Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Oranje wever vraagjes. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Oranje wever vraagjes.
R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2004-09-06 - 08:57:11 send message to R. Bijlemeer

Goedendag mede vogel liefhebbers happy :),

Ik heb zins 1 week en koppel oranje wervers nu heb ik echter een aantal vraagjes.

1. Het verenkleed van de man is niet egaal oranje en niet egaal zwart. Er zitten witte veren door heen.

Mijn vraag; komt dit omdat hij nog aan de jongenkant is of omdat hij zijn winter verenkleed krijgt (ik had gelezen dat de man buiten het broedseizoen op de pop lijkt.)

2. Ik had gelezen dat de wevers een nest moeten maken om hun drang hierna kwijt moeten.

Mijn vraag; Welke voorzieningen moet ik treffen om ze hierin hun gang te kunnen laten gaan.

Verder is elk advies welkom.

gr,

R. Bijlemeer


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-06 - 09:42:25 send message to Niltava

Het gebeurt wel vaker dat vogels niet volledig uitruien. Op zich is dit geen probleem, ik heb gouldamadines aan het broeden gehad nog grotendeels in jeugdkleed en afgelopen jaar hebben de jacarinivinken ook gebroed terwijl de man nog bruin/zwart gevlekt was.
Zijn de witte punten niet de veren nog in de schacht? maw moeten die niet nog uitkomen.

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om de wevers nestmateriaal te geven, anders kunnen ze wel eens vervelend worden. Bovendien houdt het hun bezig en is het een mooi gezicht.
Zorg voor lang gras(droog) en verder zullen ze wel een plaatsje vinden aan het dak(gaas??) of een tak die hoog hangt.
Voor als er jongen komen natuurlijk veel insecten en hun larven geven.


Hoop dat je hier wat aan hebt.

Niltava



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-06 - 10:01:22 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

1.
Buiten de broedtijd neemt het mannetje van de oranjewever inderdaad het kleed van de pop aan. In gevangenschap gebeurt dit omruien vaak niet volledig, zodat ze in de winter vaak alleen een paar bruinige veren tussen het zwart hebben. Als je ze eenmaal een jaartje in de buitenvoliere hebt, zul je zien dat de volgende najaarsrui nog sterker wordt. Dit alles natuurlijk onder voorwaarde dat ze over voldoende juiste voedingsstoffen kunnen beschikken.

2.
Dat klopt. Wevermannen hebben altijd de drang om nesten te bouwen, zelfs als er geen poppen aanwezig zijn. (Misschien juist wel daarom!)
Om ze gelegenheid te geven kun je een sterk vertakte boomtak aan het gaas van het dak van je voliere binden. Ze zullen hun nesten dan aan deze takken gaan maken. Goede materialen zijn lange grasstengels terwijl de basis kan worden gelegd met stukken raffia. Ook sisal(?)wordt graag gebruikt. Let wel op dat dit niet te lang is want zelfs wevers kunnen verstrikt raken in hun eigen nestmaterial. (max. 25 cm)

Succes met deze prachtige vogels!


R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2004-09-06 - 12:10:40 send message to R. Bijlemeer

En het matriaal voor het nest materiaal is gewoon in de winkels tekoop?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-06 - 12:20:50 send message to Karel

Ja, daar is meestal wel iets te vinden, maar verse grasstengels zul je toch echt zelf moeten plukken!happy :)




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede