Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-09-25 - 08:01:27 send message to Ruben31

Alexander jassies heeft 4 zaadmengelingen die ik gebruik en afgestemd zijn op het seizoen of kweek.

Momenteel gebruik ik de kweek variant die net iets vetter is.
Ook meteen goed voor de winter.
Ik vul dit zelf aan met gestreepte zonnepitten.

witzaad 22% 5,5 kg
kardy 10% 2,5 kg
witte millet 10% 2,5 kg
hennep 7,50% 1,9 kg
negerzaad 10% 2,5 kg
platta 8% 2 kg
boekweit 10% 2,5 kg
gepelde haver 7,50% 1,9 kg
japanse millet 5% 1,25 kg
lijnzaad 5% 1,25 kg
paddy / rijst 5% 1,25 kg







COCOTJE
Website Member
Posts :170

Website Member
2011-09-26 - 11:12:25 send message to COCOTJE

quote
iedereen moet doen wat ie denk dat goed is

ik vind dit ook de ene vind zaadmengeling beter de andere pellets zelf doe ik zaadmengeling en fruit ik heb ara die ik had gekocht die enkel pellets kregen en zo ne fruitbrei echt vies die heb ik direct over laten schakelen naar vers fruit en groenten en zaadmengeling de eerste dagen konden ze zelf kiezen eten dat ze 10 jaar gewoon waren of het nieuwe eten wat bleek het nieuwe eten viel beter in de smaak


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-10-07 - 17:46:25 send message to Rik

quote
Zijn er meer mensen waarbij het overschakelen zo snel gaat?


Eergisteren heb ik voor de verandering ook maar eens een pak Nutririd P15 tropical voor mijn huiskamervogel (Meyer) gehaald.

Momenteel zit hij achter mij en is bezig zijn bak leeg te eten. Met de normale nutribird heb ik dit nog nooit zo snel voor elkaar gekregen (meestal een maand of twee maanden). Vogels zijn dus makkelijk op tropical over te zetten.

Ik denk wel dat een goed uitgebalanceerde voeding waar zaden een onderdeel van zijn beter is dan pellets. Helaas ben ik geen ster in het samenstellen van een dergelijke voeding en ben ik ook niet consequent genoeg in het bereiden van zoiets. Bovendien ken ik veel vogels die 100% op pellets zitten en er heel strak uit zien. Vaak strakker dan mijn vogels.

Ik ga dus (net als Daniël) eens bekijken hoe dit bevalt.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-10-07 - 20:52:19 send message to Ruben31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Voer je vogels gewoon zoals ze ongeveer in de natuur eten.

Dus eet een bepaald soort kromsnavel veel zachtvoer zoals fruit,bloesem,knoppen etc.
Geef deze vogels hier dan geweekt/gekookt zaad,kiemzaad en veel fruit en groente.


Dit ga ik overigens proberen met mijn pyrrhura's.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-10-07 - 21:06:43 send message to Ruben31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hier een citaat voor je Daniel.

[ De pop werd ogenblikkelijk nadat ik zaad begon te voeren dun op de mest en begon slecht te zitten,hiervoor had ze alleen pellets gehad (niet levenslustig, veren wat opgezet ed). Heb overigens natuurlijk ook een dierenarts geraadpleegd: ook hij gaf aan, dat de krop/maag van de pop waarschijnlijk zo aan de pellets gewend waren dat het slecht zitten van de pop een rechtstreeks gevolg was van het nuttigen van zaden: krop en/of maag konden niet meer tegen het moeten verteren van zaad.]


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-10-07 - 21:34:18 send message to Rik

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Een uitgebreid uitgebalanceerd is het beste.

Ik ben (momenteel) van mening dat mijn vogel met een 'volledige' pellet misschien beter af is dan met een éénzijdige zadenmengeling en zo nu en dan wat fruit.

Kennissen van mij hebben een Ara Severa die al 7 jaar alleen pellets krijgt (Eco bird). Die pellet ziet er niet uit en stinkt je tegemoet. Toch heb ik zelden een vogel gezien die er zo strak uitziet.

Zowel over pellets als over zadenmengelingen zijn prachtige en vreselijke verhalen geschreven. Ach het is hobby! Een beetje expirimenteren met voeding moet kunnen toch? happy :)


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-10-08 - 08:07:28 send message to Ruben31

Tja,ieder zijn ding.

Bij mij komen die pellets er iig niet in.
Dat een pellet makkelijk is ben ik het mee eens,niet dat gedoe met zaden weken,koken,kiemen etc etc.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-10-08 - 09:43:37 send message to Daniel

Bedankt Rik, het blijft inderdaad een beladen onderwerp. We willen allemaal het beste voor onze vogels, maar eigenlijk is onze kennis op het gebied van voeding van vogels te beperkt. Vergelijk het met dieten voor mensen. Hier zijn we zo ver dat dietisten van mening zijn dat iedere individu andere behoeftes heeft. En bij vogels geven we hele ordes hetzelfde voer. Nu denk ik ook dat pellets stabieler zijn dan zaden (altijd hetzelfde) en dat de vogels alles binnenkrijgen. Maar ik zal altijd wel wat zaad blijven bijvoeren. Om maag en kropproblemen te voorkomen en indien gewenst dat er weer overgeschakeld kan worden op zaad.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-10-08 - 10:03:51 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Vergelijk het met dieten voor mensen. Hier zijn we zo ver dat dietisten van mening zijn dat iedere individu andere behoeftes heeft. En bij vogels geven we hele ordes hetzelfde voer. Nu denk ik ook dat pellets stabieler zijn dan zaden (altijd hetzelfde) en dat de vogels alles binnenkrijgen.


Ik neem aan dat je met stabieler bedoeld dat het altijd dezelfde waardes aan nutriënten heeft?

Is dat dus niet in contradictie(gecharcheerd)(van hetgeen ik al heel lang verkondig over menselijke en dierelijke voeding) dat ieder individu een andere behoefte heeft.

Een paar overdenkingen van mij die mij weerhouden van pellets:
* eigenlijk het bovenstaande, een pellet is standaard hetzelfde terwijl de voeding in de natuur wisselt per jaar, maand, week, dag , gebied, individu
* naast de bekende nutriënten die men denkt dat in de voeding hoort zien we steeds vaker "ondersteunende" zaken in het echte voedsel vgl voedingsvezel(doet het lichaam qua nutriëntie waarde niets mee maar is wel belangrijk en blijkt overigens weer bij sommige mensen tot darmproblemen te leiden)
* in de hondenwereld hoor je steeds vaker dat men of barfvoedsel geeft dan wel keukenresten. Dat laatste doe ik tegenwoodig ook vaker en zie mijn hond daar beter op reageren
* elk zaadje, noodje etc moet de vogel apart benaderen om te pellen. Het heeft een andere vorm, hardheid etc pellets zijn allemaal gelijk. Minder prikkeling dus.
* vee in "natuurlijke(kruidenrijke)" weiden hebben minder behoefte aan medicijnen dan de grazers op het monotone raaigras (vgl. gevarieerde voeding - pellets)
* dieren en mensen hebben vaak een behoefte aan "magere" en "rijkere" perioden van voeding, dit is moeilijker te realiseren met pellets


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2011-10-10 - 11:25:41 send message to Eelke

Proefje bij mijn goulds:
Na een bezoekje aan, de inmiddels bekende, H. uit M. thuisgekomen met een zakje pellets.
Toch maar eens proberen.
Een mengeling gemaakt van 50% zaad en 50% pellets.
Resultaat:
Mijn anders zo "domme" goulds gooien alle pellets netjes uit de voerbak en eten alleen de zaden.

Opmerking van de heer H.: "Vogels zijn geen 100% zaadeters, dus alle vogelhouders doen het verkeerd"
Waarom zouden vogels dan wel 100% pellets moeten eten?
Een antwoord als: "In pellets zit alles wat uw vogel nodig heeft" geeft mij weinig geruststelling.

Net als Niltava aangaf ben ik voor afwisseling en variatie, dat zul je met pellets nooit kunnen bereiken, eerder het tegenovergestelde.

Eenzijdigheid zie ik als een verarming.
Buiten het vermelden van gehaltes worden er op de verpakkingen van pellets weinig tot geen informatieve gegevens prijsgegeven over de werkelijke gebruikte ingredienten.
Het zou zomaar een hoop genetisch gemanipuleerde rommel kunnen zijn?
Over de werkelijke effecten van genetisch gemanipuleerd voedsel (buiten het spekken van een enkeling zijn geldbuidel) is weinig bekend.
( ja ik weet dat het wordt gedaan om te trachten een constante voedselhoeveelheid te produceren voor de wereldbevolking)

mvg


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-10-10 - 12:21:29 send message to Karel

quote
Het zou zomaar een hoop genetisch gemanipuleerde rommel kunnen zijn?


Ja, maar het zou ook zomaar kunnen dat dat niet het geval is. Doorborduren op een speculatie heeft weinig zin en leidt zelden tot meer inzicht, hoe interessant een discussie over genetische manipulatie op zich dan ook moge zijn.


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2011-10-10 - 15:52:08 send message to Eelke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Door niet de daadwerkelijk gebruikte ingredienten bekend te maken maar alleen, voor de meeste mensen, weinig zeggende percentages te vermelden draagt een producent en leverancier niet bij aan een verantwoord product is mijn overtuiging.
Zijn vogels in elke situatie een 1-tonig voedsel nodig?

Iemand die "natuurlijk gedrag" bij vogels hoog in het vaandel heeft staan zou helemaal geen pellets moeten aanprijzen (lees aansmeren / opdringen) bij zijn klanten.
Hebben ze bijv. tijdens de kweek, rui en rustperiode andere voedingmiddelen nodig?



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-10-10 - 17:47:30 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beter een goede pellet dan een slechte zadenmengeling. Een zadenmengeling kan net zo goed eenzijdig zijn of vol zitten met gif. Misschien krijgen vogels wel meer natuurlijke voedingsstoffen d.m.v. pellets binnen dan d.m.v. zaad. Dan zouden pellets weer natuurlijker zijn dan zaden.

Ik durf wel te beweren dat je met alleen Harrisons voeren aan een vogel een heel eind komt. Je kunt in de verschillende perioden andere pellets verstrekken zoals: High Potency, Adult Liftime etc.

Wel ben ik het heel erg eens met Niltava m.b.t. tot het prikkelings-element.

Maar nogmaals: Harrisons is heeeel slecht voor voor de portomonee. Omdat de de brokken ook super-saai zijn gaan de Harrison-mensen meestal een rondje wandelen met hun papegaai op de rollator. Dan krijgen deze vogels toch nog prikkels. happy :) (Heel flauw grapje...sorry!)



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 263 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede