Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Het maken van gecamoufleerde nesten voor tropen en exoten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Het maken van gecamoufleerde nesten voor tropen en exoten
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-03-31 - 19:25:02 send message to Rogert

Dit is een beschrijving om de volgende nesten te maken:

De volgende materialen en gereedschappen heeft u nodig om zelf deze nesten te maken: tuingaas met een maas van 100 x 50 mm, stevig geplastificeerd ijzerdraad, groen binddraad, clipsen, metalen nestmandje, cocosnestje of touwnestje, berkentakken, zware shag, clipsentang en knijptang.


Als eerste knippen we de ophangbeugels van de metalen nestmandjes af. Deze zitten in de weg en zijn nutteloos.


Meet de omtrek van het metalen nestmandje. Dit is de maat waarop u het tuingaas moet afmeten. De maasbreedte van 50 mm komt horizontaal en de korf wordt twee maashoogtes van 100 mm hoog (dus 200 mm). Als de breedte niet helemaal uitkomt knip het tuingaas dan breder af of laat de maas één keer overlappen.
Bevestig de eerste horizontale maas met een clips aan het mandje.


Daarna moet elke maas aan het mandje geclipst worden om de ronding goed te kunnen maken. Tevens zorgt dit voor een stevige bevestiging. Heeft u nou geen clipsen en clipsentang dan kunt u ook het ijzerdraad gebruiken. Zorg er in beide gevallen voor dat scherpe uiteinden zorgvuldig worden afgeknipt en weggebogen. Als u rondom de clipsen heeft bevestigd kunt u het tuingaas in een egale koker vormen. Hierna bevestigd u de vertikale uiteinden van het tuingaas aan elkaar.
Voor het gemak noemen we dit deel de achterkant van het nest. Later komt dit terug in het verhaal.

Nu is het tijd om een ophanghaakje te maken. Met behulp van een schroef kunt u een stuk geplastificeerd ijzerdraad opdraaien om de schroef heen.


Bij de schroef ontstaat een oog. Het opgedraaide deel kun je naar wens ombuigen in de vorm van een haakje. Zorg er wel voor dat het haakje een ruime afmeting heeft zodat het niet makkelijk afhaakt op de plek waar je het nest ophangt.


Monteer een stuk geplastificeerd ijzerdraad aan de achterkant op de bovenste horizontale spijl. Buig het ene deel aan de rechter kant van de verticale spijl en vouw deze aan de linker kant door. Hierdoor kan dit draad niet verschuiven. Schuif dit draad door het oog van het haakje dat u net gemaakt heeft en monteer het draad tegenover het al vast gedraaide stuk. Ook dit deel draai je links en rechts van een horizontale spijl. Knip de scherpe uiteinden goed weg.


Het begin van het nestmandje is nu duidelijk zichtbaar. Nu kunnen de berkentakken gemonteerd worden. Mijn voorkeur gaat uit naar berk omdat dit een goedvertakte boom is, niet al te dikke takken heeft en mooi van kleur. Gebruik wel verse takken en het liefst vochtige takken. Deze zijn het best buigzaam.
Met behulp van binddraad bevestig je het dikke deel van de tak aan een vertikale spijl aan de achterkant van het nestmandje.


Buig de fijne takken over de bovenkant van de gazen koker en bind deze aan de tegeover gestelde zijde vast aan de spijlen. De losse takjes die her en der uitsteken kun je horizontaal weg vlechten.


Monteer zo net zoveel takken aan de achterzijde totdat je nest naar eigen wens vol is. Maar zorg er wel voor dat de vogels nog wel in het nest kunnen komen. Sommige vogels duiken ook vanaf de bovenkant in een nest dus hier mogen ook best openingen zitten.

Als laatste leg je een flinke pluk zware shag (is tegen luis) en het cocosnestje of touwnestje. Ophangen in je voliere of tuin en klaar ben je.

Tip: het is wat moeilijk om met de worstenvingers de eieren in het nest te controleren, dus gebruik hier een ei-pincet voor.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2011-03-31 - 19:35:01 send message to digipeet58

ontzettend duidelijk.
hier heb ik wat aan.
heel erg bedankt.
ga ik zeker gebruiken.
Peter


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-31 - 22:15:23 send message to Karel

Top!


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-04-01 - 23:27:58 send message to Ton Koek

Erg leuk zo'n handleiding, complimenten!


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2014-02-28 - 12:57:04 send message to medaar

a hie sloeber. mooi man .
were wa bijgeleerd.
doe je ook wat tabak in die nestjes?
ik wel , maar lijm ook watte erin .
botvinken en putters die kweken buiten in grote volié .








gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2014-02-28 - 13:13:40 send message to gerrit1950

nog ergens een handigheid gezien. Een stuk gaas van een tuinafsluiting (zoals hier hoger gebruikt)
Dit werd in een rol gemaakt en aan de wand vastgemaakt (stuk van 50-60cm breed). Dwars door de openingen werden groene takken gestoken en geweven. Hierdoor ontstonden "platforms" waarop de vogels hun nest konden bouwen, precies als in een echte conifeer.
Ze hadden zelf de keuze waar.
Je kan die rol hoog of laag ophangen.. de vogels kiezen dan zelf hun plaats.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2014-02-28 - 13:21:42 send message to gerrit1950

@ medaar: "shag" is tabak


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2014-02-28 - 20:12:52 send message to P.Rooth

Shag is tabak en tabakstelen is allemaal hetzelfde je kunt zelfs een filtersigaret gebruiken zonder filter en papier

Tabak hebben (Bloedluizen een bloedhekel aan
Droge kamillebloempjes is ook luis verdrijvend
Onder de lade van broedkooi is dit tevens een lekkere geur erbij

Paul


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2014-03-01 - 17:18:49 send message to roodmus

Is idd een mooie broed gelegenheid.

alleen als je jongen wilt ringen dan word het wel lastig denk ik.

Ik haal zelf altijd het touwnestje eruit en ring de jongen binnen in huis aan de tafel.

dat word zowel moeilijk denk ik.
Maar wel een leuk stuk huis vlijt

grt.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2014-03-01 - 21:29:24 send message to gerrit1950

Ik ring nooit in huis, altijd in het vogelverblijf. Ik heb een potje met eivoer waarin ik de jongen leg, dan ring en terugplaats. Eivoer is een gekende geur voor de vogels en schrikt niet af.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2014-03-01 - 22:18:29 send message to roodmus

Oke doe zoals je gewent bent , ik heb daar nooit geen problemen mee.

Mijn vogels vertrouwen mij waarschijnlijk.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 191 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede