Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Finschi aratinga Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Finschi aratinga
Pieter-Jan
Website Member
Posts :3

Website Member
2011-08-25 - 19:56:45 send message to Pieter-Jan

Hallo,
Ik heb een koppel finschi aratinga zitten die niet willen kweken. Het is een koppel van 2005 dat sinds vorig jaar in mijn bezit is. Toen heb ik ze in een kooi geplaatst van 125 x 90 x 80 en enkele weken later waren ze aan het broeden op 4 eitjes waarvan er 2 zijn uitgekomen die ze zonder probleem hebben grootgebracht. Maar dit jaar willen ze niets doen. Ze gaan dagelijks in hun nestkast, krijgen dagelijks eivoer, fruit en groenten en soms kiemvoer. Ook hebben ze sepia en grit tot hun beschikking maar daar kijken ze niet naar om. Dit jaar zijn ze na de winter in een volière geweest maar heb ze terug geplaatst omdat ze niet na hun broedblokken omkeken. Toen ze terug in hun kooi zaten gingen ze weer gewoon terug in hun nestkast. Kan deze verplaatsing het probleem zijn geweest of dat ik na het voederen ook even in de nestkast kijk. Heeft iemand tips om ze aan het broeden te krijgen of is het gewoon wachten tot volgend jaar? Alvast bedankt.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2011-08-26 - 09:07:05 send message to mreyder

Ik denk, dat een aantal keren verhokken de reden is. Aratinga's zijn ERG gevoelig voor veranderingen in hun hok , laat staan voor verplaatsen van de vogels. Ik zou zeggen: plaats ze nu in de vlucht waar ze in moeten blijven en dan heb je kans, dat ze tegen volgend kweekseizoen (groene aratinga's beginnen veelal pas vrij laat in het seizoen) weer beginnen. Als je pech hebt hebben ze nog een jaar (of zelfs nog langer) nodig om weer helemaal te wennen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-26 - 10:01:39 send message to Karel

Ik denk ook dat de verplaatsing het probleem is. Dat geldt overigens voor veel vogelsoorten.
In het algemeen geldt:

Als de vogels het goed doen, verander dan niets!

Ik hoor en lees regelmatig dat een koppel vogels dat voor het eerst succesvol broedt, vervolgens door de liefhebber "als een soort beloning" in de watten wordt gelegd met extraatjes, zoals een "betere" voliere enz. Met als gevolg dat ze het niet meer doen.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-08-26 - 13:44:01 send message to Antonia

Ik hoop toch wel dat ze in de voliere mogen blijven, vind de afmetingen van de kooi erg klein ...


Pieter-Jan
Website Member
Posts :3

Website Member
2011-08-26 - 15:08:31 send message to Pieter-Jan

Ze zitten al een paar maanden terug in de kooi omdat ze hier wel in hun blok gaan. Ik heb een nieuwe volière geplaatst die al een tijdje klaar is. Maar ik wou wachten tot na de kweek voor ze hierin te plaatsen. Nu het verplaatsen het probleem blijkt te is het wel spijtig dat als ik ze in de volière plaats nog langer zal moeten wachten tot ze kweken. Want ik had ze graag nog eens aan het broeden. Ik zal dus nog wel een tijdje geduld moeten hebben. Mvg


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2011-08-26 - 19:45:04 send message to mreyder

Ik zou ze in hun voliere zetten en dan incalculeren dat ze volgend jaar misschien nodig hebben om te wennen en niets doen. Vond ze niet geschikt om in een kooi te houden. Geef je ze wel hun eigen broedblok mee, die ze nu in de kooi hebben dus?? Tip: hang het broedblok in de voliere op in hun nachthok en wel zo, dat het invlieggat van het licht af is.


Pieter-Jan
Website Member
Posts :3

Website Member
2011-08-26 - 21:43:15 send message to Pieter-Jan

Ik ben nu nog mijn nachthok aan het vergroten voor mijn andere koppels en als dit klaar is plaats ik ze in hun voliere zodat ze rustig kunnen wennen aan hun vlucht en nachthok. Weet iemand tot welke leeftijd ze kunnen broeden?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 160 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede