Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > cliff parakeet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : cliff parakeet
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-08-24 - 12:39:05 send message to Daniel

Weet iemand of er in het verleden ooit Myiopsitta monachus luchsi zijn ingevoerd. Deze (onder)soort is kleiner dan de nominaat heeft een geelgroene buik en stuit. En het masker is wit en heeft geen golven in het masker.

Gezien het leefgebied vermoed ik dat er maar weinig zijn ingevoerd (of geen) en dat ze op de grote hoop zijn beland maar ik was nieuwsgierig of mensen zich misschien toch op de ondersoorten hebben gericht.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2011-08-24 - 20:10:08 send message to P.Rooth

Zet er dan voor de duidelijkheid bij dat het om een ondersoort van de monniksparkiet gaat .

Latijnse namen kent niet iedereen .

Paul


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-24 - 21:47:32 send message to Karel

Ik heb in het verleden regelmatig importen van muisparkieten gezien, maar nooit van deze ondersoort. Ik kan me overigens wel een zending herinneren met opvallend donkere vogels met een zeer mooie regelmatige schubtekening in het grijs. Maar goed, dat is je vraag niet.



Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-08-24 - 22:00:45 send message to Daniel

Bedankt Hans, ze komen voor in hetzelfde gebied voor als de roodoor ara. Een gebied dat erg lastig te bereiken is. En ik kan me voorstellen dat ze de muismarkieten dan liever uit andere gebieden halen. De reden waarom ik het vraag is omdat deze ondersoort een iets andere broedmethode heeft dan de overige ondersoorten. Ze bouwen individuele ipv groepsnesten. De vraag is dan weer komt dit door het leefgebied (te weinig plaats op de kliffen voor groepsnesten) of is dit een specifiek kenmerk van deze soort.

Ook heb ik informatie gekregen waarbij andeanparkieten in nesten roesten. Helaas is het niet duidelijk of het nest door hen gebouwd is.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-08-24 - 22:19:37 send message to Niltava

In kameroen(grijze roodstaarten) bleek dat de meeste trappers hun "werk" deden binnen 5 km maar enkelen verder.
Wat slecht bereikbaar(dun bevolkt) zou dus best een reden kunnen zijn van geen of weinig importen


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-24 - 23:51:00 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er is wel het een en ander geschreven over muisparkieten. Een lijst van artikelen vind je op:
http://monkparakeet.com/jmsouth/abstracts.html

Met name:
"Lanning, D. V. NW 353 CLeveland, Pullman, Washington 99163. Distribution and nest sites of the Monk Parakeet in Bolivia. (1991) Wilson Bulletin 103 (3). 366-372.

Abstract

A little-known, distinctive subspecies of Monk Parakeet, Myiopsitta monachus luchsi, was observed during 13 days from December 1981 to March 1982 in the arid intermontane valleys in south central Bolivia. Twenty-seven flocks (2 to 22 parakeets per flock) were observed at elevations between 1300 and 3000 m. Seventeen active stick nests were located on cliffs. No nests were found in trees, where the other subspecies always build their nests. A museum search and literature produced 35 specimens of this subspecies, 32 with specific localities. The known range includes the departments of Chuquisaca, Cochabamba, La Paz, and Santa Cruz.
"

Wellicht kun je via the John Crerar Library dit en andere relevante artikelen en publicaties achterhalen.





Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-08-25 - 09:50:06 send message to Daniel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hey Hans,



Bedankt voor de link. Ik ken een deel van de artikelen. Mijn vraag was meer: Wat voor nesten bouwt deze ondersoort in gevangenschap? Blijven ze bij deze individuele nesten of bouwen ze communual nesten. Wat een aanwijzing kan zijn op de vraag of enkel het habitat verantwoordelijk is voor deze gewoonte (te weinig plek op de kliffen) of dat dit een specifiek kenmerk van deze ondersoort is. (Ik hoop dat ik het goed verwoord heb want ik wil niet in een nurture - nature discussie terecht komen).



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 242 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede