Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Verlichting in nachtverblijf Jardines? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Verlichting in nachtverblijf Jardines?
Mikaska
Website Member
Posts :7

Website Member
2011-05-06 - 21:48:34 send message to Mikaska

Ik heb een nieuw koppel Jardines GG. Ik heb ze geplaatst in een buitenvoliere van 3x2x2 met een nachtverblijf van 2x1x2. In het nachtverblijf hangt ook het broedblok. Het nachtverblijf wordt deels verlicht door een normaal raam waar dus zonlicht door komt. Normaliter is het altijd een beetje schemer in het nachtverblijf omdat ik niet bijverlicht. Nu is het wel zo dat 's avonds de pop al om 20:00 uur in het nachtverblijf "op stok" gaat zitten terwijl het buiten nog volop licht is. De man zit tot een uurtje of 21:00 nog wel in de buitenvoliere. De pop is ook nog niet broeds aan het worden (de man overigens ook niet) Wel wordt door de pop het broedblok in de ochtend en avond geinspecteerd en zet ze haar veren op en maakt een grommend geluid wanneer de man of ik in de buurt van het broedblok kom.

Het is verder een klikkend koppel (veel kroelen en ze zitten veel naast elkaar op stok.

Mijn vraag is nu of het verstandig is om het nachtverblijf deels of de hele dag bij te verlichten om zodoende het broeds worden van het koppel te stimuleren? Misschien vanaf 18:00 uur tot een uurtje of 21:30 uur?

Graag jullie advies en/of ervaringen.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-05-07 - 02:07:07 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nee, dat heeft niet zoveel zin. De vogels zoeken het licht wel op als ze daar behoefte aan hebben. In de natuur worden de "donkere" slaapplaatsen ook niet bijverlicht.

Ik vraag me overigens af in hoeverre het broeds worden van Jardines in verband staat met de daglengte. Leven ze niet zo'n beetje op de evenaar waar het aantal lichturen altijd even groot is?


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2011-05-07 - 09:41:59 send message to johnveraart

hoi
er zijn ook koppels jardines die het midden in de winter doen,ook mijn ervaring is dat licht duur er weinig mee te maken heeft
groetjes john



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 192 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede