Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Extra vettigheid zoals zonnepitten net voor de kweek. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Extra vettigheid zoals zonnepitten net voor de kweek.
denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-01-19 - 20:10:37 send message to denegon

Vaak hoor je dat mensen zonnepitten en hennep zaad te vet vinden om bij te voeren omdat de pop dan te dik wordt en hierdoor dan geen eieren zou leggen.

ik heb bij mijn pruimekoppen en caiques net het tegendeel lijkt het net. ik voer ze niet al te vet het hele jaar door en in het begin van het jaar dan begin ik extra zonnepitten te voeren. dit om de vogels in betere conditie te krijgen. en promt gaan mijn caiques en pruimekoppen in de blok om te kweken. hebben meerdere mensen hier dezelfde ervaringen mee of hele nadere.
graag hoor ik de ervaring.

bvd egon


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2011-01-19 - 20:22:43 send message to parrotmaniak

ik voer normaal vrij scherp ,echter vorig jaar ben ik ,mede door de kou wat ruimer gaan voeren en ook met meer zonnepitten en ik heb dezelfde ervaring eerder in de kasten,eerder en meer koppels met eieren ,het heeft echter niet geresulteerd in meer jongen op de stok


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-19 - 20:29:57 send message to Rogert

Naar mijn mening is hennep een afrodisiac. Het stimuleert de broedrift. Mensen worden ook hitsig als ze geblowd hebben. En daar schuilt ook het gevaar in.

Op het moment dat je hennep verstrekt dan loop je het risico dat de man (bv omdat hij als eerste op de voerbak zit) erg hitsig word. Ondanks dat hij nog niet in conditie is kan hij wel erg opgewonden raken.

Als de pop op datzelfde moment niet in conditie is en in de broedstemming, gaat de man al achter haar aan jagen om te willen paren. Het gevolg zijn twee vogels die onvoldoende in conditie zijn en waarvan de man al wel parings willig is.
Omdat de pop hem niet toe laat gaat hij jagen. Het gevolg is dat beide vogels uit conditie blijven en de pop zo heftig nagejaagd kan worden dat het haar dood word.

Of als ze wel tot voortplanting komen en er worden wel eieren uitgebroed, dat de man zo gefrustreerd is dat deze de jongen wat aandoet. Of alsnog de pop hindert om de jongen te voeren.

Vogels moeten met behulp van andere voedingspatronen (kiemzaden en ei- en universeelvoer) in broedconditie komen wil je bovenstaande problemen voorkomen.

Bij insecten etende vogels kan het voeren van levende insecten ook dergelijke problemen veroorzaken. Dit kun je opvangen door universeelvoer te geven. Pas insecten voeren als er ook daadwerkelijk jongen zijn.

Maar uitzondering bevestigen altijd de regel dus mogelijk dat het bij jou goed werkt. Maar merk je verschil in koppels of in grootte van nesten? En hoeveel uitval heb je onder de jongen?

Tja, en wat betreft de zonnebloem pitten heb je natuurlijk het standaard verhaal van te veel vet. Maar ook hier schijnt het te werken bij jou. Het voordeel is dat er fosfor in zonnenbloempitten zit en dit is weer goed voor de kalkopname voor de eieren.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-01-21 - 18:44:46 send message to denegon

quote
het heeft echter niet geresulteerd in meer jongen op de stok

dat is jammer. bij mij ook nog niet maar ik heb en blijf goede hoop houden. suc6 met de kweek groetjes egon


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-01-21 - 18:47:51 send message to denegon

quote
Het voordeel is dat er fosfor in zonnenbloempitten zit en dit is weer goed voor de kalkopname voor de eieren.

de kalk opname zit wel goed elke keer goede nette harde eieren en de laatste 2 jaar komt elk ei uit hopen dat de jongen nu allemaal eens op stork komen.
bedankt voor je reactie groetjese egon


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-23 - 09:34:03 send message to Rogert

Hoi Egon,

Het is goed te horen dat je goed bevruchte eieren hebt en dat ze ook allen bevrucht zijn en uitkomen. Dat is toch een teken dat je goede voeding verstrekt en dat de vogels in goede conditie zijn. Dan denk ik dus dat in jouw samenstelling met als aanvulling de zonnebloempitten goed werkt.

Maar uit jouw reactie begrijp ik dus dat je niet alle jongen op stok krijgt. Kun je aangeven waar je denkt dat dat probleem ligt? Mocht een van de ouders de jongen dood bijten of dat de vogels te veel elkaar najagen dan zou de oorzaak kunnen liggen bij de hennep.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2011-01-23 - 12:00:59 send message to goudparkiet

Het is zo een onzin dat vogels vet worden van vet.
Vogels worden dik van koolhydraten.
Koolhydraten worden omgezet in vet en vet wordt omgezet in vocht.

Zonnepitten zijn m.i. het betere voer voor kromsnavels.

Het gehalte aan koolhydraten in zonnepitten is slechts per 100 gr 10,5 gr in mais is dit 65,5, boekweit 72,6 walnoten 12,1 enz.

Mais en eivoer zijn de echte dikmakers voor vogels dit door het hoge gehalte aan koolhydraten.

wink ;)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-01-23 - 12:56:14 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Maar uit jouw reactie begrijp ik dus dat je niet alle jongen op stok krijgt. Kun je aangeven waar je denkt dat dat probleem ligt? Mocht een van de ouders de jongen dood bijten of dat de vogels te veel elkaar najagen dan zou de oorzaak kunnen liggen bij de hennep.



de vogels voeren de jongen niet. de krop van de jongen zijn nooit gevuld en de jongen zijn helemaal gaaf. 1 koppel voert de jongen soms en hier heb ik al 4 jongen van op stok gekregen echter afgelopen jaar zijn ze een nacht van de jongen af geweest nadat ik de jongen had geringd en daar kunnen ze niet tegen met 2 graden boven nul het 2de nest hebben ze niet gevoerd. dus het lijkt mij een onervarenheids kwestie. al de koppels die kweken (eieren hebben) zijn nu 6 jaar a 7 jaar oud.


quote
Mais en eivoer zijn de echte dikmakers voor vogels dit door het hoge gehalte aan koolhydraten.


dan hebben ze bij mij vandaag een dik maak bommetje gehad happy :)laugh :Dlaugh :Dhappy :)

groetjes en bedankt voor je antwoord egon


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-23 - 16:50:43 send message to Rogert

Eén gram vet levert 9 kcal op, terwijl 1 gram koolhydraten of eiwitten 3,6 kcal levert.

Vet is niet onmisbaar in het lichaam. Vet zorgt er voor dat andere vetten weer worden afgebroken. Maar een overdaad aan vet wordt wel degelijk rondom de organen opgeslagen en belemmeren het functioneren. Zo wordt vet ook rond de geslachtsorganen opgeslagen.

Tevens zorgt vet voor een vertraging in de vertering van voedingsstoffen.

Vetten zijn wel goede energiebronnen en zijn een bron van essentiële vetzuren. Vetzuren zijn essentieel voor de vorming van een aantal hormonen.

Ik ben het niet eens met de bovengenoemde opmerking over vetten en koolhydraten. De basis van een goede voeding is een uitgebalanceerde voeding. Maar voor elk dier geld weer een andere voedingbehoefte. Ara's zijn "vette" eters. Maar voor Caiques lijkt mij een schraler dieet zeer wenselijk. Aangezien deze dieren erg gevoelig zijn voor vervetting. Ik denk dat Egon zijn basis dieet goed op orde heeft en dat de zonnebloempitten een stimulerend effect hebben.


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-01-23 - 16:54:58 send message to jp57

ik geef wel elke dag palmnoten, als mijn grijze beginnen in broedstemming te komen.
1 palmnoot per vogel, of walnoot.
gr, johanhappy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede