Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweken met muisparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweken met muisparkieten
hennyj
Website Member
Posts :2

Website Member
2011-08-09 - 22:00:32 send message to hennyj

Wie heeft ervaring met het kweken met muisparkieten,en kan mij zeggen of het knagers zijn en eventueel in een houten voliere kunnen worden gehouden.
Lukt het broeden ook in een broedblok?
En kunnen ze met byvoorbeeld in een volliere met swiftparkieten.
Nou ben benieuwd of iemand me op weg kan helpen


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-09 - 22:31:39 send message to Karel

Het zijn enorme knagers en een houten voliere is geen aanrader.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2011-08-09 - 23:31:51 send message to theelepeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb zelf een koppel muisparkieten gehad en hier ook mee gekweekt. Ze zaten in een overdekte aluminium buitenvoliere van 3x1x2. Ze hadden een houten broedblok van 50x25x25 waarin ze slapen en broeden. Kweken ging bij mij heel makkelijk. Geef ze een blok en veel takken en de rest gaat vanzelf. Je kan ze ook zelf een nest laten bouwen van takken, echter moet je dan een ruime voliere hebben, zo'n nest kan wel 1x1 groot worden. Is niet echt praktisch maar wel mooi om hun natuurlijk gedrag te zien.
Omdat het van nature parkieten zijn die nesten bouwen (zoek maar eens op YouTube), stopten ze hun blok vol met takjes. Verschaf ze dus ook veel takken en stokken die ze helemaal tot pulp knagen, erg leuk tijdverdrijf voor ze. Als je voliere van hout is zullen ze hier zeker aan beginnen, niet aan te raden dus. Het broedblok zat als extra versteviging vast met staaldraad en dit hebben ze ook doorgeknaagd, ik kwam ook telkens schroeven en bouten tegen die ze overal uit de voliere hadden getrokken.
Ze kunnen behoorlijk hard schreeuwen, de mijne deden het niet heel vaak, met name 's morgens en 's avonds en wanneer je bij de voliere kwam.
In de naastliggende voliere zat een koppel Pyrrhura rupicola waar ze veel ruzie mee maakten (dreigen en schreeuwen), het zijn ook redelijk agressieve vogels, ik zou er dus zeker geen andere soorten bij zetten en al helemaal geen kleinere parkieten zoals Swiften, die moeten het echt ontgelden.
Mijn muisparkieten zaten op den duur samen met drie jongen, dit ging ook goed toen ze volwassen waren (het zijn ook kolonievogels). Echter toen ik er een nieuw tweede koppel bij had geplaatst en het broedblok er nog hing ging dit direct mis, de volgende dag hadden ze er al een afgemaakt. Dus andere muisparkieten later bijplaatsen moet je voorzichtig mee zijn.
Ze aten bij mij parkietenzaadmengeling en een paar keer in de week blokjes appel of peer (niet heel veel). Ik heb ze inmiddels verkocht omdat ik nu in een rijtjeswoning woon en ze voor die omgeving gewoon teveel lawaai maken.


hennyj
Website Member
Posts :2

Website Member
2011-08-10 - 20:54:30 send message to hennyj

Bedankt voor de tips,en ga er hard over nadenken.Een nieuwe alu voliere komt er in ieder geval dus dat moet geen probleem zijn.
alleen het schreeuwen,weet niet of ik dat wel echt wil.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 221 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede