Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hoe kan je legnood voorkomen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : hoe kan je legnood voorkomen
wiam
Website Member
Posts :51

Website Member
2011-03-01 - 20:48:35 send message to wiam

hallo allemaal ik heb een purrhura molinea en ik heb de indruk dat ze legnood heeft elke keer dat ze een ei legt het hij komt wel maar wel moeizaam hoe kan ik dat makkelijker maken doormiddel van voeding of eventueel medicijnen wie weet dat.

alvast bedankt
wiam


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-03-01 - 20:56:29 send message to jp57

voldoende warmte en is de pop broedrijp?
is wel gevaarlijk de pop kan er aan sterven.


wiam
Website Member
Posts :51

Website Member
2011-03-01 - 22:32:48 send message to wiam

de pop is broedrijp en ze zitten warm en niet kou dus daar kan het niet aan liggen

wiam


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-03-02 - 08:09:58 send message to ParkietenPeter

Is het ei misvormt? Hoe merk je op dat het moeizaam gaat?

Voorkomen is niet altijd mogelijk omdat het ook een anatomische oorzaak zou kunnen hebben.

Als het ei goed is zou ik me er geen zorgen om maken en zeker niks gaan experimenteren.
Hebben ze al jongen gehad?

wink ;) Peter


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2011-03-02 - 20:09:18 send message to P.Rooth

mogelijk een gebrek aan calcium

Paul


wiam
Website Member
Posts :51

Website Member
2011-03-03 - 21:50:55 send message to wiam

hallo

nee het ei is niet misvormd , ik heb het idee dat elke keer als ze een ei gaat leggen het erg moeilijk heeft bol zitten gewoon niet lekker eruit zien , ja ze heeft al meerdere nesten gehad , calcium zit toch ook in het voer wat ik ze geef , is het verstandig om dat nog extra te geven????

mvg wiam


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-03 - 22:44:15 send message to Karel

Paul, waarom denk je aan een calciumgebrek?


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2011-03-03 - 22:46:29 send message to kaapsen

Dag Wiam,wat voor voer geef jij dan?

Gr Kees.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2011-03-03 - 23:50:32 send message to blg

10% van het gewicht van een ei bestaat uit eischaal/klak.
Stel dat de vogel 60 gram en het ei 5 gram weegt, bij 6 eieren is dit 3 gram, 1/20 deel van het gewicht van de vogel, bij 3 rondes 1/6 deel van het gewicht.
Meer info, klik link.
http://www.himbergenvogelvoeders.nl/index.php?p[2.1][activechild]=publicaties&p[2.1.4][activechild]=view&&p[2.1.4.1][id]=1


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-04 - 00:38:55 send message to Karel

@blg
Je berekening is goed te volgen waarmee duidelijk is dat een pop over voldoende calcium (en andere voedingstoffen) moet beschikken om eieren te kunnen leggen zonder daarbij zelf het loodje te leggen.

Alleen het verband tussen calcium en legnood zie ik nog even niet, en dat was dacht ik toch de vraag.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2011-03-04 - 11:01:56 send message to blg

Wat is Legnood.

http://www.kvvv.nl/artikelen/ziektes/legnood.html

Ik heb altijd gehoord dat een ei hard wordt zodra het met de buitenlucht in aanraking komt. Niets is minder waar. De kalkschaal wordt gevormd voor het feitelijk leggen. Legnood ontstaat meestal wanneer door een gestoorde calcium, fosfor, vitamine D stofwisseling zich een wind-, dunschalig- of ruwschalig ei ontwikkeld. De beweging van de eileider heeft dan niet voldoende effect op het ei, dat dan ergens blijft steken. De vogel heeft dus meer moeite met het leggen van bovenstaande eieren, dan van een normaal ei.
Legnood komt ook voor wanneer:

*
het ei abnormaal groot is,
*
de pop een ontsteking aan de eileider heeft,
*
door vervetting, de vetmassa’s belemmeren de passage van het ei door de eileider,
*
de pop te jong is,
*
slechte conditie,
*
plotseling en aanhoudende verlaging van omgevingstemperatuur.

De kans dat de pop aan legnood overlijdt of voor de verdere kweek is uitgeschakeld is groot.

We kunnen bij legnood de pop het beste uitvangen en gedurende een paar minuten een dun straaltje koud water op de buik laten lopen. Druppel wat sla-of olijfolie op/in de cloaca, en zet de pop dan in een kooitje dicht bij de verwarming of in de zon, wel zo afgeschermd zodat ze ook in de schaduw kan zitten. Meestal komt het ei dan vrij snel. Het ei is niet meer voor bebroeding geschikt. Zelf proberen de eierschaal in het vogellichaam kapot te drukken loopt meestal verkeerd af. De eierschaal is scherp en kan de cloaca beschadigen. Geduld is een schone zaak.

Het is dus heel belangrijk dat de poppen in goede conditie zijn, en het liefst niet jonger dan 11 maanden voordat zij worden ingezet voor het broedseizoen. Geef ze in de winter voldoende ei/krachtvoer, eventueel af en toe wat levertraan erdoor, het gehele jaar door zover de temperatuur het toelaat badwater. In de buitenvolière krijgen ze voldoende beweging en zal vervetting niet zo snel voorkomen.

http://www.oropharma.com/NUTRI/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?ran=16138&pro=18911&fam=15670&ani=15987&rac=0

Calciumtekorten leiden bij vogels regelmatig tot ernstige gezondheidsproblemen. Als de vogel onvoldoende calcium krijgt, ontstaat er ontkalking van het skelet en misvorming van de beenderen. Bij de pop geeft een tekort aan calcium tijdens de kweekperiode aanleiding tot een slechte vorming van de eischaal en zelfs tot legnood. Tijdens de kweek- en de groeiperiode is het geven van extra calcium aan de vogels dus sterk aan te bevelen. Voldoende calcium zorgt voor een goede eischaalvorming en voor de opbouw van een gezond skelet.

In het kort, te weinig calcium, fosfor, vitamine D, te jonge/oude vogels, te veel broedrondes achter elkaar, koude.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-04 - 11:30:53 send message to Karel

Zeer overtuigend stuk. Het antwoord is duidelijk. Laat iedereen hier zijn voordeel mee doen!


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-04 - 11:39:09 send message to whitebulldog

laatgenoemd produkt ( calcilux) geef ik zelf ook, alleen hoorde ik op het forum echter dat dit waarschijnlijk niet helpt omdat er geen fosfor bij zit, zie ook het onderwerp hierover op het forum: http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=10484


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2011-03-04 - 12:38:29 send message to johanm

Fosfor zit er normaal genoeg in de gewone voeding, de verhouding calcium-fosfor moet ongeveer 2 op 1 zijn, bij een zaadmengeling is die echter ongeveer 1 op 2. Je kunt ook vloeibaar calcivet gebruiken, supplement van calcium en vitamine D3(nodig voor de opname van calcium in het vogellichaam). Is gemakkelijk in gebruik, kan door het drinkwater worden gegeven.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2011-03-04 - 20:15:28 send message to P.Rooth

Hallo Karel

Was weer te laat om je een amtwoord te geven en met het antwoord van blg kan ik me helemaal bij aansluiten had het niet beter kunnen verwoorden

Paul


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2012-03-05 - 18:08:20 send message to oli4

Ik vroeg me na het lezen van dit topic eigenlijk af...wat NA legnood?

Wat als een vogel met legnood, in een warmtekas of wat dan ook, zijn ei kwijt heeft gekunnen? Hoe lang zou je dan zo'n vogel daar in moeten laten? En hoe zet je hem dan terug in de voliere, stilletjes aan acclimatiseren veronderstel ik. Maar neem nu bijvoorbeeld de temperaturen van nu...wat als de vogel uit een warmtekooi komt van 31 graden. Dan laat je hem dus acclimatiseren in huis, en dan buiten. Of binnen laten totdat de temperaturen buiten terug beter zijn? Hoe zouden jullie dat juist aanpakken? Want steeds lees je over hoe je legnood moet behandelen, maar DAARNA??

mvg



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 229 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede