Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pinda's wel of niet gezond Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pinda's wel of niet gezond
Mikaska
Website Member
Posts :7

Website Member
2011-02-28 - 21:54:51 send message to Mikaska

Ik geef mijn jardines al enige tijd african parrot loro parque mix van Versele Laga. Kom ik er vandaag toch achter dat er best veel pinda's in zitten terwijl er door diverse kwekers gezegd wordt dat je met pinda's op moet passen vanwege schimmels etc. Ook zijn er die zeggen dat je papegaaienvoer met pinda's niet serieus moet nemen en dat het geen papegaaienvoer is.

Wat is nu waar??? Kan iemand mij hierover adviseren?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-03-01 - 01:19:41 send message to Ton Koek

In pinda's komen inderdaad nogal eens schimmels voor die een gevaarlijke stof produceren, genaamd aflatoxine.
Veiliger is dus voer zonder pinda's. Pinda's eten de vogels in de natuur ook niet, want ze groeien onder de grond.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2011-03-01 - 08:19:11 send message to rajar

De aflatoxinen kunnen voorkomen in alle zaden.
Zeker met vochtig weer kunnen deze en andere schimmels zich vermeerderen in alles wat je je vogel te eten geeft dus niet alleen in pinda's.
Pinda's zijn heel goed voer voor de vogels door de aanwezige voedings stoffen.
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=P


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2011-03-01 - 11:47:52 send message to johanblok

Het gevaar van schimmel en pinda's schuilt volgens mij vooral in het geven van de ongepelde versie waarbij de schimmel ongezien zijn gang heeft kunnen gaan. Eenmaal gepeld en geselecteerd zullen de risico's niet anders zijn dan bij andere soorten zaad.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-01 - 14:37:58 send message to whitebulldog

hier zijn de meningen over verdeels, zie ook eerdere discussie over pinda's en schimmel, ik zal hem even bovenaan zeten in de rubriek.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2011-03-03 - 18:57:27 send message to P.Rooth

probeer eens de kweekmengeling van Versele daar zitten gelukkig geen pinda's in en vind persoonlijk het een goed voer .

Paul


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-11 - 22:51:32 send message to whitebulldog

toch wel frappant dat de halsbandparkieten hier het er erg goed op doen in de winter, evenals het snoepen van de vetbolletjes.

http://pierrescolumn.punt.nl/?id=495553&r=1


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-03-11 - 23:10:01 send message to Daniel

kijk naar het antwoord van Ton. Het gevaar van schimmel in pinda's gaat om ongepelde pinda's waar je de schimmel pas kan zien zodra je de schil weghaalt. En als mensen zoals op de foto ongepelde pinda's geven bestaat dit gevaar dus veel minder.
En ik kan je uit eigen observatie melden dat halsbanden hier in Brussel een veel diverser dieet hebben dan enkel en alleen pinda's. Er zal er best wel eens wegvallen door het eten van beschimmelde pinda's, maar in een populatie van 5000 kan dat makkelijk opgevangen worden.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-11 - 23:12:54 send message to whitebulldog

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

ik bedoel er verder niets mee, maar vindt het wel frappant dat deze vogels er inmiddels aardig tegen kunnen laat ik het dan zo verwoorden, dus wellicht minder schadelijk als gedacht?
misschien tillen we er te zwaar aan, want deze schimmel schijnt ook in andere noten voor te komen zoals in het andere topic naar voren is gekomen.\


quote
Deze schimmel komt in alle noten voor.
Pinda is trouwens een boon en geen noot zoals iedereen denkt.
Ik maak alle noten open omdat in 1 op de 10 walnoten schimmel zit of ze zijn ranzig.


http://www.bluemacaws.org/avi19.htm

Hieronder is een stukje uit bovenstaand artikel.


Brazil nuts should not be given in the shell as they can contain a very toxic mould and according to my findings can cause a very serious illness. Even halved brazil nuts, which appear to be wholesome, can have this mould. The nut cavity is located where the nut joins with the palm. Mould spores are released by opening the nut, which can be swallowed by the macaw. Some nuts even contain gases, which are also released by opening the nut.




http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=10964&recordnum=0


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-03-12 - 09:55:47 send message to Ton Koek

Het gevaar met dergelijke gifstoffen is het stapeleffect. Alle kleine beetjes blijven in delever aanwezig, je wordt niet direct ziek. Je kunt na jaren nog klachten ontwikkelen.

Een pop die niet meer legt of een man die niet meer bevrucht, dat kan overal aan liggen, misschien ook wel aan "opgestapeld" gif.

Het is lastig aan te tonen, maar ik zou zo weinig mogelijk risico nemen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 184 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede