Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Mutatie Zonparkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Mutatie Zonparkiet
immaculado
Website Member
Posts :39

Website Member
2011-09-26 - 06:27:06 send message to immaculado

Ik moest 2 zonparkiet kuikens uit het nest nemen, de oudste 16 dagen en de jongste 12 dagen oud. Moeder had jongste ,8dagen, laten dood gaan en begon de twee anderen te bijten.
Ze ontwikkelen beide goed , De oudste zit behoorlik in de veren en bij de jongste braken de eerste schaten door. De oudste is helemaal normaal, zelfs een beetje donker voor een kuiken. De jongste is citroen geel, nu op de rug zijn er wat licht groene puntjes maar het overgrote deel is geel. Ook de vluchtpennen breken nu door en duidelijk is te zien dat er aan de ene kant 6 van de 10 geel zijn en aan de andere kant 8 van de 10. Op het kopje en aan de zijkanten van de snavel zien de pennetjes er oranje uit en de staart lijkt tot op nu toe heel normaal. De pootjes zijn licht van kleur met iets van grys,dat kan nog donkerder worden en de nageltjes zijn zwart. ( ogen ook)
Op het net heb ik iets gevonden van een "pied" mutatie een paar jaar terug in Australie ( weet de Nederlandse naam niet -bont??-) waarvan men twee onderscheidingen maakt WA ( Western Australian) en EC(East coast) Pied. Waar men zich afvraagt hoe deze mutatie werkt.. er zijn anderen die zeggen dat het geen mutatie is maar een selectie van lichter gekleurde vogels, vergelijkbaar met de in Amerika populaire "red factor". Is er kennis in Nederland op dit gebied ? En waar zou ik in dit geval mijn oor te luister kunnen leggen. Dank alvast


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-09-26 - 11:57:01 send message to Daniel

Ik zou eerst afwachten tot de vogel volledig door de jeugdrui is. En als je dan de kleur nog steeds afwijkt een foto plaatsen. Ook is het dan belangrijker of de nieuwe kleur wordt doorgegeven wordt aan de jongen. Hoe de kleur vererft is ook al een aanwijzing welke mutatie het kan zijn. Maar voorlopig lijkt het me te vroeg om al conclusies te gaan trekken.


immaculado
Website Member
Posts :39

Website Member
2011-09-26 - 14:26:32 send message to immaculado

Dank Daniel, dank voor de reactie.
Ik kan het zelf niet geloven heb er nog nooit so een gezien, toen ik begon te zoeken mbv Google en een of twee foto's die er hetzelfde uitzien.
Hier is er een op het net ( ik zal moeten studeren om foto's op Vogel Arena z'n systeem op te laden) de foto vind je op web-adres http://www.wpproducts.com/soldarchive.cfm en je kykt by de naam Charlotte, het is halverwege de bladzijde.Een andere http://tweetebirds.webs.com/photos/yellow1.jpg deze is genomen van een forum waarin deze "mutatie" in Mei 2010 besproken word adres van de website, http://www.upatsix.com/chats/breeder-chat/topic107013.html
Misschien kan je er nu meer over zeggen.. ik ben in elk geval erg benieuwd.
Nogmaals bedankt
Jan


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-09-26 - 16:24:51 send message to Daniel

Zonder foto's van het jong kunnen we geen conclusies trekken. En dan nog zullen we moeten afwachten hoe de vogel eruit ziet in volwassen kleed.


immaculado
Website Member
Posts :39

Website Member
2011-10-02 - 13:39:21 send message to immaculado



immaculado
Website Member
Posts :39

Website Member
2011-10-02 - 13:43:24 send message to immaculado

Na een 10 tal keren "geoefend" te hebben dan eidelijk een foto van 300911
Hier zie je toch duidelijk het verschil. de veren komen geel door en hier en daar vertonen ze nu ze langer worden een groen streepje, "mottled" of "pied" zoals ik denk. Graag een reactie van mensen die dit al gezien hebben en hoe ziet het er uit na een jaar.. zou het terug naar "normaal" kunnen gaan? Naast het gele kuiken zit zijn broer of zuster.
Jan


anges
Website Member
Posts :27

Website Member
2011-10-29 - 19:48:02 send message to anges

hoe zijn de 2 jongen ondertussen al uitgegroeid?


berepret
Website Member
Posts :80

Website Member
2011-10-29 - 20:07:37 send message to berepret

Hallo, "pied" is het woord wat in het engels wordt gebruikt voor bonte vogels. In Amerika alleen voor echte bonte vogels. In de forpuswereld komt deze pied pacific parrotlet al heel veel voor. Ik ben ook benieuwd naar de laatste foto's en zou je de vleugels eens kunnen spreiden??


immaculado
Website Member
Posts :39

Website Member
2011-10-30 - 21:03:06 send message to immaculado

Dank Angelo en Meneer Berepret voor de belangstelling. Ja ze zijn bijna groot. De oudste vliegt het huis rond en vraagt eten, ziet er nog altyd uit als een gewoon Zonparkietenkind, ik heb ze al lichter van kleur gezien. De andere behalve dan het karakter ziet er nog steeds geheel anders uit, ook weer niet zo geheel anders want hy/zy lijkt op een totaal uitgekleurde volwassen zonparkiet. misschien zelfs iets lichter. de kleur is meer citroen geel en het oranje donkerder. De tekening van de kleurverdeling is byna 100% symetries. .. waar het by de oudere nog wel eens gewoon een groene veer ergens tussen zit. Ook zijn de gele veren op de rug anders .. ze zijn geheel geel met in de midden een hele dunne groene streep als er dan nog groen in zit De hele vogel is bijna zoals de volwassen dieren, behalve dan de borst die is precies hetzelfde gekeurd als zijn nestmaat Soort van oranje/groen). Een andere observatie is dat het lijkt dat hy/zy langzamer ontwikkelt als de normale.. hoewel er eigenlijk meer gegeten word door de gele. Misschien is dat toeval.
Ik zal zo snel mogelijk een foto op dit forum zien te krijgen.
Nogmaals dank voor de belangstelling.
Jan


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2011-12-12 - 17:47:40 send message to Dennis Fr.



immaculado
Website Member
Posts :39

Website Member
2011-12-12 - 17:55:04 send message to immaculado

Dennis bedankt, ik sukkel nog steeds met dit soort zaken.
maar de eerste staat er op
Jan


immaculado
Website Member
Posts :39

Website Member
2011-12-12 - 18:11:01 send message to immaculado



immaculado
Website Member
Posts :39

Website Member
2011-12-12 - 18:13:00 send message to immaculado



immaculado
Website Member
Posts :39

Website Member
2011-12-12 - 18:15:28 send message to immaculado



immaculado
Website Member
Posts :39

Website Member
2011-12-12 - 18:24:15 send message to immaculado

Ok, ze staan er op voorlopig, er was gevraagd voor gespreide vleugels, ik hoop dat dze beelden er een goed idee van geven. Kijk ook naar de poten ze waren al donkerder en lijken lichter te worden.
Een betere vraag zou kunnen zijn (in plaats die van "is dit een mutatie?"), hoe groot zijn de onderlinge kleurverschillen by hun eerste verenpak? Deze zonparkiet heef een broer of zuster en die heeft bijna helemaal geen geel.
Ik kan van de ouders weinig zeggen ze zitten in een voliere van 30 m2 en leven daar als een kolonie..Ik weet ook van de herkomst niks.. ze werden me aangeboden vanuit een erfenis de mensen wisten niet wat ze er mee moesten. De kolonie gaat goed al zijn er vragen, maar dat is een heel ander verhaal.
Jan


erwinvdploeg
Website Member
Posts :17

Website Member
2011-12-12 - 20:51:03 send message to erwinvdploeg

of dit een mutatie is tja .... de vogel is wel heel mooi en zal zeggen berg hem goed op en ook de andere uit het nest laat hem eerst maar eens door de rui maar ik zie geen witte nagels das wel een beetje jammer



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 214 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede