Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Beste nieuws van het jaar Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Beste nieuws van het jaar
Morris
Website Member
Posts :31

Website Member
2004-09-06 - 20:25:19 send message to Morris

Zaterdag weer de Parkieten Societeit ontvangen, met het beste nieuws van 2004.

Wat is het geval?
Op 9 juni j.l. is in het Loro Parque in Tenerife een Spix Ara "geboren". Voor een van de meest bedreigde papegaaiensoorten ter wereld geeft dit misschien weer een beetje hoop dat er over een paar jaar een gezond bestand opgebouwd kan worden. Speurend op het net kom je er achter dat er wereldwijd nog een vijftigtal Spix ara's over zijn. In het wild is deze Ara-soort in 2000 uitgestorven.
Voor een mooie foto en meer kijk ook op deze site: www.loroparque-fundacion.org/

Toch weer een bewijs dat met goed verstand er heel wat mogelijk is in de avicultuur.

groetjes,

Maurice

P.S.
Prachtige site met een mooi forum. Mijn eerste vogels heb ik al aangeschaft via vogelarena.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-06 - 20:35:30 send message to Niltava

Morris evn het topic van beschuit met muisjes lezen
; )

Als je dit artikel leest
www.bluemacaws.org/spxart23.htm

Dan kun je zien dat er al meer spix zijn, en als je dan even nagaat dat dit stuk van 2002 komt en de kweker(en dit is dus nog maar 1) daar al zegt het jaar erop(2003) 25 jongen te verwachten dan is er zeker hoop

Niltava


Morris
Website Member
Posts :31

Website Member
2004-09-06 - 20:51:07 send message to Morris

Ik kom er net achter dat dit nieuws al vandaag door iemand anders is gemeld.
"Beschuit met muisjes" stond nog niet bij mij in de latest topics, vandaar


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-09-06 - 22:17:21 send message to oranjekuif

Sorry,k wil niet al te nagatief overkomen ,en vind het natuurlijk prachtig dat er een nieuwe spixara is geboren,maar het beperkte aantal bloedlijnen gaat misschien op langer termijn een groot probleem worden? dus ik denk dat niet hun aantal belangrijk is ,maar hun onverwantschap met andere spixaras


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-06 - 22:29:03 send message to Niltava

Het blijkt dat de in de vogelwereld (en daarbuiten) gangbare idee dat weinig dieren een bezwaar zijn ivm de inteelt in de natuur gewoongoed is.
Als je goed en verstandig kweekt kun je met weinig vogels heel goed, heel veel kweken.
Dit komt ook omdat in het wild er strenge selectie heerst op met name gezondheid/kweekresultaat. Bij de door mensen gehouden dieren vind de selectie vaak plaats andere kenmerken die voor de mens gunstig zijn (productie vlees, melk, eieren, of voorkomen (grotere dieren,bepaalde kenmerken) of eigenschappen jacht, schoothondje etc


Niltava


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-09-06 - 22:49:22 send message to Mario

Waarom clonen ze die bedreigde diersoorten niet zodat er meer exemplaren zijn om met te kweken als inteelt toch weinig kwaad kan???
In Canada kan je dit al laten doen met overleden huisdieren en ze zouden nu bezig zijn met uitgestorven diersoorten waarvan ze DNA hebben terug proberen te brengen.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2004-09-06 - 22:57:09 send message to Daniel

Mario, klonen brengt weer heel andere gevaren met zich mee. Onder andere dat je minder genetische diversiteit krijgt dan met normale kweek. Daarnaast is er ook nog te weinig bekend over klonen om de gevolgen op lange termijn te kunnen overzien.
Verder kan je met een heel selectief en goed kweekbeleid een heel genetisch divers bestand opbouwen waarschijnlijk in minder tijd en met minder verlies van vogels/embryo's dan met klonen


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-06 - 22:58:36 send message to Niltava

clonen is een replica, bij een kruising(wat een paring is) worden gigantisch veel verschillende combinaties gemaakt.
Bovendien staat men met clonen nog in de kinderschoenen met zeer lage slagingspercentages.

Niltava


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-09-06 - 23:27:45 send message to dooren

Ik heb pas wel gelezen dat men in amerika (of was het engeland) het dna van elke bedreigde vogelsoort aan het verzamelen zijn. Deze worden bewaard in vloeibare stikstof. Men hoopt als bv. een bepaalde vogel uitsterft dat men in de toekomst met nieuwe technieken de soorten "weer tot leven kunnen wekken" Het is een kwestie van tijd maar in de toekomst zal men uitgestorven dieren weer tot leven kunnen wekken.
Groet Gert


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-09-07 - 20:53:46 send message to oranjekuif

Het gaat niet over heelgoed,heelveel kweken
het gaat er over op een langer termijn een zeer genetisch divers bestand op te kunnen bouwen.
wat je met (verstandige) inteeld kunt bereiken kun je zien aan onze gedomesticeerde dieren.,en ook aan een hoop mutanten die er in de vogelwereld gekweekt worden.
of ze kunnen niet meer zien ,of niet meer vliegen,leverproblemen,botafwijkingen etc,etc
Dus of inteeld niet zon probleem is, ben ik nog niet zo zeker over.




Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-07 - 21:53:09 send message to Niltava

Oranjekuif, lees het stukje van mij van 6 september 2004 - 22:29 nog eens.
Denk eens aan standvogels, hoeveel denk je dat daarvan een gebied genetisch verschillen? De selectie die echter in de natuur plaatsvind is een geheel andere dan die de mens toepast.
Ik heb al eerder hier eens vertelt van de cheeta's. Men kon deze maar niet fokken in gevanngeschap, tenminste zeer slechte resultaten. Men snapte maar niet hoe het kon, men plaatste toch de mooiste, krachtigste en gezondste dieren tegen elkaar. Toen men echter het sperma eens vergeleek van de diverse mannetjes bleek dat het sperma van de scharminkeltjes veel beter was dan de "topkatten".

Nick Fox heeft over iets dergelijks ook geschreven in zijn boek "understanding Birds of Prey"(een aanrader Karel) over juist het naar voren komen van de goede eigenschappen door de laten we het maar even zo noemen "natuurlijke inteeld " gecombineerd met natuurlijke selectie.


Niltava


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-07 - 22:48:16 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat is natuurlijk heel mooi, maar hoe kan de mens deze "natuurlijke goede eigenschappen" herkennen zonder weer te vervallen in onze eigen -vaak dus foute- subjectieve beoordeling.
In dat geval vervallen we dus weer keihard in de problemen die Oranjekuif noemt.

Kan ten behoeve van de beoordeling cq paarvorming al iets gedaan op het gebied van DNA onderzoek? M.a.w.: zijn deze eigenschappen al zover beschreven dat zij genetisch herkenbaar zijn?

Of stel je eigenlijk voor om alle jongen in een zeer grote kooi te plaatsen en het ze zelf te laten uitzoeken?
Dat lijkt op zich namelijk wel aantrekkelijk, ware het niet dat je door (bijna) alle overgebleven vogels op een plaats te houden, het risico erg groot is de hele groep in een klap te verliezen door wat voor oorzaak dan ook!

PS Dank voor de tip over het boek. Daar ga ik zeker achteraan!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-07 - 23:10:58 send message to Niltava

Even voor de duidelijkheid: ik zie ook liever een grotere variatie in genetisch materiaal.
En ben niet voor inteeld etc. maar door het een en ander gelezen te hebben blijkt dat het er minder toe doet dan de heersende mening in de (vogel)wereld.
Bovendien zijn er best wel veel ouderdieren als ik het een beetje goed begrijp. en vergeet niet in de filipijnen zit dus een groep, in Quatar(was het meen ik), in Zwitserland en dus in loropark. En dan hier en daar nog 1 in de VS(onoficieel) en Brazilië.
En vergeet niet dat bij een kruising(want dat is een paring in feite) ontstaat weer een nieuw individu met een andere gencombinatie. En bij elke paring krijgt het jong wel weer 50% van beide maar niet dezelfde combinatie.
Nog een ander voorbeeld: de berggorilla's waren ook nog maar(en nog) in aantal beperkt, toch is daar ook toekomst(voor wat het waard is, in die rommelige regio).
Wat het dna onderzoek betreft is het zeker mogelijk om de familierelatie vast te stellen, kan toch ook bij Gendika??

Wat ik met mijn verhaal wilde zeggen is dat het door het beperkte aantal niet beslist catostrofaal hoeft te zijn(de aantallen die men noemt zijn ook niet niks trouwens) en dat detoezegginendie de eigenaars hebben gedaan (als ze die doen) meer opschieten dan al hetgeen hiervoor is gedaan.
Door het bewaren van dna(frozen zoo) kan men vogels die nu erfelijk veel gebruikt zijn of onvruchtbaar, mogelijk later (als men die wel kan inbrengen in een bv onbevrucht ei) alsnog weer nieuwe inpulsen geven.
Overigens geloof ik niet dat die techniek er snel zal komen. Ook gezien de problemen met Dollly etc en ander experimenten die men doet.


Niltava

Ps wie weet vliegt er nog een groepje wilde ergens rond zou niet de eerste keer zijn dat een soort herontdekt werd en de laatste man is ook lang naar gezocht. Als ik het goed begrijp zijn het ook niet van die groeps dieren geweest zoals ander ara's


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-07 - 23:21:11 send message to Karel

quote
Als ik het goed begrijp zijn het ook niet van die groeps dieren geweest zoals ander ara's
Sterker nog, men heeft nog niet definitief vastgesteld of het wel "ara's" zijn, hetgeen de naamgeving eigenlijk al een beetje veraadt.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2004-09-08 - 09:23:05 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In het verleden is er bij enkele bedreigde diersoorten met een hele kleine groep begonnen en daar heeft men niet door op eigenschappen te letten maar op graad van verwantschap (hoeveel gezamelijke voorouders delen individuele dieren)toch een gezonde redelijk genetisch diverse populatie kunnen opbouwen, kijk bijv naar de Wisent, prewalskipaard en het paterdavidshert.
Hierdoor vervalt het subjectieve en kan je toch een gezonde populatie opbouwen. Je moet dan wel weten wie de voorouders zijn van de dieren(Ik denk dat cheeta's een slecht voorbeeld is aangezien dat door vermoedelijk een virus een groot deel van de dieren zijn gestorven aangezien bij de huidige populatie weinig diversiteit is in de genen naar verhouding van het aantal individuele dieren die er zijn)


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2004-09-08 - 22:30:03 send message to Daniel

Net een artikel gelezen. Er zijn twintig stamdieren nodig die verspreid uit de populatie komen om de genetische diversiteit te garanderen van een soort.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 227 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede