Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Laten leven, of ............ Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Laten leven, of ............
Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-18 - 11:37:08 send message to Jacqueline

happy :)

Wanneer neem je het besluit om een baby in te laten slapen.?????shocked 8O

Op de recente topic's zien we toch dat er vogels zijn die iets hebben waar ze niet aan geholpen kunnen worden, of zeer moeilijk.sad :(

Nu kan het zijn dat door een gebrek aan opbouwstoffen in de voeding, een baby gebreken vertoond, vooral bij Grijzeroodstaarten komt het voor als er een gebrek aan calcium is de baby's gebreken vertonen.

De pop zal in eerste instantie haar eigen reserve aanspreken om dit te ondervangen, maar dat is ook niet onuitputtelijk.
Vandaar dat ze weleens zeggen mijn kweekkoppels vallen stil, ze doen het niet meer, ze slaan over.
Is heel goed mogelijk dat er tekort is aan bepaalde voedingsstoffen.

Maar nu eigenlijk waar het om gaat, stel je hebt dit probleem en je hebt baby's die dus duidelijke afwijkingen laten zien.
Wat weeg je af, om tot een besluit te komen van wat moet ik ermee doen.sad :(

Persoonlijk zeg ik, heeft deze baby een volwaardig bestaan te verwachten, kan hij voor zichzelf zorgen zonder al teveel problemen, (eten drinken spelen ).
Kan hij dat niet, dan is het hard maar dan zeg ik rustig in laten slapen, wel op een menselijke manier, dus naar de dierenarts en een inslaap spuitje.sad :(sad :(

Natuurlijk zijn er genoeg mailtjes van mensen die vragen om een goedkoop tam baby papegaaitje en er mag gerust iets mis mee zijn, maar wie geeft de garantie dat ze van hoge kosten bespaard blijven, en wat als ze de baby in kwestie beu zijn om wat voor reden dan ook, waar zal hij terecht komen, het is en blijft een sukkeltje, en bij vele toch niet gewenst. sad :(

Nee als je dit als kweker aantreft, die met zijn kweekbestand echt begaan is, zal hij niet met een vrolijk gezicht de gang naar de dierenarts maken, maar mijn inziens op langere termijn wel voor de baby het ( ja wat zet je hier nou weg).shocked 8O


Aandoeningen van buitenaf en binnen die verholpen kunnen worden, wat het ook kost, moet je doen, maar dat is vanzelfsprekend toch.happy :)

Ja en dan de kwekers die nog geen of weinig inzicht hebben in de voedingssuplementen, verdiep U in de behoeftes van wat nodig is om tot geslaagde en gezonde nakweek te komen.wink ;)

Zo voorkom je heel veel narigheid voor mens en dier.
Want emotie's gaan zeker met dit onderwerp gepaard.wink ;)

wink ;)

Peter.





tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-09-18 - 11:47:01 send message to tonnl

Gelukkig regelt de natuur dit soort lastige kwesties heel vaak zelf, "het jong heeft het niet gehaald" of wordt verstoten.
Bij zwaar gehandicapte vogeltjes die wel blijven leven denk ik ook dat de verzorger de afwegingen moet maken die jij schetst, lastig maar noodzakelijk.
Wel denk ik dat er verschil is tussen kwekers die zich met kleurslagen bezighouden en anderen. Wat te doen met een gezonde kanarie die een veertje teveel geel heeft? Wat doet een "raszuiver-kweker" met een mutant?

Gelukkig is ook daar vaak een goede oplossing voor, de handel. Klanten genoeg die een malle bonte kanarie of rosella prachtig vinden en er jarenlang blij mee zijn.

Groeten, Ton.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-09-18 - 12:06:58 send message to Hawkeye_NL

Peter,
Ik denk dat je het antwoord zelf al perfect hebt gegeven in je pleidooi.

Erwin


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-09-18 - 12:31:39 send message to ParkietenPeter

Uiteraard is dit een gevoelig en niet zo makkelijk te beantworden vraag.

je zult de situatie iedere keer opnieuw moeten afwegen en daar komt dan zeer zeker ervaring, interesse en inzicht kijken. En dan nog ga je regelmatig fout in. Aldoende ...

Ik ben er wel zo eentje die toch ook wel op moet letten waar de kosten heen gaan. Begrijp me niet verkeerd, ik geef best wel geld uit aan de gezondheid van mijn toevertrouwden.
Ik probeer er alleen op te letten dat ik niet in de richting van Amerika ga. Vind ik persoonlijk soms nog weleens overdreven.

Uiteraard moeten we ons er allemaal van bewust zijn dat dieren geld kosten en als wij ze willen verzorgen of er van willen genieten het geld kost.

wink ;)Peter


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-18 - 12:44:05 send message to Jacqueline

happy :)

Tonnl.


Een gezonde vogel hoe gekleurd hij ook is blijft leven natuurlijk.
Mutatie's en kruisingen hoe bont gekleurd ook, blijven natuurlijk ook leven.
Vele mensen vinden de kleuren schakering van dergelijke vogels gewoon prachtig, en gaan er trots op dat je zo geen tweede vind.
Deze soort vogels vinden toch gretig aftrek bij dierenwinkels en handelaren, het is voor in huis als huisgenootje is de veel geopperde opmerking.

Kijk van tentoonstellingen heb ik totaal geen kaas gegeten, op dat vlak ligt mijn interesse niet.
Neemt niet weg dat er bepaalde eisen gesteld worden om tot een leuk resultaat te komen aan de vogel in kwestie, en daar ben ik me terdege van bewust.
Maar ik denk niet, nou ik weet wel zeker dat er geen vogels naar het hiernamaals worden gestuurd omdat een veertje niet de juiste kleur heeft.
Het is precies wat je zegt, deze gaan leuk naar de handel.

Hawkey.

Het is om te proberen om inzichten te verzamelen over voedingssuplementen.
Kijk als je met de auto gaat rijden en je tankt niet op tijd kan je na verloop van tijd gaan duwen.
Zo is het ook met bepaalde papegaaien soorten stop je er niets in of vul je het niet aan dan kun je na verloop van tijd gaan ...........
En dan komen dergelijke (kweekkoppels ) op de markt, leeg getrokken zoals ik dat noem, maar beslist niet verloren voor de kweek hoor al denken sommige van wel.
Na een periode van twee a'drie jaar goed voeren en alles geven wat ze nodig hebben gaan ze het weer doen.
Maar het kan voorkomen worden en dat is wat ik bedoel.

wink ;)

Peter.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-18 - 12:52:12 send message to Jacqueline

happy :)

Parkieten Peter.

Een van de vele opmerkingen die ik te horen krijg is, dat brengt lekker op die baby papegaaien.
Ik geef een standaard antwoord daarop.
Ga eens mee een keer in de 6 weken als ik inkopen ga doen wat voer en dergelijke betreft.
Of ik duw ze de rekening onder hun neus.
Ja dan worden ze wel een beetje stil.
Je vergelijking met Amerika, ik begrijp wat je bedoeld, maar een heel klein beetje zitten we zelf ook in die hoek, Jacqueline zegt weleens nou nou dat gaat nogal zeker, ze hebben het nodig jackie, is mijn antwoord.
En natuurlijk zegt ze het meer om te plagen dan gemeend.
Want zij heeft de supervisie over de handopfok ene daar word ook niet bepaald op een kilo gekeken.
Maar ik moet gaan werken nu dus topic's ze allemaal met plezier.

Groet.
Peter.
wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-09-18 - 18:28:50 send message to ParkietenPeter

Ben ik direct met je eens. Is ook wat ik zeg als je aan dieren begint weet je dat het geld kost. Met Amerika bedoel ik echt de extremiteiten.

Het is en blijft tenslotte hobby, en hobby kost geld. Als we alleen naar het geld zouden kijken worden te veel dieren afgemaakt die een serieus reeele kans hebben en daar stijd ik tegen.

Werk ze, dan hebben de beestjes ook nog eens te eten.laugh :D

Groetjes
wink ;)Peter


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-18 - 21:51:36 send message to Jacqueline

laugh :D

ParkietenPeter.

Nou met alle inleveringen van tegenwoordig en wat er nog komen gaat, zal het dubbele uren draaien worden in de zoutmijnen.angry

happy :)

Peter.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-09-19 - 00:37:16 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd


ik ben het met de gene eens,die zegt dat de natuur zelf een oplossing heefd met vogels die een ,,afwijking,,hebben.
Volgens mij ontstaan er veel problemen door het,vanuit financieel of emotioneel kosten wat het kost in leven houden van de jongen die afwijkingen vertonen.
het kan een voedingstekort zijn ,maar het zou bv ook een virus kunnen zijn die voor de afwijking zorgd .Dus laat de natuur zijn gang gaan ,daar is denk ik op lange duur iedereen bij gebaat


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-19 - 11:38:30 send message to Jacqueline

happy :)

Ben het met je eens dat de natuur zelf wel een oplossing heeft voor vogels met een afwijking.

Maar op de manier zoals wij en vele andere hun vogels houden is er dan nog wel sprake van natuur.
Althans, als je een jonkie aantreft met het ringen, dat duidelijke afwijkingen vertoond, die niet te verhelpen zijn, en naarmate het jonkie groter word gepaard kan gaan met pijn, denk aan vergroeing van gewrichten door tekort aan bouwstoffen, dan vind ik dat je in moet grijpen, en niet wachten tot het een ( gedrocht is ) sorry maar kan het even niet noemen.
Een goede zorgzame pop zal altijd proberen om dat jonkie ook van voeding te voorzien, het is de strijd onderling van de jonkie's die een dergelijk afwijkend jonkie verdrukken, tot het de hongerdood sterft, en dat zal in de natuur best een oplossing zijn, maar echt niet voor mij.
Want is het niet de mens die vogels samen brengt en daar plezier aan beleeft, dan neem je ook de verantwoording op je schouders om in goede momenten maar ook op moeilijke momenten humaan met je vogels en eventuele jonkie's om te gaan.
En dat er een prijs kaartje aan hangt, ja dat is het houden en verzorgen van dieren.

Dan als het door een virus komt dat je afwijkingen aantreft bij nakweek.
Kan daar heel kort in zijn, dan is er maar een mogelijkheid.
Goed en gedege onderzoek naar het virus laten doen.
En is er geen kuur wat het virus kan vernietigen, een wel hele zware gang, maar om verspreiding te voorkomen inslapen.!!!!! van alle geinfecteerde vogels.sad :(
Hoef natuurlijk niet te zeggen dat de gedachte alleen al, mij toch een heel raar gevoel geeft.
Vandaar dat we heel voorzichtig zijn met onze vogels, voor wie ons kent, weten ze te vertellen bij Peter&Jacqueline kom je echt niet in de kweek verblijven, ons motto beter proberen te voorkomen dan niet te genezen.
En dat werkt goed vanaf 1983 tot nu toe.

Maar als het een afwijking is in de vorm van een teentje missen,ik noem maar wat, is toch geen reden voor mij om het jonkie in te laten slapen.

Maar ieder heeft daar zijn eigen mening over.
Dat is wat het intressant maakt om een dergelijke topic te openen.

happy :)

Peter.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-09-19 - 12:52:57 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De beschreven afwijkingen zijn inderdaad niet van dermate aard dat het ondraaglijk wordt voor zo'n jonkie om te overleven. Als het al in de richting van 'gedrochten' komt zul je inderdaad de pijnlijke beslissing moeten nemen.

Wij, De mens, zijn immers verantwoordelijk voor de vogels in avicultuur en zullen naar beste handelen en kunnen ook moeten meehelpen. In tegenstelling tot de natuur. Hier kunnen wij het beste onze handen vanaf houden. (Ik weet, is niet meer mogelijk, hebben we al teveel in geroerd)

Verstand boven emotie is in zulke situaties de enige oplossing.

wink ;) Peter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 203 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede