Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > tempratuurs verschil, hoe zit dat Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-09 - 20:03:11 send message to whitebulldog

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote


Dat hangt af van waar ze vandaan komen in de natuur (m.n. afstand van de evenaar), maar de soorten die qua broedseizoen reageren op het lengen der dagen, kunnen idd in de rui vallen als je met het licht gaat rommelen. Als je op de TT speelt, moet je daar dus voorzichtig mee zijn.



ip kan je de manier waarop wij de vogels houden toch niet echt meer vergelijken met de natuur? alleen al de voeding ( bij ons hebben ze heel het jaar genoeg, en vaak heel het jaar ander voer als in de natuur etc etc) ook hebben we vaak al generatie op generatie, hoeveel zit daarvan nog in de genen opgeboregen om tot uiting te komen ? bovendien hebben ze hier vaak een heel ander klimaat, en natuurlijk licht als hun natuurlijke habitat.
Maar houd me zeker voor tips aanbevolen, en bovenstaand is geen betwetereij, maar een vraag die ik mezelf hardop afvraag.

Nog een andere vraag: zou het dus zo kunnen zijn met het verhaal van de evenaar in ogenschouw nemend dat als ik een ( denkbeeldige) volliere heb met verschillende soorten van verschillende afstanden tot de evenaar in het wild, en het zijn ofwel vogels die al langere tijd hier zijn ( wildvang dus), ofwel we hebben te maken met hier gekweekte vogels van verschillende genaraties na de import.Zou het dan zo kunnen zijn dat ze niet zo'n beetje allemaal tegelijk beginnen te ruien, ondanks dat ze in dezelfde volliere zitten, met het zelfde aantal uren licht, en het zelfde dieet?


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-10 - 20:37:27 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

niemand ?sad :(


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-11 - 00:16:30 send message to Karel

Het is vrijwel onmogelijk om een algemeen antwoord te formuleren, dat betrekking heeft op alle soorten.
Heb je een bepaalde vogelsoort in gedachte?


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-11 - 22:21:47 send message to whitebulldog

in mijn geval heb ik het over mijn koppel grijze roodstaarten.
Maar los daarvan was ik benieuwd naar de vraagstelling over meerder soorten onder dezelfde condities, geldt dan de oorsprong ( evenaar verhaal) of de huidige situatie ( allen tegelijk of niet)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-03-12 - 09:58:15 send message to Ton Koek

Bij soorten die volledig gedomesticeerd zijn, verdwijnt dat stukje instict, kijk maar naar kanaries, die broeden en ruien wanneer de mens dat wil.

Veel kleine tropische vogels houden hun natuurlijke ritme aan, met broeden en dus ook met ruien. Mijn groep goudbuikjes broedde meestal vanaf augustus pas.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-15 - 19:45:12 send message to whitebulldog

maar vanaf welk aantal uren licht, of vanaf welke temperatuur, of vanaf welke combinatie gaan vogels in z'n algemeen ruien dan, staat daar een getal voor, dus ... uur licht of .... graden.

als ik terug kijk naar mijn jeugd deed onze grasparkiet inhuis het te pas en te onpas het ruien, waarbij hij daglicht, en natuurlijk kunstlicht (uiteraard niet volgens vast aantal uren licht) had.
Hij kwam elke rui prima door.
mijn vorige volliere met grasparkieten in ons vorige huis ruiden ook gewoon vanzelf, omdat ik niet kunstmatig verlichte.
Ik ben mezelf de vraag pas gaan stellen nu ik kunstmatig bijverlicht.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 229 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede