Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Free flight keuze
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Free flight keuze
Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-05-26 - 19:42:01 send message to Exofauna

Hallo allemaal,

Na een lange tijd eindelijk weer terug op het forumhappy :).

Aangezien ik (bijna) helemaal gestopt ben met het houden van andere dieren wil ik deze vrijgekomen tijd gaan benutten met het beoefenen van free flight.

Helaas heb ik niet helemaal een vrije keuze in wat voor vogel het gaat worden.
Waarschijnlijk wordt het een van de volgende soorten: valkparkiet, rosella, kakariki.
En daarom wil ik aan jullie advies vragen welke vogel het beste aan de volgende eisen voldoet.

1: De vogel moet jaarrond buiten kunnen blijven met een klein beschut nachthok en een grote kooi/voliere.

2: De vogel mag asoluut niet hard schreeuwen.
Een paar kleine geluidjes kan wel maar zolang het niet zo hard is als onze lori van de blauwe bergen.

3: Het moet een redelijk intelligente en nieuwschierige vogel zijn die goed te trainen is.

Ik hoop dat deze eisen niet te hoog gegrepen zijn voor deze soorten.

Vriendelijke groet Robin!wink ;)


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-05-26 - 20:24:45 send message to oli4

naar mijn mening voldoen ze alle drie wink ;)
zullen wel anderen zijn op het forum die andere ervaringen hebbenrazz :p


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-05-26 - 22:13:49 send message to Ruben31

Pyrrhura.

Inteligent
vrij rustig.
goed te trainen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-05-27 - 08:41:56 send message to ParkietenPeter

Barraband kan ook. Mannetjes zijn dan de mooiste natuurlijk, maar die heb herken je zo jong nog niet zo zuiver.

Uit jouw lijstje zou ik de volgorde aanhouden van Valkparkiet, Rosella en dan pas kakariki. Hoewel ik van die laatste zou twijfelen.

wink ;) Peter


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-05-27 - 08:44:55 send message to Exofauna

Hoi Ruben,

Over de pyrhurra heb ik ook al na zitten denken en het is toch een twijfelgeval.
Want hier en daar zie ik toch berichten dat ze flink wat herrie kunnen maken.

Zo heb ik ook een edelpapegaai gehad omdat ze wel redelijk rustig zouden zijn.
Maar helaas schreeuwde hij juist behoorlijk veel en werd ik uiteindelijk gewoon gedwongen om hem weg te doensad :(.

Dus daarom ben ik nu een beetje voorzichtig want een herrieschopper ligt er helaas al snel uit als het aan mijn ouders ligt.

Vriendelijke groet Robin!


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-05-27 - 08:48:35 send message to Exofauna

Hoi Parkietenpeter,

Barrabanden zijn inderdaad mooie vogels en qua voormaat eigenlijk alleen nog maar beter voor de free flight.
Alleen heb ik gelezen dat hun gedrag niet zo aanhankelijk is en dat is toch wel belangrijk.

Vriendelijke groet Robin!


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-05-27 - 15:05:08 send message to ParkietenPeter

Bij een barraband is het inderdaad wel noodzakelijk dat je hem de laatste 2-3 weken met de hand voert. Anders heb je er wel wat meer moeite mee. Dat klopt.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-05-27 - 19:03:12 send message to Ubernoob

Ha Robin,

Lees dit artikel eens: http://www.libertywings.com/2010/information/selecting-the-species-to-fly/

Deze video is van dezelfde auteur: http://www.youtube.com/watch?v=-ZzCjYaYQv8

Deze man heeft veel ervaring met Free Flight en geeft 3 eisen waaraan de vogel moet voldoen.

1. Groot
2. Opvallend gekleurd
3. Luid

Dit om de simpele reden dat een grote, opvallende herrieschopper een stuk eenvoudiger terug te vinden is mocht hij besluiten uit het zicht te vliegen.

Dit wil niet zeggen dat kleinere soorten die minder opvallen en tevens minder luidruchtig zijn totaal ongeschikt zijn maar je maakt het jezelf wel lastiger als je zo'n vogel kiest.

Maar kom anders naar het seminar in Juli over Free Flight. Daar krijg je de basisbeginselen aangereikt als het om Free Flight gaat.
Kijk op: www.vrijevleugels.info voor meer informatie over dit seminar.


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-05-27 - 20:54:46 send message to Exofauna

Hoi Ubernoob,

Ik heb het stuk goed doorgelezen.
Een aantal dingen wist ik al maar ik las ook weer nieuwe dingen.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat er wordt gezegd dat valkparkieten minder geschikt zijn om te vliegen omdat ze nomadisch leven in de natuur.
Terwijl ze over de grasparkiet zeggen dat mits in een groep ze prima te vliegen zijn.
Maar grasparkieten in Australie leven toch ook nomadisch?

Eerst had ik de valkparkiet als een van de beste vogels voor mij in mijn hoofd.

Maar na dit bericht lijkt het me eigenlijk ook wel leuk om een groepje grasparkieten te houden voor de freeflight.

Het is mischien niet het makkelijkst maar met een groep grasparkieten heb je wel meer ogen die eventueel gevaar op kunnen merken.

Nu wil ik ook wel eens jou visie hierover horen omdat jij hier al een tijdje mee bezig bent.

Vriendelijke groet Robin!


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-05-27 - 22:11:19 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

http://youtu.be/82BTQM-AJHI

hier trainen met een grasparkietje.
Ik vind de freeflight schitterend eerlijk, maar aan de andere kant, wat nu als je de vogel verspeelt? kwelling voor de vogel en voor jou, voor de vogel wellicht zelfs een lijdensweg.
Ik kijk er dus nog met gemengde gevoelens naar, maar stiekem hoop ik het diep van binnen ooit zelf te mogen doen, maar die andere kant he, die houdt me nog tegen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-05-28 - 09:18:04 send message to ParkietenPeter

Hoeveel duiven zijn er verloren gegaan voordat deze "gedomestiseerd" was?

Verloren is ook weer een groot woord want de natuur zal deze delicatesse op prijs hebben weten te stellen. wink ;)

Om grasparkieten of valkparkieten echter zo ver te krijgen als duiven, zal nog de nodige generaties duren.

Maar een begin moet er zijn anders is er nooit een succesvol einde.

wink ;) Peter


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-05-28 - 12:27:57 send message to Ubernoob

Ik heb een keer een verhaal gelezen van iemand die een groep grasparkieten vrij liet vliegen. Deze hadden een grote voliere waar ze in en uit konden vliegen. Maar dat is niet de Free Flight waar ik me mee bezig houd.

Ik zou het zelf afraden om met een grasparkiet te beginnen. Ik denk wel dat het kan maar je maakt het jezelf moeilijk. Het kan makkelijk op een mislukking uitlopen en dan ben je snel zat.

Mijn mening is (en dat geld dus ook voor mezelf) dat als je begint met Free Flight je de kans op succes zo groot mogelijk moet maken. Simpelweg omdat falen hele grote gevolgen kan hebben.

@parkietenpeter:
Ik ben het niet eens met wat jij suggereert. Er hoeft bij de papegaai geen vorm van domesticatie plaats te vinden om Free Flighttraining toe te kunnen passen. Er is reeds bewezen dat papegaaien dit kunnen en met de juiste training op een veilige manier.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-05-28 - 12:28:55 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

op zich met je eens Peter, echter de duif kan zich prima redden in zijn eigen omgeving, en als je zoiets doet in de natuur waar deze vogels vandaan komen, en ze ontsnappen ( eigenlijk geen goed woord, want we laten ze zelf los) dan hebben ze toch een redelijke overlevingskans, en weten soortgenoten te vinden.

Dus een Grijze roodstaart die wordt getraind in Congo, is wat anders als een Grijze roodstraat in Amsterdam.
Stel als beiden weten te ontsnappen, wie van de twee zal de grootste overlevingskans hebben?

Kijk maar eens naar de duiven. Postduiven die heden ten dage weten te ontsnappen zie je vrolijk tussen de stadsduiven vertoeven, en weten zich prima te handhaven, en zelfs voor nageslacht te zorgen.
Ik denk dat je het beste met een Halsbandparkiet kunt oefenen in Nederland, die heeft tenminste een goede overlevingskans wink ;)laugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-05-28 - 19:08:32 send message to Exofauna

Over halsbandparkieten gesproken.
Toen ik vandaag vanuit mijn werk in De Meern naar huis fietste raakte ik zowat in botsing met een.wink ;)

Maar even back to topic,
Wat vinden jullie van de Australische koningsparkiet?
Zou deze een geschikte kandidaat zijn voor de free flight en zou hij ook aan mijn andere eisen voldoen?
Ik weet namelijk niet hoeveel geluid deze vogels produceren en dat is voor mij helaas toch wel een belangrijk punt.
Anders zou ik namelijk elke papegaaiachtige kunnen houden die ik wil.
Ik vind het echt zo $#@&angryangrysad :( dat ik door onze buren deze vrije keuze niet heb.

Vriendelijke groet Robin!


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-05-28 - 20:52:12 send message to mijnkaketoes.nl

pffffffffffffffff


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2011-05-28 - 22:39:14 send message to johanblok

Kwa geluid zou een meyer papegaai ook heel geschikt zijn.



Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede