Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > tempratuurs verschil, hoe zit dat Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : tempratuurs verschil, hoe zit dat
X_anita_X
Website Member
Posts :76

Website Member
2011-03-08 - 10:06:01 send message to X_anita_X

ik vraag me af hoe het met deze verschil zit. wat kan een vogel eigenlijk 'hebben'

bijv: gister was het in mijn schuur ongeveer 20 graden doordat de zon heerlijk scheen maar s'nachts koelt het af naar ongeveer 5 graden. dat is dus een verschil van 15 graden.

nou heb je dat zomers ook wel dat je overdag een graad of 25 hebt en snachts koelt het ook af naar 15 graden.
gaat het nou puur om de vorst waar ze slechter tegen kunnen??
ik heb hier een kakariki binnen zitten die ik zodra de tempratuur het toelaat naar buiten wil doen, wanneer zou dat kunnen. als het een graad of 18 overdag buiten is? ze zit nu op 18 a 20 graden.


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2011-03-08 - 11:11:19 send message to edou

in de natuur zijn soms de temperatuurverschillen nog extremer, kijk maar naar afrika en australie, overdag tegen de 40 graden, s nachts rond het vriespunt, de vrieskou kunnen ze wel hebben ( afgezien van gaasslapers), zolang ze maar overdag op kunnen warmen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-08 - 11:41:39 send message to Karel

Er zijn de laatste tijd veel topics over de vraag of een vogel al naar buiten kan. Tijd voor een algemeen verhaal hierover.

Temperatuurregeling
Een vogel is in staat (grote) temperatuursverschillen zelf op te vangen. Dit doet hij met zijn verenpak: hij kan zijn veren naar behoefte uitzetten. Veel lucht tussen de veren betekent: goed geisoleerd en dus warmtebesparend. (Een zieke vogel zet bijv. zijn veren uit en gaat bol zitten om warm te blijven.)

Verenpak
Om zich goed te kunnen isoleren moet de vogel dus wél over een goed verenpak beschikken en een doeltreffende najaarsrui hebben doorgemaakt!
Een goede rui hangt samen met een goede conditie en de externe omstandigheden.
Voor een goede conditie kunnen we zelf zorgen door o.a. de juiste voeding te verstrekken vóor en tijdens de rui; dit spreekt verder vanzelf neem ik aan.
Een van de externe factoren betreft de vraag of de vogel buiten of binnen wordt gehouden.
Men heeft gemeten dat een vogel die zijn najaarsrui in de buitenvoliere doormaakt 50% meer veren heeft dan een vogel die dat binnen doet onder subtropische omstandigheden. Een buitenvogel is dus veel beter in staat zijn temperatuur te regelen dan een binnenvogel.

Wat heb je aan deze informatie?
Je kunt hieruit concluderen dat een vogel die in 2010 is doorgeruid in de buitenvoliere en wegens omstandigheden tijdelijk binnen heeft gezeten, vrij snel weer naar buiten kan. Dit terugwennen kan stapsgewijs, onder toezicht, gebeuren. Uiteraard kies je voor de laatste stap geen gure koude natte dag uit met kans op nachtvorst.

Een vogel die de najaarsrui binnen heeft doorgemaakt heeft minder veren en is dus minder goed in staat zijn temperatuur te regelen.
Zo'n vogel zet je pas buiten als de temperatuur zowel overdag als 's-nachts aangenaam is. Dat betekent: geen kans op vorst of anderszins guur en koud weer.
Voor dit soort vogels geldt: ná ijsheiligen! Voor dit jaar kunnen dit soort vogels dus op zijn vroegst op 15 mei naar buiten.

Gemengde omstandigheden
Regelmatig zie ik volieres met een licht verwarmd binnenhok met daaraan gekoppeld een buitenvoliere. De vogels mogen dan van de liefhebber bij aangenaam zonnig weer een tijdje naar buiten en worden tot medio mei alleen 's-nachts in het nachthok opgesloten.
In de praktijk gaat dit meestal wel goed, maar is gezien het hierboven beschreven "verenpak", nooit helemáál zonder risico's.

Ik hoop dat men hier iets mee kan...


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2011-03-08 - 13:09:27 send message to goudparkiet

Waarom zou een vogel die binnen de rui doormaakt minder veren hebben.

Dit is volgens mij een broodje aap verhaal.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-08 - 13:27:02 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Tja, men schijnt dat geteld te hebben en getallen hebben geen mening.wink ;)

Mij is het in een les verteld door de heer Noordzij, destijds docent bij de Dibevo.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-03-08 - 13:43:51 send message to henkdelaat

GOUDPARKIET schrijft,
Dit is volgens mij een broodje aap verhaal.
********************************************
Karel,

Het is geen broodje aap verhaal,omdat vogels die buiten de najaars rui hebben doorgemaakt dat deze meer donsveren hebben waardoor zij zich beter kunnen beschermen tegen de kou.

Daarom spreekt men ook van zomer rui + winter rui.

Henk.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2011-03-08 - 14:01:40 send message to goudparkiet

Dan zou het zo zijn dat het aantal veren zou kunnen verschillen.
Dat het aantal veren per vogel van het zelfde soort verschilt dat kan er bij mij wel in maar binnen of
buiten ruien dat daar verschil inzit dat geloof ik niet.
Ik blijf bij het broodje aap verhaal.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-03-08 - 14:18:40 send message to Niltava

Je ziet het toch ook bij paarden die buiten blijven, die hebben een dichtere vacht dan die naar binnen gaan etc Honden vergelijkbaar.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-03-08 - 15:05:47 send message to henkdelaat

Goudparkiet,

Misschien een misverstand over meer veren.

Ze hebben meer donsveren,en dan moet je niet teveel uitgaan van het grote verschil in aantal veren maar meer in dikte van de donsveren,zodat het verenkleed beter isoleert.
Want het aantal veren per cm2 zal niet verschillen.

Henk.


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2011-03-08 - 15:26:04 send message to kaapsen

Er zit nu op dit moment van schrijven een paar jonge kaapse papegaaien van mij in buitenvollieres in Belgie en italie, deze vogels zijn in oct vorig jaar geboren in een binnenverblijf waar de temp niet onder de 15 graden komt, hebben waar ze nu zitten alleen een nestblok terbeschikking en geen nachtverblijf.

Voor zover ik tot nu toe weet werd er geen gebruik van het nestblok gemaakt tot nu toe.

is een volliere in een U vorm, zonder tocht.

Gr Kees.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2011-03-08 - 17:33:32 send message to goudparkiet

Ik denk eerder dat de kwaliteit van de bevedering bij vogels die buiten verblijven beter is.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-08 - 17:38:11 send message to Karel

quote
Want het aantal veren per cm2 zal niet verschillen.




Dat is nu net het punt. Dat schijnt dus wel zo te zijn. Bij een grotere behoefte kunnen er meer veren uitkomen en omgekeerd: bij een lagere behoefte dus minder. Bij een binnenvogel is de feather density lager.

Daarnaast kan zoals Henk schrijft de "kwaliteit" van de veer varieren in lengte, aantal baardjes enz, afhankelijk van omstandigheden als klimaat(binnen<>buiten), conditie (voeding enz. en stressfactoren.

Al met al kan gezegd worden dat een buitenruier beter is opgewassen tegen ons klimaat dan een binnenruier.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-08 - 20:13:18 send message to whitebulldog

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Verenpak
Om zich goed te kunnen isoleren moet de vogel dus wél over een goed verenpak beschikken en een doeltreffende najaarsrui hebben doorgemaakt!
Een goede rui hangt samen met een goede conditie en de externe omstandigheden.
Voor een goede conditie kunnen we zelf zorgen door o.a. de juiste voeding te verstrekken vóor en tijdens de rui; dit spreekt verder vanzelf neem ik aan.
Een van de externe factoren betreft de vraag of de vogel buiten of binnen wordt gehouden.
Men heeft gemeten dat een vogel die zijn najaarsrui in de buitenvoliere doormaakt 50% meer veren heeft dan een vogel die dat binnen doet onder subtropische omstandigheden. Een buitenvogel is dus veel beter in staat zijn temperatuur te regelen dan een binnenvogel.



vraagje: is het aantal uren licht waarover de vogels beschikken ook nog van belang? of gaan ze gewoon ruien omdat het ( biologisch gezien) tijd is daarvoor?

De vraag stel ik omdat in de postduivensport bijv gebruikt wordt gemaakt van de lichtbehoefte, ze noemen het daar verduisteren. dwz de jonge duiven worden verduisterd ( dus er wordt kunstmatig minder licht in het hok gelaten dmv zonwering, afplakken van de ramen etc, om zodoende de rui ( pennen stoten ) uit te stellen waardoor deze duiven een voorsprong hebben op hun concurenten die niet verduisterd zitten, dus als ze de ( slag) pennen langer vasthouden doordat ze verduisterd zitten ( dus minder licht) wordt de rui uitgesteld, en presteren ze beter in de lucht op weg naar huis, dit is sterk waarneembaar, een onverduisterde duif gaat het niet winnen van een verduisterde duif.

Nu even in relatie tot mijn vraag over onze vogels in de vollieres: Is het dus zo als het omgekeerd is ( ik verlicht bij sávonds) ivm mijn werk, gaan de vogeks dan ook anders ruien? en kunnen ze daardoor ook minder goed tegen de koude s'winters?


X_anita_X
Website Member
Posts :76

Website Member
2011-03-08 - 20:47:21 send message to X_anita_X

het werd idd wel vaker gevraagt wanneer de vogels weer naar buiten kunnen maar ik zag zo nergens staan hoe het precies met de tempratuurs verschil zit. vandaar dat ik dat even wou weten.

ik val dan onder de catogorie Gemengde omstandigheden maar bij stevige vorst wordt het hier binnen ook niet warmer dan een graad of 3, ik heb het ook meer om het vorstvrij te houden niet speciaal voor de warmte.

ik heb de vogels vandaag voor het eerst weer even 2 uurtjes naar buiten gehad omdat het heerlijk weer was, het heeft ze wel goed gedaan want er werd weer volop gefloten.

bedankt voor het uitleg, het is me nu een stuk duidelijker.

misschien klinkt DIKKER in de veren beter happy :)



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-08 - 23:57:36 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
vraagje: is het aantal uren licht waarover de vogels beschikken ook nog van belang? of gaan ze gewoon ruien omdat het ( biologisch gezien) tijd is daarvoor?



Dat hangt af van waar ze vandaan komen in de natuur (m.n. afstand van de evenaar), maar de soorten die qua broedseizoen reageren op het lengen der dagen, kunnen idd in de rui vallen als je met het licht gaat rommelen. Als je op de TT speelt, moet je daar dus voorzichtig mee zijn.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-09 - 14:44:27 send message to whitebulldog

laat ik de vraag zo stellen: als ik na de zomer nog steeds sávonds bijverlicht kunnen ze het ruien dan overslaan omdat er in de ogen van de vogels geen aantal uren lichtvermindering is?
En als ze de rui dan overslaan heeft dit natuurlijk gevolgen voor de winter () het dichtere/dikkere verenpak).
Hoeveel uren licht is aan te bevelen vanaf de zomer?



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede