dit heeft me zo gedegouteerd dat ik de kweekkoppels ook verkocht heb en me vanaf nu nog enkel bezighoud met soorten waarvan geen mutaties bestaan.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-13 - 08:59:48

En zo hoort het dasc.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-13 - 09:15:30

Da's werkelijk waar niet te geloven. Dus als we binnenkort fallow molinea's aantreffen dan weten we hoe ze onstaan zijn.

Waarschijnlijk gaat dit net zo lang door tot we een fallow cruentata hebben.



Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-13 - 09:19:18

Of een perlata perlata met een hypoxhantha borst.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-13 - 12:16:45

Zolang mensen veel geld betalen voor "nieuwe" kleuren blijft deze waanzin voortduren vrees ik.

De vogelbonden zouden er iets aan kunnen doen door gewoon geen nieuwe kleuren meer op te nemen in de vraagprogramma's, maar helaas, dat zie ik niet gebeuren.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-13 - 14:20:48

mutaties vind ik nog niet zo erg, het ergste vind ik al die bastaarden.

En ju kunt ook eens aan de vogels denken. Wij hebben een mail gekregen vanuit China, daar was iemand die had een nieuwe mutatie gekweekt bij de grasparkieten. Dit was een grasparkiet met propellers op de schouders, dus als het waren zo'n rozet kuif, maar dan op de schouders. Hij wou hier 20duizend euro voor hebben. Die hebben wij natuurlijk niet gekocht.
We hebben nu ook per ongeluk een grasparkiet gekweekt met veren aan de poten. Hier kunnen we belachelijk veel geld voor vragen, echter hebben we af gesproken dat we deze gewoon houden zonder er me te kweken. Je moet ook aan de vogels denken.
Toch ligt het wat moeilijk bij de mutaties, want eigenlijk is dit gewoon natuurlijk. Ga maar naar Walsrode daar hebben ze een wilvang albino kraai.
Ik vind dat we best mutaties mogen kweken, als de echte wilde vogels maar behouden blijven.

Ik vind het trouwens ook belachelijk dat er mutaties en bastaarden van ara’s zijn, zelfs van de hyacint ara zijn er al mutaties.


barraband
Website Member
Posts :306

Website Member
2011-01-13 - 15:09:29

maar hoe ontstaan mutaties dan



Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 103 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede