Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > sectie dode vogel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : sectie dode vogel
hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2011-12-11 - 17:28:38 send message to hovenier

ik heb de laatste week wat dode vogels gehad, nu wil ik morgen een vogel naar amersfoort brengen voor onderzoek. kunnen ze bij een dode vogel ook alles nog achterhalen? of gaat dit beter met levende dieren?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2011-12-11 - 17:45:03 send message to dooren

Het is het beste om een dode en een zieke vogel aan te bieden.

Bij dode vogels kun je bv. geen flagelaten vaststellen na enige uren.

Terwijl bij dode vogels wel weer uitgebreider onderzocht kunnen worden omdat ze kunnen worden opengesneden om organen etc. te bekijken.
Gert


hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2011-12-11 - 18:36:04 send message to hovenier

dat is juist ook een beetje een probleem, ik zie geen zieke dieren, vanmorgen (11.00 uur) lag er plots een duifje dood, alle andere vogels geobserveerd en zag er goed uit, en vanmiddag (15.30) ligt er een prachtrosella dood, deze was niet mager of zo, en kwam vanmorgen ook nog meteen op de voerbak.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2011-12-11 - 19:11:30 send message to P.Rooth

Ook geen uiterlijke beschadigingen ?


hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2011-12-11 - 19:41:31 send message to hovenier

nee, vogels zien er nog gaaf uit, geen gebroken nek of plekken in de bevedering.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-12-11 - 21:43:13 send message to Karel

Heb je kortgeleden iets veranderd wat betreft verlichting, verwarming, voeding enz.?


hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2011-12-11 - 21:54:12 send message to hovenier

nee, de vogels zitten onverwarmd, alleen 's nacht een nachtlampje en hoe ik ze nu voer doe in ieder geval al 5 jaar.
ik heb 2 volieres (samen 21 vluchten), deze staan ongeveer 20 meter uit elkaar, maar in allebei de volieres zijn vogels doodgegaan.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2011-12-11 - 22:07:35 send message to dooren

Das vreemd, maar toch belangrijk om dode vogels zeer spoedig te onderzoeken.
Gert


hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2011-12-11 - 22:16:15 send message to hovenier

ik wil er morgen een naar dr Feld in amersfoort brengen, dat is voor mij 20 minuutjes rijden, en zo ik gehoord heb wel een betrouwbaar adres.
ik heb verder nog nooit eerder contact gehad met een dierenarts voor mijn vogels.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-12-11 - 22:18:48 send message to mijnkaketoes.nl

Ja Frank Feld was een goede VA. Ik hoorde dat hij niet meer of niet meer zoveel in zijn praktijk is. Maar goed zijn assistenten zullen er ook wel raad mee weten. Ben benieuwd naar de uitslagen.

Henk


hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2011-12-12 - 18:16:39 send message to hovenier

vanmiddag tegen 4 uur de vogel weggebracht, en om half zes belde ze al op om te zeggen dat deze vogel is doodgebloed door een maagzweer, de darmen zaten vol bloed. de vogel was verder in een prima conditie, en hij verwacht niet dat er verder wat uitkomt.
zijn vermoeden is dat er toch misschien een virus door de hokken is gegaan, en dat deze een paar slachtoffers heeft gemaakt.
ze adviseerde wel om eventueel wat extra vitamine voor een goede weerstand te geven. en als er nog meer slachtoffers vallen, deze te onderzoeken en preventief te gaan kuren met een antibiotica.
ik moet zeggen dat ik hier prima geholpen ben, goede service en niet onnodig proberen medicijnen ed te verkopen.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2011-12-12 - 19:35:52 send message to DirkD

In de meeste van deze gevallen is de vogel besmet met het circovirus. Dit virus ondermijnd de weerstand van de vogel waardoor deze sterft aan secundaire infecties. Soms wordt dan de term megabacterie gebruikt. Bij veel van deze vogels wordt ook een besmetting met flagalaten vastgesteld.
Tegen een virus bestaan geen medicijnen enkel indien de vogels antistoffen tegen dit virus gaan ontwikkelen is het probleem opgelost. Een bijkomend nadeel is dat sommige vogels drager blijven zonder zelf een ziektebeeld te vertonen. Ze dragen het virus dan verder uit.
Een vogel besmet met het circovirus (PFD)gaat op termijn veerproblemen vertonen, slechte rui,uitgerafelde staarten, bloedpennen enz.
Om een virus op te sporen moet er door de veearts een kweek worden opgezet. Dit is niet goedkoop en een oplossing is er niet


hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2011-12-16 - 19:06:22 send message to hovenier

geen uitval meer gehad van de week, was dus achteraf niet nodig om de vogel te laten onderzoeken. maar goed, het lijkt dus gelukkig mee te vallen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 180 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede