Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Scherp borstbeen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Scherp borstbeen
schildpadjee
Website Member
Posts :84

Website Member
2011-07-14 - 09:11:20 send message to schildpadjee

Hallo,

Ik heb al een aantal jaren tropenvogels. Allerlei soorten, nooit problemen gehad.
Ik heb nu sinds een paar dagen een paar vogels ertussen die happen, gelijk ivermectine gegeven.
Verder zitten er exemplaren die een scherp borstbeen hebben maar wel een gele onderbuik. Dit wil dus zeggen dat ze vet genoeg zijn, vanwaar dat scherp borstbeen dan?

Weten jullie dit, duid dit op wormen? Lijkt me sterk omdat ze wel vet zijn?

Ik hoor graag van jullie


niek96
Website Member
Posts :72

Website Member
2011-07-14 - 09:17:13 send message to niek96

Hallo,

Ik ben ook eens 2 vogels verloren met een scherp borstbeen en die bleken ook wormen te hebben, dus ik zou ze gelijk even een wormenkuur geven.

Groet Niek


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-14 - 10:15:07 send message to Karel

Pas op! Ivermectine is ook al werkzaam tegen de meeste wormen.


schildpadjee
Website Member
Posts :84

Website Member
2011-07-14 - 13:16:53 send message to schildpadjee

Kan ik Baycox geven wat is de dosering voor tropische vogeltjes. kan me voorstellen dat dat anders als bij kanaries is. alleen kanaries heb ik wel eens gekuurd


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2011-07-14 - 14:44:09 send message to dooren

Ik zou ook de bodem van de voliere even aanpakken als het om wormen gaat.

Anders zit je over enige tijd weer met wormen.
Oorzaak proberen weg te nemen.
Gert


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-07-14 - 15:04:21 send message to whitebulldog

een mestonderzoekje ( kost niet heel de wereld) zal al een hoop uitsluitsel geven. Niet zomaar gaan dokteren, als je niet voor 99,9 % zeker bent. Het neemt wellicht de kwaal maar deels weg.
want hoe erg is de kwaal? hoe lang en in welke dosering moet je de medicatie geven? vergeet niet dat als de dosis te licht is, of niet lang genoeg gegeven wordt de parasiet(en) resistent kunnen worden voor bepaalde middelen.
Bovendien als je te veel / te strek dossrt, of te lang doseerd, geeft het ook ( blijvende) schade.
Als je niet goed onderlegt bent op het gebeid van medicatie , raadpleeg op z'n minst ( telefonisch) de dierenarts.
Vergeet niet de gemiddelde forumbezoeker hier heeft het goed met je voor , maar is ook geen dierenarts, dus wees voorzichtig.\
Beterschap, en een goed seizoen gewenst.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-14 - 17:00:53 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het is lastig adviseren wat de Baycox betreft.
Als je het toch wilt proberen, dan lijkt me 50% van een kanariedosering een redelijk percentage.

Lees ook eens:
http://www.harzers.nl/baycox.htm


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-07-14 - 23:37:44 send message to whitebulldog


Hoe vaak ontwormen?
We lezen en horen nog wel eens dat men 1 of 2 keer per jaar het hele bestand standaard ontwormt omdat dat in ieder geval geen kwaad kan. Preventief wordt er dan gezegd.
Toch is het beter te ontwormen op basis van mestonderzoek. Treft men hierin geen wormeitjes aan, dan is ontwormen zinloos en belast je de vogels alleen maar met een toch altijd giftig wormmiddel (wie ontwormt zichzelf standaard tweemaal per jaar?).
Zitten er wel wormeitjes in de ontlasting dan is een of twee keer per jaar juist vaak te weinig en moet men soms wel denken aan 5-6 keer ontwormen voordat men de infectie de baas is. Juist met een of twee keer per jaar bevorder je dan de kans op resistentie.
Daarom is het aan te raden om altijd een of enkele keren per jaar de ontlasting van de vogels na te laten kijken en aan de hand van die bevindingen een passend ontwormschema op te stellen in overleg met de dierenarts.
.
dit stukje heb ik van een van de swiftenkwekers van vogelarena .



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 88 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede