Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Voeding van een kerkuil Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Voeding van een kerkuil
Oelle
Website Member
Posts :4

Website Member
2011-02-25 - 13:26:57 send message to Oelle

Hallo allemaal,

Aangezien wij binnenkort een koppeltje kerkuilen krijgen willen wij graag wat informatie over de voeding. Natuurlijk valt er veel te vinden op het internet, maar misschien weten jullie hier nog goede tips?
Zo vroeg ik mij bijvoorbeeld af; een uil is een vleeseter, kan hij dan ook blikvlees voor de hond eten, of is dit juist weer slecht voor hem?
En mogen ze bijvoorbeeld ook kip filet en gehakt enzo?
Dit vraag ik om de voedingsmogelijkheden voor de vogels te varieren zodat ze verschillende voedingstoffen binnen krijgen en niet uit kijken op het eten wat ze krijgen.
Ik hoor het graag van iemand!

Alvast bedankt en groetjes!
Rachel laugh :D


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-02-25 - 16:14:03 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Kerkuilen eten niet uit blik of van de poelier, maar worden gevoed met complete muizen, jonge ratjes en eendagskuikens (zoveel mogelijk afwisselend). Al deze voedingsdieren zijn diepvries verkrijgbaar.
Als vitaminepreparaat geef je Carmix of Carnizoo.
Ook al drinken ze weinig tot niets; er moet wel altijd badwater ter beschikking zijn.

Voor kerkuilen en oehoe's geldt overigens naar het schijnt een negatief kweekadvies, omdat de jongen vrijwel onverkoopbaar zijn.
Ik zou dus geen nestkast ophangen. Maar ja, dat is je eigen keuze.


Oelle
Website Member
Posts :4

Website Member
2011-02-25 - 19:26:00 send message to Oelle

Hallo Karel,

Uiteraard eet een kerkuil niet uit een blik. Maar een dode muis of kuiken leg je ook ergens neer en die eet hij ook op. Misschien dat als je een blok blikvlees voor honden neer legt dat ze het ook op eten. Zitten wel veel voedingsstoffen in, weet alleen niet of dit ook goed is voor een kerkuil. Verder, vers water is altijd aanwezig. En nee, er word geen nestkast opgehangen.
Dank je wel voor je antwoord!

Groetjes


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-02-25 - 22:26:26 send message to Daniel

Bij blikvoeding is het calcium en het fosfor gehalte te laag (het ontbreekt bijna geheel). Daarnaast is blikvoeding veel te zout voor roofvogels. Indien je langere tijd van je uilen wilt blijven genieten zul je toch voedseldieren moeten geven. Als basisvoer kan je eendagskuikens gebruiken, maar ook deze hebben een laag calcium gehalte (al is dit een stuk minder dan blikvoeding) en dit moet dus afgewisseld worden met muizen, ratten en kwartels. Ook heb je een vitamine preparaat (Carmix) nodig om te zorgen dat je uilen alles krijgen wat ze nodig hebben. Ben je niet bereid dit te doen en wil je ze inderdaad blikvoer en slagerij producten geven, begin dan aub niet aan uilen.


Oelle
Website Member
Posts :4

Website Member
2011-02-27 - 14:37:20 send message to Oelle

Oke, dat kan ik allemaal begrijpen. Ik zeg ook niet dat ik niet in staat ben om kuikens en muizen te voeren, ik ben alleen op zoek naar een afwisselende voeding voor de uilen. Een vriend van ons, die ook in Spanje woont, heeft ook een koppel kerkuilen. Bij hem in de buurt zijn er geen muizen of kuikens te krijgen voor de uilen. Hij geeft ze daarom gewoon blokjes kipfilet. Daarbij heeft hij water met een bruistables waar zo'n beetje alles in zit aan vitamines en mineralen, zo ook calcium en fosfor. Hij spuit dit bruiswater in de kipfilet en geeft het aan de uilen. De uilen doen het hier zeer goed op. Ten eerste krijgen ze veel vlees binnen, ten tweede zit er genoeg vocht in het vlees dus uitdroging is onwaarschijnlijk als ze goed eten (ze hebben altijd voldoende vers drinkwater hoor) en ten derde ze krijgen alles binnen wat ze binnen moeten krijgen.
Het kan dus in principe wel zonder kuikens en muizen.
En wat ik ook al niet zal begrijpen, waarom moet er extra calcium aan het voer tegevoegd worden? In de natuur rolt de muis ook niet eerst door het calcium poeder voordat hij word gevangen door de uil...
Al met al, zo'n bruistablet kan dus ook wonderen doen!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-02-27 - 17:38:02 send message to Karel

quote
Het kan dus in principe wel zonder kuikens en muizen.



Je kunt ze heus wel in leven houden en er zelfs wel jongen van krijgen, maar hier op Vogelarena gaan we altijd uit van een optimale verzorging die gezonde vogels garandeert op langere termijn.
Als je dat ook wilt, dan zul je de voeding moeten geven die je hierboven is aangeraden.

Carmix en Carnizoo zijn supplementen speciaal ontwikkeld voor vleeseters. Er zijn meerdere redenen om dit te geven:
1. In eendagskuikens en jonge muizen (< 6mnd) zit weinig tot niets aan mineralen w.o. kalk.
Je zou dit kunnen "repareren" door uitsluitend volwassen muizen te voeren, wat weer ten koste gaat van de afwisseling en bovendien erg duur is.
2. We weten niet voor 100% wat de vogels in de natuur binnenkrijgen. Uilen kunnen bijv. naar behoefte en afhankelijk van het jaargetijde insecten en slakken eten.
3. We weten niet wat de muizen in de natuur hebben gegeten en wat hun voedingswaarde is tov gekweekte muizen. De diepvriesmuizen die je hier kunt kopen zijn veelal grootgebracht op oud brood (om de kosten laag te houden).


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-02-27 - 22:28:17 send message to Ton Koek

Zo te lezen weet je alles al en komen de antwoorden je niet goed uit. Waarom vraag je het dan????


Oelle
Website Member
Posts :4

Website Member
2011-02-28 - 13:45:32 send message to Oelle

Ik vraag niet omdat ik het niet weet, ik vraag het om er achter te komen of een uil er ook op kan leven. wij wonen in spanje en hier zijn eendagskuikens en muizen niet verkrijgbaar. er moet hier dus voor ander voer gezorgt worden en daarom vraag ik of het op deze manier ook kan en of dit goed is voor de uil.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-02-28 - 14:54:38 send message to Karel

Het antwoord is in dat geval simpel: als je niet over het juiste voedsel kunt beschikken, kun je dit soort vogels dus niet houden.

Gelukkig zijn er nog heel veel andere vogelsoorten die je wellicht wél kunt houden.happy :)


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-02-28 - 15:32:37 send message to Daniel

En Spanje heeft een pluimvee industrie dus er zullen ook wel eendagskuikens te krijgen zijn. Misschien kan je bij een lokaal dierenpark navragen waar zij hun kuikens en eendagsmuizen vandaan halen. En zijn ze inderdaad niet beschikbaar dan zou ik inderdaad nog maar eens overwegen of je wel kerkuilen wilt houden (al vrees ik dat dit niet het antwoord is wat je wilt horen).


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2011-02-28 - 18:52:10 send message to arjandaf

ik weet niet waar je in spanje woont maar elk soort voedsel is gewoon te krijgen , elke spaanse markt heeft levend waar zoals kippen enz te koop , spaans ras ( zwarte witwang enz ) denk dat je idd zoals gezegd beter af kunt vragen wat te doen met evt jonge vogels )

arjan



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 190 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede