Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > veren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : veren
hanna42
Oud Lid
Posts :49

Oud Lid
2004-10-02 - 11:10:37

weet er iemand hoeveel veren een kanarievogel heefd of moet maken tijdens de rui?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-10-03 - 00:07:16

Leuke vraag!

Ik heb geen flauw idee en ik weet niet of iemand ze ooit geteld heeft.happy :)
De grote vleugelslagpennen worden bijna nooit gewisseld bij de jeugdrui, alleen de veel kleinere dekveren en soms de staartveren.

Staartveren kunnen overigens ook buiten de ruiperiode om verbazend snel aangroeien, bijvoorbeeld na een ongelukje waarbij de staart weg is. Binnen twee weken is er dan al een noodstaart, die pas in de echte rui gewisseld wordt.
Gezonde kanaries ruien eenmaal per jaar, buiten meestal binnen een week of 3, binnen doen ze er vaak 5 tot 6 weken over.

Op users.skynet.be/woutvgils/artikels/verenkleed%20van%20onze%20vogels.htm staat nog een leuk artikel over veren.

Groeten, Ton.


hanna42
Oud Lid
Posts :49

Oud Lid
2004-10-03 - 09:17:44

happy :)hier heb ik iets gevonden over hoeveel veren een vogel heefd.
hier is de link www.colfoort.net/pagina14.html


hanna42
Oud Lid
Posts :49

Oud Lid
2004-10-06 - 11:22:21

nog een artikkel gevonden over veren van vogelshappy :)

Hoeveel veren heeft een vogel?
Een kleine vogel heeft meestal minder veren dan een grote. Het aantal veren van zangvogels varieert van 1.100 tot 4.600. Een kip heeft ongeveer 8.000 veren, de Amerikaanse zeearend daarentegen blijkt "slechts" ca. 7000 veren te hebben. Het dichtste verenkleed vinden we bij de watervogels. Dit komt omdat watervogels een goede isolatie nodig hebben. Een wilde eend heeft ca. 12.000 veren en een zwaan, schrik niet, 25.000 veren. Mijn petje af voor deze onderzoeker, die toch wel een engelen geduld moet hebben gehad om 25.000 veren te tellen.
Doorgaans hebben vogels in de zomer minder veren dan in de winter. Zo is bijvoorbeeld uit onderzoek komen vast te staan dat mussen in februari ca. 2.600 veren hebben en in oktober iets meer dan 1.500.
Ondanks dat veren erg licht zijn, vormen ze een verrassend groot deel van het lichaamsgewicht van de vogel. Zo bleek een Amerikaanse zeearend met een gewicht van 4 kg. ruim een kilo aan veren te hebben, wat meer dan tweemaal het gewicht is van de beenderen


hanna42
Oud Lid
Posts :49

Oud Lid
2004-10-06 - 11:25:19




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede