Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > TROSGIERST KWEKEN Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : TROSGIERST KWEKEN
michiel_1992
Website Member
Posts :326

Website Member
2011-01-15 - 21:10:46 send message to michiel_1992

waar kan je aan zaadjes komen van trosgierst?

Gaat dat ook met de zaadjes die aan de strengels trosgierst hangen uit de winkel.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-01-15 - 22:15:03 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Inderdaad (in een lange warme (en enigzins droge)zomer)


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2011-01-16 - 09:30:53 send message to Raimond Wolfert

Ja, inderdaad. Mijn zoontje heeft ze vorig jaar gezaaid, en ze groeiden echt goed. Alleen tegen de tijd dat de aren eraan beginnen te groeien kan je ze het beste ondersteunen, anders waaien ze met een beetje wind op de grond.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-16 - 10:48:36 send message to Rogert

Leuk expiriment. Krijg je mooie volle aren of is het duidelijk anders dan wat je in de winkel koopt?

En is er nog verschil in rode en gele trosgierst?

Als jullie het leuk vinden om te weten: ik zag laatst iemand die zijn eigen katoen verbouwde. Is leuk voor je vogels als nestmateriaal.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2011-01-16 - 11:27:19 send message to goudparkiet



edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2011-01-16 - 11:31:57 send message to edou

het gaat prima, maar je moet het wel afdekken met een net, want zodra het wat rijp begint te worden, heb je de vogels erinhappy :)


yaro
Website Member
Posts :177

Website Member
2011-01-16 - 12:44:00 send message to yaro

als je het ga zaaien kan je er grof gaar overhangen op ongeveer 30 cmboven de grond groeit het er mooi doorheen en waait niet om .
allen krijg je wel te maken met vogels en die zijn er sneller bij als je denk


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-16 - 13:20:15 send message to Ton Koek

Ik hoorde ook nog dat het zaad van je eerste oogst, het jaar daarna grotere aren oplevert.


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2011-01-16 - 20:25:59 send message to Raimond Wolfert

Bij ons waren de aren wel kleiner als van de trosgierst uit de winkel.

Misschien is Ton zijn suggestie waar, helaas heb ik het al gevoerd. Zal dit jaar een trosje bewaren.


silver
Website Member
Posts :33

Website Member
2011-01-17 - 13:34:42 send message to silver

Hoi,

Ik heb reeds vele jaren mijn eigen trosgierst gezaaid, rood en geel, en heb elk jaar genoeg oogst voor mijzelf en een paar vrienden om het hele jaar te voeren.
Het groeit als onkruid en je kan elk jaar weer zaadjes gebruiken van je eigen trosgierst(kies de grootste, beste ervaring mee, en de Franse is beter dan de Chinese om mee te beginnen). Elk jaar zijn de aren groter dan die je kan kopen in de winkel en de zaden lijken mij ook groter, Niet zaaien voor de vorst verdwenen is aangezien jonge planten bevriezen. De grond bemesten voordat je zaait en nadien niet meer bijmesten aangezien de planten dan te hoog opschieten en nadien, als er aren aanhangen, omver vallen. Na het uitkomen uitdunnen op 5 cm en dat geeft mooie grote aren. Als je ze te dik laat staan heb je wel meer aren maar ze zullen kleiner zijn. Van vogels heb je uiteraard wel last en deze wachten niet tot het rijp is. Als je niet teveel staan hebt kan je er een net overhangen. Ikzelf heb altijd 50 tot 60 rijen van 50meter staan en dan maak het niet zoveel uit als er een paar mussen inzitten.
Ik plant elk jaar ook een heleboel witte en rode millet. Deze groeit net hetzelfde maar de aren zijn zeer los. Ik oogst deze als het halfrijp is en doe het in de diepvries. Geloof me je vogels gaan je hiervoor bedanken.
Hopelijk heeft dit een beetje geholpen, het is echt niet moeilijk.

Rudy


Johnnymoto
Website Member
Posts :43

Website Member
2011-01-18 - 22:54:37 send message to Johnnymoto

Dit vind ik wel een interesant onderwerp.
Ben ook van plan om het in de lente te gaan zaaien. Maar waar kun je het zaad kopen kan het niet vinden op internet. Of moet je het zaad gebruiken van de trosgierst die je de vogels geeft?
Welke ander soorten zaad kun je zelf ook nog verbouwen, ben hier wel benieuwd naar.

GR john


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-01-19 - 12:24:28 send message to ParkietenPeter

Was inderdaad ook van plan om het eens in een pot te zaaien. Vindt het zo wel een mooie plant voor bij de vijver.

Verder kun je alle onkruidzaden in een pot kweken.
Geeft ook een heel mooi resultaat.

Goed idee.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede