Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Vreemdgaan zit in genen bij zebravink Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vreemdgaan zit in genen bij zebravink
blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2011-06-15 - 14:35:37

nu.nl

AMSTERDAM – Zebravinken die vaak vreemdgaan, hebben dat gedrag geërfd van hun ouders. Dat blijkt uit een onderzoek van Duitse wetenschappers.
Als zebravinken ouders hebben die vaak vreemdgaan, vertonen ze zelf ook de neiging om hun partner te bedriegen, ongeacht hun geslacht.

Die bevinding suggereert dat het seksueel gedrag van de vogels voor een belangrijk deel wordt doorgegeven via de genen, zo meldt de Britse krant The Independent.
Deze studie biedt ook een goede verklaring voor wat we zien bij mensen”, verklaart hoofdonderzoeker Wolfgang Forstmeier van het Max Planck Instituut voor Ornithologie. “Statistieken tonen aan dat ouders die promiscue gedrag vertonen vaak ook dochters en zonen krijgen die gemakkelijk vreemdgaan.”

Genetische test

De onderzoekers kwamen tot hun bevindingen door de seksuele verhoudingen van meer dan 1500 zebravinken uit vijf generaties in kaart te brengen. Het gedrag van de dieren werd vastgelegd op video. Vervolgens werden er genetische tests afgenomen bij de vogels.

Uit het onderzoek bleek dat mannetjes die vaak vreemd gingen gemiddeld genomen de meeste jongen verwekten. Al deze jongen (zowel de mannetjes als de vrouwtjes) erfden de neiging om hun partner te bedriegen.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Koppels

Normaal gesproken vormen zebravinken koppels voor het leven, net als duiven en zwanen. Maar het is al langer bekend dat sommige van de vogels ook ‘buitenechtelijke’ relaties aangaan.

Vooral de mannetjes hebben daar evolutionair gezien baat bij, omdat ze op die manier meer jongen verwekken en hun genen zich dus meer verspreiden door de populatie.

Vrouwtjes

Tot nu toe was echter onduidelijk waarom ook sommige vrouwtjes vreemdgaan. Zij kunnen maar een beperkt aantal jongen verwekken en lopen door vreemd te gaan vooral het risico om hun partner te verliezen.

De genetische achtergrond van het gedrag verklaart volgens de onderzoekers waarom ontrouw ook bij vrouwelijke zebravinken wordt waargenomen.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2011-06-15 - 14:40:16



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-06-15 - 23:12:12

quote
Normaal gesproken vormen zebravinken koppels voor het leven, net als duiven en zwanen.
Daar had ik nog nooit van gehoord bij zebravinken, iemand anders wel?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-15 - 23:59:31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nee, daar had ik ook nog nooit van gehoord. Ik heb altijd gedacht dat zebravinken makkelijk om te koppelen zijn. Zelfs midden in het broedseizoen.

Mogelijk ligt oplossing hierin:

quote
Uit het onderzoek bleek dat mannetjes die vaak vreemd gingen gemiddeld genomen de meeste jongen verwekten. Al deze jongen (zowel de mannetjes als de vrouwtjes) erfden de neiging om hun partner te bedriegen.



Betekent dit dat -uitgewerkt op basis van simpele statistiek- er uiteindelijk alleen maar zebravinken overblijven die makkelijk vreemdgaan?

Als dat zo is, dan kan het toch zo zijn dat inmiddels alle zebravinken in de avicultuur makkelijk vreemd gaan, waardoor wij hebben ervaren dat zebravinken juist niet koppelen voor het leven.

In dat geval vraag ik me af waar de onderzoekers de "trouwe" exemplaren vandaan hebben gehaald.

Overigens kan ik in het artikel niet vinden dat gesteld wordt dat zebravinken, net als zwanen enz. strict monogaam zijn, maar misschien heb ik niet goed gekeken.
Wel vond ik:
quote
Lange Zeit war man der Ansicht, dass die meisten Vogelarten eine strikt monogame Lebensweise führen.

maar dat zegt niets over specifiek de zebravink.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-06-16 - 08:04:24

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Dit soort onderzoeken stellen in mijn ogen absoluut niks voor.
Hoe is zo'n onderzoek verlopen? Welke omstandigheden heeft de mens(onderzoeker) gecreëerd om zijn uitslag te verkrijgen?

Iedere kweker weet dat als hij een mannetje met meerdere vrouwtjes samen zet, dit mannetje elk vrouwtje zal bevruchten. Als de voličre groot genoeg is kan dat met vele soorten.

Dus de omstandigheden zijn van zeer grote invloed.

quote
Lange Zeit war man der Ansicht, dass die meisten Vogelarten eine strikt monogame Lebensweise führen.


maar dat zegt niets over specifiek de zebravink.


Sterker nog dit zegt meer over de onwetendheid van de verondersteller.

Nee onbeduidend onderzoek, zonde van het geld.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2011-06-16 - 08:42:57

ach, als ze veel betalen (hiervoor)
dan ga ik het uitzoeken bij veeeeeeeeeeel meer soorten.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-06-16 - 14:05:35

Nog een zin die ik niet helmaal begrijp:
Doch durch molekulargenetische Methoden haben Wissenschaftler in den letzten 20 Jahren herausgefunden, dass viele Jungvögel nicht von ihrem genetischen Vater abstammen.
Kan iemand me dit uitleggen?


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-06-16 - 17:39:03

quote

Dit soort onderzoeken stellen in mijn ogen absoluut niks voor.
Hoe is zo'n onderzoek verlopen? Welke omstandigheden heeft de mens(onderzoeker) gecreëerd om zijn uitslag te verkrijgen?

Iedere kweker weet dat als hij een mannetje met meerdere vrouwtjes samen zet, dit mannetje elk vrouwtje zal bevruchten. Als de voličre groot genoeg is kan dat met vele soorten.

Dus de omstandigheden zijn van zeer grote invloed.



bij de duivensport word dit ook toegepast, als men een "super"doffer heeft word ie vaak aan meerder duivinnen gepaard, dit noemt men hengstkweek.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 227 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede