Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nieuwe voliere met een uitdaging! Meedenken? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2011-06-28 - 15:44:08 send message to arjandaf

idd erg mooi . en zal zeker werken maar ben toch benieuwd naar de wen tijd van de vogels aan dit systeem .en bv. als er midden in de tunnel een vogel schrikt van iets hoe gaat het met de opvolgers . zoals de A16 bij breda massaal op de rem of ?. in ieder geval veel succes m,d bouw

gr arjan


mark smits
Website Member
Posts :67

Website Member
2011-06-28 - 20:00:02 send message to mark smits

Hallo peter.

die tekening zit er professioneel uit.
Is het niet slim om er ook een sluis in te maken.

Suc6 met de bouw.happy :)

Groeten van Mark.


Petervk
Website Member
Posts :9

Website Member
2011-06-29 - 00:55:17 send message to Petervk

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Goedemorgen allen,

Aangezien mijn nachtritme inhoud dat ik om 2 uur slaap en om half acht weer naast mijn bed sta heb ik dus mooi de gelegenheid in alle rust te reageren.
De tekeningen van peer zullen wel zon beetje het uitgangspunt zijn.
Toch heb ik wel besloten (sorry alu liefhebbers) de voliere van hout te gaan bouwen.
En daar zijn een paar redenen voor.

Alu panelen zijn erg mooi maar ook in erg veel kwaliteiten te krijgen. Het lezen van afgewaaide poedercoating na 2 jaar is toch wel een beetje mijn angstbeeld.

De maakbaarheid van de voliere. In hout kan ik onwijs makkelijk aanpassingen maken en hier en daar een stuk aanpassen als ik dat wil. Met alu zit je vast aan veelal hoekige vormen.
Zelf denk ik erover om er een aantal ridders langs de voliere te laten lopen voor bijv . kamperfoelie. Ook wil ik om het einde van de voliere een mooie ronding maken.

Intussen heb ik de afgelopen maanden zoveel mooi gereedschap aangeschaf, dat ik eigenlijk wel eens wil gebruiken waarvoor het bedoelt is.
De zaagtafel, de akortzaag met mogelijkheid tot dubbel verstek, de compressor met nietapparaat. De bovenfrees. afijn, genoeg om me mee uit te leven.Mijn ervaring is dat een decoupeerzaag goed werkt maar dat je het nooit zo strak krijgt als met bovengenoemd materiaal.

Bedoeling is om de balkjes zo smal mogelijk te houden zonder al teveel in te boeten aan stabiliteit om het niet te pompeus te laten worden.

Als laatste de natuurlijke uitstraling van hout..niet onbelangrijk!

De sluis komt er zeker in, net als de manier waarop Peer de verbinding tussen de hut en de voliere gemaakt heeft.

Nog 4 dagen werken en dan weer een weekje vrij, dus dan met een beetje hulp van de weergoden aan de slag.

Wel moet ik aangeven dat ik geen timmerman ben maar een computerboer dus heb niet al te hoog gespannen verwachtingen. Maar ik ga zeker mijn best doen!!

Groetjes,

Peter


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2011-06-29 - 18:13:57 send message to Tenzi

Hoi Peter,

de voordelen die je noemt, zijn zeker waar, echter zijn er ook (naar mijn idee) grote nadelen van aluminium ten opzichte van hout.
Het grootste nadeel van hout is het onderhoud. Ook schilderwerk bladdert af en beits moet ook eens in de zoveel tijd herhaald worden.
Ik heb alle buitenvolieres van aluminium (geannodiseerd, dus mat-zilver) en dat bevalt me erg goed. De hoge drukreiniger is hierbij een prima instrument. Nooit meer schilderen. Heerlijk.


populier
Website Member
Posts :51

Website Member
2011-06-29 - 19:19:15 send message to populier

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ja onze Peer kan er wat van.




Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-06-30 - 00:03:17 send message to Ton Koek

Ik vind hout ook mooier, goed geïmpregneerd hout gaat heel lang mee, 10 tot 15 jaar vind ik lang genoeg.
Tip: koop het niet bij de doorsnee bouwmarkt maar bij een echte houthandel. Dat scheelt nauwelijks in prijs maar heel in kwaliteit.


peerpm
Website Member
Posts :33

Website Member
2011-06-30 - 08:59:00 send message to peerpm

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ook in mijn optiek gaat er niets boven hout. Zeker ook als je kijkt naar jouw tuin is het gebruik van hout ook veel natuurlijker en ik denk dat je hierdoor het geheel veel mooier kan inpassen. Dit in relatie tot de 'bijzondere' vormen die je gaat maken.

Leuk ook om te lezen dat je goed beslagen ten ijs gaat met je gereedschappen!

Misschien toch een paar tips;

1. Ton gaf het al aan, geimpregneerd hout, waarom niet, natuurlijk veel tegenstanders maar ik zou het zeker wel aandurven hoor. Basis van de balken zou ik kiezen 50*50 mm (44*44 mm geschaafd) dit is op jouw formaten dikt genoeg. Wellicht moet je wat vaker een staander plaatsen, kost wat afval gaas maar zou zeker niet dikker pakken, wordt zo kolossaal.

2. denk eens aan de combinatie van hout en alumnium. Bijvoorbeeld bij de deur kan je het kader (kozijn) maken in hout en de deurzelf in aluminium. Voordeel is dat je dan geen 'dubbel' hout naast elkaar hebt en het er dus wat rustiger uitziet. De deur is natuurlijk ook veel minder zwaar. Dit geeft eventueel ook de mogelijkheid van een dubbele deur, die kan zorgen voor de sluis, zonder dat je een sluis hebt.....dit is wat lastig geformuleerd maar ik kom hier nog een keer op terug. Ik vind het namelijk heel erg jammer altijd om zoveel ruimte aan een sluis op te offeren. Liever maak ik iets wat enkel zijn functie heeft als het nodig is.

3. laatste tip vooralsnog; koop goed kleinmateriaal, dus goede schroeven en eventueel verbindingsbeugeltjes, NIET VAN RVS, zonde van geld en niet fijn om te verwerken, maar een goede kwaliteitsschroef van bijvoorbeeld Heko of Spax, gebichromatiseerd. Alles keurig netjes voorboren met verzinkboortje (2 in 1)en het resultaat is perfect.

4. toch nog aanvullend; gaas natuurlijk aan de binnenkant, bevestiging met jouw luchttacker geen probleem, ik zou niet allemaal met extra afdeklatjes en zo doen....maar da's persoonlijk.

Suc6,


Peer

tekening sluis oplossing komt later....beetje druk nu.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-30 - 10:25:08 send message to Karel

Houten volieres kunnen inderdaad prachtig zijn. Dat heeft natuurlijk veel te maken met de rest van de tuin, de plaatsing daarin, de afwerking en de eigen smaak.
Zo kan een aluminium-kleurige voliere er in de éne tuin uitzien als een lelijke grote gevangenis, maar in een strakke tuin juist een prachtig gezicht zijn.

Nu er wat knopen te zijn doorgehakt: veel succes met de bouw!


Vilainpabeau
Website Member
Posts :11

Website Member
2011-07-01 - 11:18:04 send message to Vilainpabeau

hallo allemaal... ik ben er toch geraakt, na een mailtje van peer.
IK heb zelf weinig tuin en heb geopteerd voor een creatieve oplossing om toch zoveel mogelijks mijn vogels te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=k7--2VGROiE

De buizen moeten goed verstevigd zijn omdat een sperwer of een kat de buis anders plat duwt.
In mijn geval gaat het om draad van 1 meter hoog die rond werd gebogen: 2 vakjes over elkaar om vast te maken.
Een 2e draad (dikkere kippendraad) daarrond om te verstevigen en daarna een versteviging per aanhechtingspunt. (vooral in het eerste deel van het filmpje te zien - laatste en beste constructiemanier)
De ringen zijn gewoon hele dikke draad erond gedraaid en vastgemaakt...

Mvg,

Tom


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2011-07-01 - 12:08:35 send message to digipeet58

heel erg leuke constructie,
maar als ik zo'n tuin had
dan kwam er toch een behoorlijk
grote voliere.
want erg klein vind ik deze tuin niet.
maar het blijft een heel erg goed bedacht en
gemaakt vogelverblijf.
petje af voor de maker.happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-01 - 12:36:08 send message to Karel

Welkom op VogelArena, Tom.

Leuk fimpje van een wel héél bijzondere constructie die ik op deze schaal nog nooit eerder zag. Maar blijkbaar werkt het voor de vogels en daar gaat het om.
Slim om de versteviging van de buizen te zoeken in een 2e laag van het grootmazige groene tuingaas!



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede