Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zebravink / ringen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Zebravink / ringen
Jaap-Birdworld
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2004-09-16 - 22:27:01

Hoi, ik kweek voor het eerst met zebravinken en heb nu een nest met 5 eitjes waarvan er al 3 uit zijn.
Mijn vraag is nu hoe oud moeten ze zijn om geringd te worden.
Verder ben ik redelijk op de hoogte van het wel en wee met de zebravink alleen kan ik dit nergens terug vinden.
In ieder geval bedankt voor ieders antwoord.

Groeten Jaap


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-09-16 - 23:29:56

ik kwam tegen dat het rond de 6de dag moet gebeuren ,Een goede vuistregel is voor bijna alle vogels dat men kan ringen zodra de ogen open gaan.

( en die wijsheid komt niet van mij af maar van de pakara website wink ;) )


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-09-16 - 23:40:44

Ligt aan het formaat van de ouders, maar ga er maar vanuit dat je vanaf de zevende dag het eens moet proberen. De periode van ringen ligt meestal tussen de zevende en de tiende dag.

Groeten, Ben


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-09-16 - 23:45:46

Als ze ongeveer een week oud zijn kan je ze ringen.
Meer weten over zebravinken :

www.zebravinken.be
www.zebravinken.nl
members.lycos.nl/zebraforum/index.php


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-16 - 23:46:52

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

sorry, tegenwoordig moet het veelal vroeger. probeer vanaf de 4e dag.
De ringen zijn kleiner geworden en de vogels veelal groter.
Ligt ook aan de grootte van de ouders zoals vermeld.
Gelukkig zijn zebravinken makkelijke vogels zodat ze niet erg gevoelig zijn voor nestcontrole.

Niltava

Was met het ringen van mijn jacarinies ook bijna te laat doordat ik op de 6e dag rekende.
En de Goulds heb ik met een grotere maat ring moeten doen.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-09-16 - 23:53:03

Niltava, idd zijn de vogels groter geworden, maar ook de advies ringmaat voor de Zebravink is groter geworden. Geen 2.5 mm. meer maar 2.7 mm.

Groeten, Ben


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-09-17 - 10:27:39

Ramon, Zebravinken met 2.5 mm ringen doen we eigenlijk niet meer hoor, 2,7 mm is eigenlijk minimaal, meer dan 50% van de echte Zebravinken kwekers doen het al lang met 2,9 mm.

Het ringen van de zebravinkjes doe je vanaf de 6/7 dag, en niet eerder, anders gaat de voetring er gewoon weer af.
Altijd de vogende dag even kijken of de ring nog oom het pootje zit en alle teentjes vrij zijn.



marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-09-17 - 10:33:32

Natasja, waneer te ringen is helemaal afhankelijk van de vogelsoort, bij veel vogels welke zeer proper zijn op hun nest moet je de jongen niet eerder ringen dan dat de ontlasting van deze jongen op de nestrand blijft liggen, doe je het eerder dan vind je vaak je jong terug op de bodem omdat de oudervogel de ring met vogel gewoon uit het nest gooit.

Bij wildzang is het anders, doe ik op dag 5/6, maar dan kleur je de voetring gewoon donker, c.q. in de poot kleur, doe ik met mijn Goudvinken ook en ik ben nog nooit een jong verloren door het ringen, even afkloppen!!!!!


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2004-09-17 - 12:55:34

Ik ring mijn zebravinken meestal op de 7e dag, veel vroeger vallen ze eraf.
De vogels uit 'kleine' ouders krijgen 2.7mm ringen, maar die zijn op de vingers van 1 hand te tellen. De rest krijgt gewoon 2,9mm ringen om. Het gaat dan wel om de grote TT-zebravinken.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-09-17 - 13:45:42

aha marnic ik snap 'm wink ;)

wat ik trouwens niet snap is .. waarom als de glimmende ringen zo vaak problemen geven dat er van alles word gedaan zodat de vogels de ringen accepteren .. worden de ringen niet in andere kleuren aangeboden ..?
is daar een logische verklaring voor ?


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-09-17 - 15:53:21

Bij de N.B.v.V. hebben ze sinds een aantal jaren ieder jaar een andere kleur.Dit jaar is dit goudkleurig. Bij vogels die de nesten schoon houden, zul je de jongen dus moeten ringen met een ring die niet opvalt. Je zult dus de ring de kleur van de poot moeten geven.


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-09-17 - 16:04:58

Idd elk jaar een andere kleur en de ringen voor 2005 zijn groen.wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-17 - 18:23:23

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je hebt gelijk Ramon, van andere soorten zijn ze wel kleiner geworden.

Nog een vraagje, hebben jullie bij zebravinken nog last van het uit het nest gooien van de jongen door de ouders ivm de ring?

Vroeger prutste ik ook altijd met ventielslangetjes en zwarte stiften, nu echter rin g ik de vogels gewoon vb, dit jaar de goulds, mozambiquen en jacarinies

Geen problemen, wel ring ik alle oude vogels indien ze zelf geen ringen om hebben met knijpringen

Niltava


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-09-17 - 19:41:33

Niltava,

quote
Nog een vraagje, hebben jullie bij zebravinken nog last van het uit het nest gooien van de jongen door de ouders ivm de ring?
Volgens mij is dit bij Zebravinken uiterst zeldzaam, wel kan het voorkomen dat er een jong uit het nest kiepert doordat de oudervogel overhaast of wild het nest verlaat, maar door het ringen?, nee nooit geen last van gehad.

Zebravinken zijn niet echt proper. In plaats van dat gepruts met slangetjes gewoon even de ring boven een vlam houden en hij is roetzwart en ringen maar.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-09-17 - 21:54:51

het blijft toch wel een gedoe met die ringen dus wink ;)

bedankt voor de uitleg ! wink ;)


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-09-18 - 00:24:56

quote
het blijft toch wel een gedoe met die ringen dus

Nee hoor valt echt reuze mee,happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 231 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede