Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > lijkt het maar zo of......... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-09 - 20:33:21

wellicht kan er na verloop van tijd ( dmv aanpassing van de vogel zelf) een kleiner type ontstaan???? doordat deze zichzelf ( lees de jongen) min of meer gaat aanpassen aan zijn leefomgeving? Dus de jongen gaan kleiner worden?
net als vogels zich kunnen aanpassen aan hun voedselaanbod? er zijn aanpassingen in snavels bekend als het goed is als aanpassing aan hun leefomgeving, wellicht is er ook een (lichte) aanpassing dus mogelijk qua ruimte in combinatie met minder ontwikkelen van spierkracht.
Wellicht interresant om daar eens ( wetenschappelijke) studies van te maken.
Ik shraaf ook al eerder in het forum ( wilde halsbanden rukken op) over het formaat van hen, of dat langzaamaan inmiddels ook weer terg is gegaan naar de wildvormformaattype. Hiermee zou dan weer wel de stelling van Ton enigzins kunnen worden onderbouwd, immers het gaat om losgelaten/ontsnapte exemplaren, en als de vogels inmiddels weer op wildformaat zitten, dan is het m.i wel een teken dat ruimte inherent is aan het formaat ?


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-04-09 - 22:26:37

Zou het ook kunnen zijn dat er met te jonge vogels gekweekt wordt.
Er wordt al met sommige soorten gekweekt voordat ze op kleur zijn.
Penanten 2e jaar,kakarikies 6-8 maanden,div Forpus soorten 9 maanden.
En zo zijn er nog meer soorten waarmee ze te vroeg gaan kweken.

Henk.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-04-09 - 23:36:47

quote
wellicht kan er na verloop van tijd ( dmv aanpassing van de vogel zelf) een kleiner type ontstaan???? doordat deze zichzelf ( lees de jongen) min of meer gaat aanpassen aan zijn leefomgeving? Dus de jongen gaan kleiner worden?
net als vogels zich kunnen aanpassen aan hun voedselaanbod? er zijn aanpassingen in snavels bekend als het goed is als aanpassing aan hun leefomgeving, wellicht is er ook een (lichte) aanpassing dus mogelijk qua ruimte in combinatie met minder ontwikkelen van spierkracht.
Wellicht interresant om daar eens ( wetenschappelijke) studies van te maken.
Ik shraaf ook al eerder in het forum ( wilde halsbanden rukken op) over het formaat van hen, of dat langzaamaan inmiddels ook weer terg is gegaan naar de wildvormformaattype. Hiermee zou dan weer wel de stelling van Ton enigzins kunnen worden onderbouwd, immers het gaat om losgelaten/ontsnapte exemplaren, en als de vogels inmiddels weer op wildformaat zitten, dan is het m.i wel een teken dat ruimte inherent is aan het formaat ?



vergeet niet dat we in het wild te maken hebben met natuurlijke selectie terwijl er in gevangschap door de mens geselecteerd wordt (er is de factor van welke vogels kweken in gevangenschap en welke niet en dit kan een rol spelen, maar we spreken in dit topic van gedomesticeerde soorten dus dan blijft enkel de mens over als selecteur) en met dit in het achterhoofd ben ik nog steeds van mening dat er door veel kwekers te weinig rekening wordt gehouden met het formaat bij de kweek van vogels. En als je dan ook nog eens vogels hebt met ongetrainde spieren dan wordt dit effect nog eens versterkt.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-04-09 - 23:38:47

quote
Zou het ook kunnen zijn dat er met te jonge vogels gekweekt wordt.
Er wordt al met sommige soorten gekweekt voordat ze op kleur zijn.
Penanten 2e jaar,kakarikies 6-8 maanden,div Forpus soorten 9 maanden.
En zo zijn er nog meer soorten waarmee ze te vroeg gaan kweken.




Dit heeft weer geen effect op de genen maar enkel op de conditie en het fenotype van de vogel. Indien je dus de jongen neemt van een koppel dat te jong is en je wacht met deze jongen lang genoeg dan zouden de jongen hiervan weer een normaal formaat moeten hebben. Helaas is dit vaak niet het geval.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-19 - 22:18:15

toch heb ik in de volliere wel eens grasprkieten gehad die tegen de verwachting in ( eigenlijk te jong) al aan een nestje begonnen in een vrij blok ( omdat ik altijd overschot aan blokken had hangen ) maar daar toch niet echt last gehad van jongen onder de maat. wel waren sommige eitjes wat kleiner.


ginoheeren
Website Member
Posts :190

Website Member
2011-04-25 - 11:09:49

heb wel eens halsbanden in een broedkooi gekweekt en die waren zeer fors hoor zoals ze horen te zijn maar als je lichte kleuren tegen lichte kleuren zet is in mijn ogen ook niet alte goed voor het formaat


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-26 - 21:16:10

maar als die lichte kleueren beiden van een goed formaat zijn hoeft dat toch geen probleem te zijn?
Ik heb in mijn parkietenperiode ook diverse kleuren op elkaar gezet, maar altijd het formaat ( = belangrijker dan kleur bij engelse grasparkieten) goed in de gaten gehouden alsmede de bevedering.
Dus ik denk dat twee wildkleur net zo goed voor een minder formaat kunnen zorgen. Daarbij heb ik bonte boeren, en zwartkocaiques gezien waarvan je echt moet gaan bedenken of je daar nog wel mee verder zou willen kweken. behalve als je een dwergras zou willen opzetten, maar dat formaat sloeg gewoon nergens op. dat is gewoon afbreuk aan de soort.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 118 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede