Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vlees op het menu.???? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Vlees op het menu.????
Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-16 - 09:30:25 send message to Jacqueline

happy :)

Het is al enige tijd geleden dat we op bezoek waren bij Bob Mann in U.K.
Deze kweker heeft een uitgebreide collectie amazone's en ara's.
Zijn kweek resultaten lieten zich goed aanzien.
Zoals elke kweker was ik ook benieuwd naar het geen hij zijn vogels voorschotelde qua voer.
Nou echt grote verschillen zag ik niet, behalve dat hij zijn vogels tweemaal per week gefrituurde kippenvleugeltjes gaf, voor de dierlijke eiwitten was zijn uitleg.
Nou zijn er wel andere vervangers voor dierlijke eiwitten voorradig, vandaar dat we dit dus niet geven aan onze vogels.
Maar ben toch benieuwd of er kwekers zijn die dit ook geven, en of de resultaten beter zijn dan de gebruikelijke bron van dierlijke eiwitten.
Een van de redenen dat we dit niet geven is, snel bederf bij hogere temperaturen.
Wel boekt hij zeer mooie resultaten met de Amazona Rhodocorytha, wat opzich toch prachtig is.

wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-16 - 10:02:30 send message to Niltava

Wat volgens mij een reden is om ei en kippenvlees te serveren, is dat het aminozuurpatroon van vogelvlees natuurlijk overeenkomt met de benodigde aminozuren die de vogel nodig heeft.
Verder denk ik dat de papegaaien in de natuur ook wel eens een vogeltje te pakken nemen

Niltava


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-09-16 - 10:30:45 send message to johanblok

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat papegaaien in het wild wel eens een vogeltje eten. Ik heb al verscheidene jaren vele artikelen over waarnemingen van papegaaien in het wild gelezen, en nog nooit is dit waargenomen. Ook in de voliere is het zo dat ze wel zodanig aggressief kunnen zijn dat ze een vogeltje doden, mijn grijze roodstaarten hebben zo ooit een ontsnapte grasparkiet gedood, maar opeten is een heel andere zaak.
Bij bakken in frituurvet is het overigens sterk van dat vet afhankelijk of de voordelen opwegen tegen de nadelen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-16 - 10:35:50 send message to Jacqueline

happy :)

Dat ze in de natuur ook weleens vlees eten dat geloof ik wel.
Er zijn zelfs huiskamer papegaaien en ara's die weleens een stukje krijgen, of het goed is laat ik in het midden.
Maar zou het werkelijk zoveel invloed hebben op kweekresultaten, kijk als je alle benodigde vitaminen,mineralen,dierlijk eiwit enz, aan je kweekkoppels geeft, dan lijkt het me onnodig om daar boven op nog eens kippevleugels te gaan geven.
Ben gewoon benieuwd of er kwekers zijn die dit wel doen, en wat hun resultaten zijn.
Met het voedingsschema wat we nu hanteren zitten we op 2,5 baby's per koppel per rondje.
Dit is het gemiddelde, dat wil zeggen dat er koppels bij zijn die meer geven en natuurlijk ook minder.

wink ;)

Peter.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-16 - 10:45:24 send message to Niltava

Johan, heel lang dacht men ook dat chimps geen of alleen toevallig dood vlees aten.
Een paar jaar geleden bleek dat ze er hele jachtpartijen erop na houden.
En zijn de papegaaien nu zo geweldig onderzocht in de natuur?

Het voordeel van het voeren kan zijn dat het meteen de juiste verhouding is, (zoals ik al zei) en dus min of meer kwalitatief beter zou kunnen zijn.
Misschien dat er ook een psychologische factor is, bezigheids therapie?

Niltava

Niltava


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-09-16 - 11:02:42 send message to natasja

nou ik geef mijn vogels al jaren haast iedere week een stukje vlees aan het bot ( verschillende vleessoorten )
en ik kan je vertellen dat het bij mijn kweekresultaten treurig is gesteld .. nog nooit heb ik 1 ei gehad laat staan en uitgebroed kuiken razz :p


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-16 - 11:07:44 send message to Jacqueline

happy :)

Wat de apen betreft heb je gelijk, je ziet het bijna dagelijks op Discovery.
Ja, of er al gedegen onderzoek is gepleegt naar papegaaien in het wild, niet dat ik weet, het enigste bij mijn weten zijn de kleiwanden waar men wat onderzoek doet, maar dit word weer verstoort door de toeristen die deze kleiwanden bezoeken.
Denk niet dat het meevalt om gedegen onderzoek te doen, ze bestrijken nogal een groot gebied als het om eten gaat, en wat is er op dat moment in de voorraadkast, zal ook wel een factor zijn om een goed beeld te krijgen wat ze nu het gehele jaar zo'n beetje naar binnen werken.
Toch ben ik er van overtuigt dat wij als kwekers een grotere variatie voorschotelen dan ze in de natuur kunnen bekomen.
Wat eigenlijk al bewezen word door het feit dat ara's in gevangenschap meerdere jongen gelijk groot brengen, daarin tegen blijft het in de natuur maar bij een jong per legsel, althans als we de onderzoekers mogen geloven.
Terwijl er toch verschil blijft bestaan tussen Amazone's en Ara's.
Ara's moet je soms gewoon afremmen, want ze zouden de wereld willen overbevolken met baby's.
Terwijl Amazone's het maar een keer doen per seizoen, ja, je kunt de jonge vroegtijdig, of de eitjes weghalen om een tweede rondje te bekomen.
Maar dan denk ik persoonlijk dat er andere belangen een rol gaan spelen.

wink ;)

Peter.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-09-16 - 11:29:37 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

interessant onderwerp Jacqueline!
ik heb net een maandenlang onderzoek naar predatie op papegaaien afgerond waarvan publikatie binnenkort volgt), maar ik heb geen enkele aanwijzing gevonden dat papegaaien in het wild prederen op andere vogels. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit dan ook niet gebeurd! Gezien de graagte waarmee vogels in avicultuur vlees opnemen (ik hoor regelmatig van vogels die dol zijn op het afknagen van kippen- of karbonadebot en ook eendagskuikens worden wel eens gevoerd)kun je je inderdaad voorstellen dat e.e.a. in het wild dan ook wel zal gebeuren.
Wel is bekend dat allerlei insekten, larven en ook slakken worden gegeten.
Van de Kea is wel bekend dat zij op kadavers foerageren. In hoeverre dit van invloed is of zou zijn op de kweekresultaten is naar mijn mening alleen vast te stellen aan de hand van een behoorlijk aantal kweekstellen, gehouden in dezelfde omstandigheden, waarvan de ene helft vlees krijgt er dan andere helft niet.
Na enkele jaren zou dan de situatie omgekeerd moeten worden, waarna de resultaten met elkaar vergeleken kunnen worden.
Blijft dat als een koppel 'opeens' tot goede of betere resultaten komt na verstrekking van vlees,
en de algemene conditie van de vogels blijft verder goed, wat is er dan op tegen?

noot: goed te horen dat de resultaten met A. rhodocorytha positief verlopen.
(Wat een pracht vogels zijn dat toch!)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-09-16 - 12:01:27 send message to johanblok

Papegaaien eten inderdaad wel insecten, die van mij hapten van de zomer ook wel op de wespen. Of ze ze ook opaten weet ik niet. Mijn amazones vinden meelwormen en insecten zoals die in universeelvoer wel zitten heerlijk.
Het eten van rauw vlees is nog wat anders dan een gebakken kippevleugeltje. Ik denk ook niet dat het geven daarvan veel kwaad kan, het is mogelijk zelfs heel goed.
Maar ik vind het onzinnig om te denken dat een bepaald kweekresultaat te danken is aan een bepaald voedingsbestanddeel. Daarvoor zijn veel en veel meer factoren van belang die ook bij wetenschappelijk onderzoek van papegaaien bijna niet wetenschappelijk verantwoord uit te sluiten zijn vanwege de kleine aantallen. Zeker met de grote papegaaien kan nu eenmaal niet op grote schaal onderzoek gedaan worden en dit zou ook niet verantwoord zijn. Als je vermoed dat een bepaalde voeding een zeer grote invloed heeft op de gezondheid of kweekresultaat lijkt het me moreel niet juist om een grote groep papegaaien dit te onthouden hetgeen voor elk wetenschappelijk onderzoek vereist is als controlegroep.
Ik denk inderdaad dat goed gehouden papegaaien in avicultuur een grotere variatie aan voedsel krijgen dan in de natuur.
Puf puf wat een lange tekst.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-16 - 12:10:39 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Nou zie er naar uit wat de publicatie betreft van je onderzoek.
Kea is toch ook een papegaai, althans daar word hij onder gerangschikt.
Het opnemen van slakken en insecten geeft toch ook aan dat er behoefte is naar dierlijk eiwit.
We geven inplaats daarvan eivoer vermengd met droge garnalen.
Wel valt het me op wanneer ik verse wilgentakken verstrek, dat ze de blaadjes afstropen opzoek naar cocon's van rupsen en dergelijke insecten.
Verse wilgentakken staan op het dagelijkse menu van al onze papegaaien en ara's.
Kweek die zelf op rond de vijver, geeft ook gelijk schaduw in de vijver wat ook weer de helderheid van het water ten goede komt.
Ben wel huiverig om met vlees te beginnen, zal dat ook niet gaan doen, gezien het feit dat het ongedierte kan aantrekken (ratten enz,)en de houdbaarheid in de volle zon lijkt me vrij kort, wat ook weer risico's met zich meebrengt.
Want je weet hoe ara's zijn ze slepen alles mee naar buiten, zelfs als ik wat herstel werkzaamheden verricht in de verblijven gaan ze met het gereedschap er van door, en zo opgevoed dat ze het terug brengen, daar is nog geen sprake van.
Ja je vind het terug met een halve steel of zo.
Wat de Amazone Rhodocorytha betreft, jazeker is dat een schitterende amazone.
Wel wat duur in aanschaf, maar beslist een doel om eens te bezitten.

wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-09-16 - 12:15:54 send message to johanblok

Het is natuurlijk niet zo dat als een papegaai, of welk dier dan ook, iets eet of dat nu in het wild is of in gevangenschap, dat deze hier dan ook echt behoefte aan heeft en biologisch belang heeft bij de voedingsstoffen.
Wat een papegaai lekker vind is nog heel wat anders dan wat hij nodig heeft. Als een papegaai graag zonnepitten eet, wil dat nog niet zeggen dat hij ze nodig heeft, als hij insecten of andere dieren eet wil dat absoluut nog niet zeggen dat hij deze dierlijke eiwitten ook echt nodig heeft. Bij mensen is het meestal juist andersom, wat ze lekker vinden is juist slecht voor ze.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-16 - 12:23:03 send message to Jacqueline

happy :)

Johan

Ben gewoon benieuwd of er kwekers zijn die het op de manier doen als Bob Mann.
Want die geeft aan dat zonder bijvoeging van de befaamde kippevleugeltjes hij niet de resultaten zou halen die hij nu heeft.
Ja wat is nu waarheid, denk ook niet dat het een wezelijk verschil uit maakt van wel kweken en niet kweken.
Het is wel bekend dat je niet zomaar even met A rhodocorytha kweekresultaten behaalt, en als hij ze nou net met hetgeen hij voert ze over de streep kan trekken, dan is dat natuurlijk goed gevonden.

wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-09-16 - 12:50:19 send message to johanblok

Het is natuurlijk fantastisch dat het hem lukt om met deze vogels te kweken. Ik denk alleen niet dat de kwekers van papegaaien veel inzicht hebben in de oorzaken van het slagen. Veel hangt ook af van het individuele karakter van de vogels, denk ik. Het gaat erom om ze een veelzijdige leefwereld en voeding aan te bieden. Natuurlijk kan ook het (beperkt) aanbieden van vlees hier aan bij dragen, mijn mulleramazones eten ook wel wat van onze avondmaaltijd mee, maar ik geloof niet in 1 doorslaggevende factor, daarvoor is het gedrag van papegaaien veel en veel te gecompliceerd.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-09-16 - 12:55:02 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

quote
Kea is toch ook een papegaai, althans daar wordt hij onder gerangschikt.
dat dacht ik ook!wink ;)

quote
Het opnemen van slakken en insecten geeft toch ook aan dat er behoefte is naar dierlijk eiwit.
We geven inplaats daarvan eivoer vermengd met droge garnalen..

en gedroogde visjes, insekten, meelwormen enz.
Het aardige is dat ze het erg graag opnemen.

quote
Wel valt het me op wanneer ik verse wilgentakken verstrek, dat ze de blaadjes afstropen opzoek naar cocon's van rupsen en dergelijke insecten
zie ik bij mijn Pyrrhura's ook.


voor wat betreft kippenvleugeltjes:
gefrituurd lijkt mij niet echt geweldig.
ik zou eerder kiezen voor gekookt om het bakvet te omzeilen.
Bederfelijkheid is een probleem met veel voedingsproducten, zeker bij hoge temperaturen.
In mijn optiek werkt hier het zeer afgepast verstrekken het beste,
zodat de vogels het vlees meteen of in zeer korte tijd opeten.
Ik wil de (misschien niet voor iedereen even sympatieke) optie eendagskuikens nog eens aanhalen als een goede bron van dierlijke eiwitten.



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-09-16 - 14:31:51 send message to Daniel

Ik weet wel dat de energy en voedingsstoffen die in vlees zijn opgeslagen makkelijker te bereiken zijn dan bij de van planten. Dierlijke cellen hebben namelijk dunnere celwanden waardoor ze makkelijker af te breken zijn (carnivoren bezitten dan ook kortere darmen dan herbivoren).
Misschien dat het daarmee te maken heeft


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-16 - 15:13:41 send message to Jacqueline

happy :)

Zoals wij het met kiemzaad doen, zo doet Bob Mann het met vlees.
Althans dat is waar het op neer komt, wij geven vanaf half februari mondjes maat kiemzaden en voeren dit langzaam op, het is voor de vogels het sein van daar komt overvloed, en natuurlijk hebben de kiemzaden ook hun uitwerking op de hormonen.
Het is mogelijk dat vlees de zelfde uitwerking heeft.
Kijk we praten niet over kilo's, maar een klein vleugeltje tweemaal per week, en ik heb het ze zien eten, ze schenen het best lekker te vinden.
Ja daar leiden vele wegen naar Rome, dus waarom deze niet.
wink ;)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 126 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede