Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Ara vs woestijnbuizerd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-02-12 - 12:44:47 send message to Ton Koek

Volgens mij is de afloop van een mogelijke confontatie niet te beďnvloeden door training.

Ik denk dat mensen die hun vogel(s) freeflight gunnen, rekening moeten houden met uitval, door rovers, door schrikreacties of doordat de vogel simpelweg ontsnapt.
Als je daarop voorbereid bent en toch wil, dan kan het een aanwinst voor de vogel(s) zijn.

Het tweede filmpje met de kaketoe maakt mij volkomen duidelijk dat wat voor reactie ook van de ara/kaketoe/papegaai totaal van ondergeschikt belang is.



Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-02-12 - 14:00:52 send message to Ubernoob

Ben ik met je eens hoor Ton. Zoals iemand hierboven ook al iemand zij de gevaarlijkste roofvogel is diegenen die je niet ziet.

Gebrek aan gedragskennis zou ik de persoon in het filmpje niet willen verwijten. Hij heeft jarenlange ervaring met het trainen van zowel roofvogels als papegaaien.

Dat de ara de roofvogel aanvalt zou erg verassend zijn geweest. Maar onmogelijk is het natuurlijk niet.

En nogmaals het gaat niet om de reactie van een papegaai die word aangevallen. Dan ben je al te laat. (ondanks dat ik verslagen heb gelezen van papegaaien die succesvol een aanval hebben ontweken)
Het gaat erom hoe reageert de papegaai op het zien van een roofvogel. De kans dat je papegaai een roofvogel ziet bij het vliegen is namelijk aanwezig. Dat betekent niet hetzelfde als aangevallen worden. Veel roofvogels zitten gewoon stil of zweven op afstand voorbij.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-02-12 - 16:08:01 send message to Niltava

Ik weet niet hoor maar lees alles nog eens goed door en zie je opmerkingen. Want of je ziet het niet of je begrijpt het niet.
En voor degenen die die negatief zien, het is slechts een aanwijzing.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-02-12 - 18:05:01 send message to Ubernoob

@Niltava

Verklaar u nader. Met zo'n opmerking kan ik natuurlijk helemaal niets. Ik begrijp niet waarom u nou op de man moet spelen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-02-12 - 18:33:52 send message to Niltava

quote
Dat de ara de roofvogel aanvalt zou erg verassend zijn geweest. Maar onmogelijk is het natuurlijk niet.

En nogmaals het gaat niet om de reactie van een papegaai die word aangevallen. Dan ben je al te laat. (ondanks dat ik verslagen heb gelezen van papegaaien die succesvol een aanval hebben ontweken)
Het gaat erom hoe reageert de papegaai op het zien van een roofvogel. De kans dat je papegaai een roofvogel ziet bij het vliegen is namelijk aanwezig. Dat betekent niet hetzelfde als aangevallen worden. Veel roofvogels zitten gewoon stil of zweven op afstand voorbij.


Volgens mij is nu diverse manieren en malen aangegeven wat er gebeurt (positie ara t.o.v. arend)

Je geeft nu ook aan dat de "proef" er anders uit ziet dan in de werkelijkheid(zie de quote alhier)

Op de man spelen(het is maar hoe je het noemt), tja, jij brengt dingen in dan kun je er toch ook op aangesproken worden??
Het wordt alleen wat scherper geformuleerd omdat je schijnbaar, zo komt het tenminste op mij over, dat je alle redenen die mensen aangeven waarom het een niet verstandige proef is zo'n beetje naast je neer legt.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-02-12 - 19:50:52 send message to Ubernoob

Als jij tegen mij zegt of je ziet het niet of je begrijpt het niet dan ervaar ik dat niet als een argument dat bedoelt is om iets toe te voegen aan de discussie. Ik weiger in dat soort opmerkingen mee te gaan.

Uiteraard is de "proef" niet hetzelfde als de werkelijkheid. Dat heb ik volgens mij ook nergens beweerd. Echter de reactie van ara tijdens de "proef" zou een indicatie kunnen geven van zijn reactie in de "werkelijkheid.

Over het hoe de ara de roofvogel ziet en vice versa bestaat verschil van mening. Dat kan en dat mag. Ik ben het bijvoorbeeld met Karel eens dat de ara de roofvogel hoogstwaarschijnlijk herkent als bedreiging alhoewel ik dat niet zeker weet. Ik ben het echter niet met hem eens dat deze "proef" dieronvriendelijk is en dat de ara in verwarring word gebracht.

Volgens mij spreek mezelf nergens tegen maar wijs me gerust op mijn fouten. Ik weet zeker dat ik ze maak.

Ps. Laten we het beestje wel bij het juiste naampje blijven noemen. Er zijn nergens arenden te zien. Het is een woestijnbuizerd. Ook wel Harris Hawk genoemd.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-02-12 - 20:18:02 send message to Niltava

Ik ga er verder niet op in. Zoals gezegd meerdere hebben wat aangegeven dat dit niet een natuurlijke reactie is. Dat leg je naast je neer(omdat het volgens jou wel wat brengt voor jou!)
En tja, buizerds, maar eigenlijk behoren ze, zoals de engelse benaming als zegt tot de haviken.
Het meest dieronvriendelijke is ook niet voor de ara, maar voor de , uhh harris hawk...

Verder lama



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-02-13 - 20:18:13 send message to henkdelaat

Als je het filmpje goed bekijkt dan zie je dat als de jongen met de buizerd binnenkomt de groenvleugel-ara als naar de standaard vliegt(in de linker bovenhoek) even later vliegt de groenvleugel-ara op de zitstok en neemt een aanvals houding aan.

Dit doet elke ara als er iets dreigend in of nabij de kooi komt en zeker in de broedtijd.

Ik denk zelf dat als de jongen de buizerd niet terug haalt en hem met zijn lichaam wat beschermd dat de ara hem zelfs aanvalt.

Als een ara zich bedreigt voelt dan valt hij zelfs de verzorger aan,dit doen de meeste amazone papegaaien ook in de broedtijd.

In de vrije natuur zal hij volgens mij het onderspit delven omdat de buizerd van achter en van boven aanvalt.

Henk.



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede