Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > advies temperatuur gevraagd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : advies temperatuur gevraagd
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-13 - 21:21:00

ik heb een papegaai erbij welke op huiskamertemperatuur gehuisvest was/is.
De bedoeling is dat deze zsm nar buiten gaat. Ik ben van plan hem overdag in de vlucht/ nachthok te plaatsen met kooi en al ( bij slechter weer nachthok, bij mooier weer vlucht) , en na etenstijd sávonds weer voor de avond en nacht binnen te huisvesten , bijv in de keuken omdat deze niet verwarmd wordt.
Of kan ik al direct een stap maken om de avond/nacht in de schuur ( onverwarmd) te laten doorbrengen.
Of eerst keuken ( .....dagen) dan schuur( .....) weet niet hoe koud het nog gaat worden namelijk, en heb er niet erg veel ervaring mee, en wie weet kan de stap naar de schuur s'nachts vlugger als gedacht.
reakties welkom.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-13 - 21:23:10

weet wel dat toen ik nog parkieten had, men de vogels vaf de tentoonstelling ( verwarmd dus) vaak ook in de keuken zette, en dan weer terug naar buiten ( koude) en dit eigenlijk altijd goed ging.
Maaaaar dit waren vogels die de dagen voor de tentoonstelling natuurlijk ook al koud hadden gezten, dus al wat gewend waren, vandaar dta ik vraag hoe lang ik nu het beste kan aanhouden.


postvogel
Website Member
Posts :165

Website Member
2011-04-13 - 22:35:02

Dat is inderdaad een lastige,gister was het weer behoorlijk fris/koud en vandaag in de luwte was het best lekker.
Maar je voliere's staan aardig beschut? Dan kun je misschien wat eerder overgaan dat ie helemaal in de voliere blijft.
Groet Chris.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-04-13 - 23:35:23

Als je nog een maandje wacht, is de kans op erg koude nachten bijna nihil, dan kan hij in een keer lekker naar buiten.
Succes.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-14 - 22:24:18

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Dat is inderdaad een lastige,gister was het weer behoorlijk fris/koud en vandaag in de luwte was het best lekker.
Maar je voliere's staan aardig beschut? Dan kun je misschien wat eerder overgaan dat ie helemaal in de voliere blijft.
Groet Chris.



quote
Als je nog een maandje wacht, is de kans op erg koude nachten bijna nihil, dan kan hij in een keer lekker naar buiten.
Succes.





De vollieres hebben een nachthok, en zijn alleen aan de voorkant open, waarbij over de gehele lengte plexiglasplaten ( voor de winterperiode / en tegen regenval / sneeuw etc ) zijn gemonteerd , met een klein kiertje ruimte wegens uitzetten /krimpen. Het dak is voorzien van golfplaten, de achterwand van de vlucht is trespa, en daarachter groeit een heg, dus redkijk beschut.
De nachthokken zijn eentje niet geisoleerd, en het hok waar deze vogel komt is wel geisoleerd , en niet verwarmd. Swinters raakt het water er wel bevroren.
er is geen last van tocht o.i.d wel een verluchting aanwezig in de vorm van rooster.

Tav van de tweede reaktie: Ik zou het maandje met alle liefde wachten alleen de vogel zit in een redlijk keline kooi ( omdat dit tijdelijk is om zo snel mogelijk de volliere in te gaan waar ie alle ruimte heeft) tevens heb ik een zoontje lopen die de papegaai erg leuk vind ( en dus heel de dag waarschuwen , en in de gaten houden ivm vingers in de kooi stoppen etc) daarbij is de stof ook niet wenslijk ivm luchtwegklachten van gezinsleden. Kortom deze drie redenen maken een snelle gang naar buiten wenselijk.
Ik heb de vogel vandaag ( overdag) bij de andere vogel in het nachthok geplaatst met kooi en al ( kunnen ze gelijk goed aan elkaar wennen en kennis maken) dus hij zat beschut tegen wind/regen. Rond 18:30 heb ik hem naar binnen gehaald, ( in onverwarmd vertrek) en nu staat hij voor de nacht ( cv staat toch laag snáchts)binnen in huiskamer . Morgenochtend gaat hij direct weer met kooi en al het nachthok in, en bij eventueel zonnig weer de volliere in ( achter plexiglas dus) en dan rond 18: 30 weer naar binnen ( onverwarmde vertrek) en daarna weer huiskamer, dit alles wil ik een week aanhouden , en dan proberen of het gaat.
Zou het een optie kunnen zijn ? ( zoals gezegd wacht ik liever ook nog een maandje, maar is eigenelijk geen optie vanwege eerder genoemde redenen)
wind en regen enz hebbben geen vrijspel het zou enkel om de temperatuur gaan, en hoeveel temperatuurverschil kan een vogel verdragen? ik doe dus wel de tussenovergang, van overdag in nachthok/volliere. en s'nachts huiskamer ( cv laag) zou het haalbaar zijn?


grasparkiet03
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-04-14 - 23:34:02

beste,

Gewoon rustig laten wennen aan de buitentemperatuur. en dan gelijk naar buiten daar u zegt dat het nachthok geisoleerd is kan hij gewoon rustig buitenblijven daar ze nu geen vriestemperaturen geven mag hij gerust buitenblijven wel s'avonds in het nachthok het luije toe zodat de vogel niet buiten kan.

ik heb dit zo ook gedaan met al mijn vogels. heb zelf ook nog een papegaai die zit nu ook buiten.

mvg grasparkiet03


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-04-15 - 00:41:27

quote
Gewoon rustig laten wennen aan de buitentemperatuur


Een vogel kun je niet laten wennen aan de buitentemperatuur.
Een vogel kun je wennen aan geluiden, aan licht, aan mensen, aan andere vogels enz.........maar niet aan een temperatuur!
Wat stel je je voor dat er fysiek bij de vogel verandert, bij dat "wennen"? Behalve een aanslag op zijn algehele conditie....NIETS!

Een vogel kan een lage temperatuur verdragen als zijn conditie daarnaar is. M.a.w.: in het voorjaar/zomer naar buiten en dan buiten laten ruien. Dan pas is hij klaar voor de winter met zijn lagere temperaturen.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-04-15 - 12:26:07

quote
Zou het een optie kunnen zijn ?
Tja, wat wil je nu nog horen? Je bent al begonnen.

Het ligt er aan of de vogel gezond en sterk is nu. Soms gaat het goed, soms niet, afwachten dus.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-15 - 21:55:17

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
--------------------------------------------------------------------------------

Tja, wat wil je nu nog horen? Je bent al begonnen.

Het ligt er aan of de vogel gezond en sterk is nu. Soms gaat het goed, soms niet, afwachten dus.



betse Ton,
Ben ik het niet helemaal mee eens.( zonder bijdehand te willen zijn)
Ik heb de vogel weliswaar overdag in het nachthok geplaatst, maar het temeperatuurverschil met binnen is niet zo heel erg groot ( overdag), en met het zonnetje erbij zelfs best aangenaam.
Het gaat mij op dit moment m.n meer voor de nacht(en) de vogel komt dus van buiten , daarna naar binnen, en om dit niet te snel te laten gaan, gaat hij een onverwarmde ruimte in, vast aan het huis, en het vriest er niet, ook swinters niet, het is een bijhok van het huis, enkel er zit geen verwarming in.
Daarna heb ik hem gisterenin de huiskamer gezet.
vandaag heb ik hem dus in het nachthok, en zelfs toen de zon er op scheen even in de volliere gehad, en de vogel genoot hier zichtbaar van ( even uit zijn kleine kooi bevrijd).

Naar ik begreep schreef je dat de vogel over een maandje zo ineens naar buiten kon ( omdat er dan niet zulke hele koude nachten meer zouden zijn), en wat ik hoopte is om het maandje zo op deze manier iets te versnellen ivm de genoemde redenen.
Daarom vroeg ik of dit een optie zou zijn, dus voor de nacht is er vooralsnog niets veranderd ( de nachten zijn nu dus ook niet zo koud voor hem), hij is snachts dus nog steeds niet in het nachthok, of volliere, en gevrijwaard van vorst of erge koude.( sluit hem dus elke avond nog op in zijn kooi)
Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker verwoord.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-04-16 - 13:33:36

Ja, dat is al veel duidelijker, dankje.

Hier (kop van noord-Holland) moest ik gisterenmorgen ijs van de autoruiten krabben, dus pas op met nachten nog steeds.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-16 - 19:51:26

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

bedankt, deze dagen wordt ie sowieso nog(rond 18:30) voor elke nacht naar binnengehaald ( dus gegandeerd niet blootgesteld aan strenge temperatuur) en in bijhok (aan huis vastgebouwd maar onverwarmd) gezet, en sóchtends gaat ie rond 10 :00 naar buiten als de ergste koude ( voor zover aanwezig die nacht) weg is, en het zonnetje ( voor zover aanwezig die dag) op gaat komen.
Tot nog toe deze dagen lijkt de vogel zich goed te houden, eet goed drinkt goed, is levendig , zit niet bol ( om warmte vast te houden) dus hopelijk schiet het kwik verder omhoog en kan ie met anderhalve week voorzichtig verder uigebouwd worden, en dan per nacht kijken of er geen vorst voorspeld is, en dan hopelijk langzaam aan defintief naar buiten.
Allen bedankt voor de antwoorden, (en meerdere antwoorden/suggesties blijven sowieso welkom).
iedereen een verder goede kweek, en /of mooi vogelseizoen toegewenst, met weinig verliezen, en veel mooie gezonde jongen op stok.

ps wel nog even een vraagje wat als vuistregel kan worden aangehouden voor maximale temeperatuurverschil? ( dus bijv temperatuurverschil meer dan ..... graden , dan liever die dag niet naar buiten, en hele dag in onverwarmd hok houden) nu zijn de verschillen met binnen ( 20 a 22 graden ) buiten rond 16/ 17 graden niet zo heel erg groot in tegenstelling tot de nachten ( daarom dus nog binnen s'nachts)
Dus tot welk temeperatuursverschil kan men veilig handelen, en is acceptabel?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-04-16 - 20:35:08

Als je beseft hoe een vogel zijn verenkleed gebruikt om zijn temperatuur te regelen, kun je inzien dat er geen vuistregel is. Alles hangt af van de conditie van de vogel en de dikte van zijn verenpak.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-18 - 10:20:16

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ook een duidelijke verwoording, waarvoor dank.
DE conditie van de vogel is prima, de dikte van zijn verenpak, kan ik niets over zeggen, behoudens dat het een huiskamervogel is (geweest) ,
Ik zal trachten elk risico van koude nachten uit te sluiten voor de vogel, en tot dusver gaat het overdag plaatsen van de vogel in het nachtok, danwel de vlucht ( bij zonnig weer) prima, en de nachten zal ik even moeten wachten tot deze "zacht"genoeg zijn om de vogel met zijn huidige conditie en verenkleed in te plaatsen.
De temperaturen worden steeds beter dus hopelijk zal dit spoedig zijn.
Nogmaals allemaal bedankt voor de hulp/ antwoorden.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 248 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede