Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eco-pellet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : eco-pellet
limburg
Website Member
Posts :17

Website Member
2004-09-29 - 17:35:34 send message to limburg

Sinds een maand heb ik mijn dwergara en grijze roodstaart op de eco-pellet zitten.Voorheen zaten ze op de H-pellet die aanzienlijk duurder is.
Mijn manilata nam het snel op op en de grijze na een week aarzelen.Deze week heb ik ze zaad voorgehouden maar ze wilden er niets van weten en dat terwijl mijn grijze jaren op zaad gezeten heeft.De ontlasting is goed.
Kortom ik ben er zeer tevreden mee!!

Zou graag andere reacties horen.


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2004-09-29 - 18:31:25 send message to memaa

Hallo,
ik geef mijn papegaaien geen pellet omdat hun eten 'pellen' een van de voornaamste zaken van tijdverdrijf is voor de beestjes.
Nochtans is bewezen dat alles wat de papegaai nodig heeft in de pellets zit. Slecht zal het zeker niet zijn op gebied van voedingswaarde.
Is een snoepje in een papierke niet véél aanlokkerer?
Groetjes


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2004-09-29 - 19:33:03 send message to Amara

Ik ben gestopt met het geven van pellets,nochthans waren die van versele -laga goed,kwweekresultaten waren behoorlijk ,maar de ontlasting....niet te genieten.Je kan dan natuurlijk meer kuisen,maar in de broedperiode is dit voor de vogels te strsserend en te storend,met een zoet-zure stank als gevolg die dan ook weer vliegen aantrekt.De ontlasting is dan ook veel platter.Doch naar bevruchting,en het groot brengen van de jongen scoorde ik toen beter!De meerprijs op zaad die is te verwaarlozen, en mag dan ook nooit een reden zijn om op te besparen!!


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2004-09-29 - 21:46:49 send message to Rik

Het is volgens mij een beter idee om volgend jaar pas weer de discussie over pellets, pelletmerken, en zaadmengelingen te openen. Een paar weken voeren is te kort om over de kwaliteit van voer te kunnen oordelen.
Dan kunnen we volgend jaar o.a. bekijken wat:
- de algehele conditie van de vogels is;
- de broedresultaten zijn (gezien over een jaar);
- hoe de ontlasting is;
- wat de kosten zijn (per jaar);
- wie gestopt is met het voeren van pellets, etc.

Dit is veel meer representatief.
Misschien kan de webmaster een enqueteformulier maken. Want als iedereen z'n mening geeft zie je door de bomen het bos niet meer.happy :)


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2004-09-30 - 01:12:30 send message to johanm

Heb de eco pellets ook een paar weken geprobeerd met 2 koppels amazones, 2 koppels bonte boertjes en 3 koppels pyrrhura's. Na ruim 2 weken werden de pellets goed opgenomen door 1 koppel pyrrhura's, de andere vogels beten ze alleen kapot of raakten ze zelfs niet aan. De vogels kregen toen alleen een minimale hoeveelheid kiemzaad bij. Normaal krijgen ze dagelijks kiemzaad, droog zaad en eivoer met wekelijks een kalksupplement. Voor mijn part kan de boel de vuilbak in.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-09-30 - 09:12:45 send message to johanblok

Kweekresultaten over 1 of enkele jaren zeggen bij papegaaien zowiezo helemaal niets. Het is onmogelijk om de factor voer te isoleren van andere.
Mijn eigen papegaaien kregen altijd van alles: rijst, erwten, wortelen, fruit, bruine bonen enzovoorts, waarbij ze in de zomer nauwelijks en in de winter een basishoeveelheid papegaaienzaad kregen. Daardoor zijn ze gewend om van alles te eten. Ze zijn ruim een jaar op nutribird pellets geweest die ze vrijwel zonder gewenningsproblemen aten. Deze soort pellet heeft inderdaad behoorlijk negatieve gevolgen voor de uitwerpselen wat met name binnen niet fijn is, verder is het vetgehalte nogal hoog.
Sinds een paar maanden geef ik de ecobirdpellet gecombineerd met fruit en bessen uit eigen tuin zodat mijn papegaaien geen enkele bestrijdingsmiddelen binnen krijgen. Het wennen aan deze pellets blijkt nog veel makkelijker, mogelijk omdat ze zachter zijn. Mijn jonge net aangekochte witvoorhoofdamazones die geen pellets gewend waren, eten direct hun eerste bakje leeg.
De uitwerpselen van de vogels die ecobird eten zijn perfect. Ik ben uitermate tevreden over dit voer wat bovendien aansluit bij onze visie doordat het voer gebaseerd is op ecologisch geteeld plantaardig voedsel.
Het kweken is helemaal niet in die mate met voedsel te beinvloeden als men in de vogelwereld vaak denkt, zeker bij papegaaien waarbij het karakter en het gedrag van veel groter belang zijn. Ook mensen die ongezond eten krijgen zonder veel problemen kinderen. De gevolgen voor mensen komen pas op de langere termijn na tientallen jaren.


limburg
Website Member
Posts :17

Website Member
2004-09-30 - 14:25:05 send message to limburg

Wil nog erbij vermelden dat het in mijn geval huiskamervogels betreft.
Ik vindt de eco-pellet prima voor ze.Je weet tenminste dat ze iets fatsoenlijks binnen krijgen.


kurt
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2004-09-30 - 17:47:20 send message to kurt

hallo
Johan mag ik vragen hoe u deze bonen voederd,
gekiemd, geweekt of gekookt.
Vervolgens stel ik mij toch vragen bij deze zogenaamde ecopellets hoe komt het dat zij maar even duur zijn als bijvoorbeeld nutribird en zelfs goedkoper zijn als prettybird terwijl de voor mensen bedoelde groenten en vruchten
die ecologisch geteeld zijn stukken duurder zijn dan de gewoon geteelde groenten en vruchten of zijn die pellets maar ecologisch op papier?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-09-30 - 23:20:11 send message to johanblok

Sperziebonen en bruine bonen voer ik altijd gekookt, restjes van de eigen maaltijd. Peulen geef ik ook rauw, in kleine hoeveelheden, direct geplukt uit de tuin.
Het is niet zo dat ecobird pellets net zo goedkoop zijn als nutribird. Voor nutribird 10kg P15 betaal zo rond de 30 euro (afhankelijk van de leverancier). Voor ecobird betaal je voor 9Kg 40 euro exclusief verzendkosten.
Wat betreft de ecogroenten voor mensen: de groenten die mensen eten zijn over het algemeen veel moeilijker ecologisch te telen en daarom duurder. Ecobird pellets zijn voor een deel gemaakt van eenvoudig ecologisch en daardoor veel goedkoper te telen planten zoals rozenbottels en diverse onkruiden. Daarnaast is het maar net waarmee je het vergelijkt of ecologisch vogelvoer echt goedkoper is dan ecologisch mensenvoer. Het verschil is dat vogels veel minder kg eten dan mensen. Volgens mij kost 9 kg aan ecologische witte kool bij de supermarkt nog niet de helft van 9kg ecobird.
Overigens is het produkt ecologisch gecertificeerd volgens EU normen en daardoor voldoende betrouwbaar, lijkt me. Ik zou niet weten hoe je meer garanties zou kunnen eisen.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-10-01 - 17:59:03 send message to oranjekuif

Volgens de verkoper van Happybird(prettybird)was dat al het aller beste voer volgens de strenge Amerikaanse normen ,nu komt hij met iets nog beter dan het allerbeste(is dit wel mogelijk).
Er staat voor 95 procent biologisch gecertificeerde grondstoffen,dus geen 100 procent,en aan welke boilogische certificering voldoen ze.
Dat het zacht is hoefd geen voordeel te zijn,want wat zijn de gevolgen op de lange duur voor de spiermaag van de vogel.
Ik denk dat alles een slimme verkoop truc is van een,, gehaaide,, zakenman.Die is erwaarschijnlijk beter mee af dan de koper van het voer of de vogels zelf.
P.S kweekresultaten zegt niet veel over wel of geen goed voer,de conditie van de vogel op langer termijn dat is bepalend.
Met Pellets heb je weinig kans om dit op langere termijn te bekijken,want veel leveranciers hebben elk half jaar wel een ander merk of soort pellet (,,zou de vorige misschien dan toch niet zo goed zijn geweest? of kunnen ze aan de nieuwe meer verdienen? of is het deze keer echt het beste?


Pinochhio
Website Member
Posts :1

Website Member
2009-04-30 - 19:53:47 send message to Pinochhio

Hallo allemaal , ik heb onlangs een lori van de bleuwe bergen aangeschaf ,het dier was aan de pellets van Nutribird G14 , nu had ik nog eco pellets van mijn grijze roodstaart liggen , is het raadzaam om deze ook aan een lori te voeren of kan dit zeer beslist niet?
Graag verneem ik reacties van mensen die dit ook bij de hand hebben gehad,


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-04-30 - 21:17:49 send message to Fokke

Ik wil allereerst vooropstellen dat een lori een pap-eter is en ik zal niemand ooit aanraden om lories op droog voer, lees pellets te zetten. Een lori heeft een heel ander maag en darmstelsel dan andere vogels en is van nature een zachtvoer eter en heeft dus ander voedsel nodig dan b.v. grijze roodstaarten. In de vrije natuur eten lories hoofdzakelijk vruchten en nectar en enige insecten. De samenstelling van pellets voor lories is ook geheel anders dan pellets voor papagaaien Kijk eens op mijn website www.lories.nl hier vind je veel gegevens betreffende de voeding en verzorging van lories.


miloud
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-04-30 - 23:27:32 send message to miloud

beste limburg eco bird wordt door een handelaar uit limbug verhandelt en ze beweren zelf de uitvinders te zijn en ze staan ook vaak in zwolle wat mij op valt is ik iedere keer mensen met lege emmers naar die man lopen dat lijkt me niet hygienisch en als ik naar de menu vraag hoor ik dat het voor 95 procent spinazi is en voor 95 procent biologisch terwijl ze adverteren dat het 100 procent biologisch is wat bij ook opvalt is dat als mn papegaaien op bijten meer als de helft weg vliegt vaak ligt ook een hoop onder de bak en het maakt niet uit of ik 1 lepel voer of 3 en dat vind ik zonde ik heb het 10 maanden geprobeert en ben toch over gestapt nutribird p 19

mvg nick


Flippeke
Website Member
Posts :9

Website Member
2009-05-01 - 16:06:47 send message to Flippeke

Zoals "oranjekuif" en "miloud" vind ik het ook niet juist, eerst PrettyBird als beste aan te prijzen en dan over te schakelen op een ander voer merk (waar ze waarschijnlijk een groter winstmarge op hebben), je vogels zijn prettbird gewoon en zoek het voor de rest zelf maar uit.
Na een lange zoektocht op internet de importeur van België gevonden, en laten bestellen en leveren in een winkel vlak bij.
Nu eten mijn koppel ara's al 8 jaar PrettyBird en eten voor 98% alles op, dus zeer weinig afval wat het niet zo duur maakt. Mijn ara's komen met een zak van 9,08 kg (ongeveer 50 euro) één jaar toe, ik geef wel fruit en eivoer bij.


miloud
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-05-01 - 23:26:17 send message to miloud

beste flippeke het is de zelfde leveranseer happybird en ecobird zijn van de zelfde eigenaar uit Belgisch limburg (maaseik).als ze nou maar de brokken grof maken dan bijten de vogels beter op en ook beter voor de maag.
en die kleur en smaak stoffen daar heb ik geen goed woord voor.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-05-02 - 08:39:07 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

[quote]maar de ontlasting....niet te genieten[quote]

Klopt ik vind dat de ontlasting ook een stuk meer stinkt dan normaal. De pellets zijn bij mij een trigger voor het kweken. ook het pellen van de zaden wil ik er bij houden daarom vind ik de mix van versele goed. ik heb ook een tijd conacorn gegeven maar met minder kweekresultaten. als ik nu mijn vogels zie dan gaan ze goed door de rui en glimmen mooi. dit zal ook met een ander voer goed gaan verwacht ik maar ik hou het voor als nog op versele met die brokjes er in. En natuurlijk kiemzaad eivoer en fruit en groente. dit tijdens de kweek meer dan buiten de kweek.

groetjes egon



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 247 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede