Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > caiques vervoeren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : caiques vervoeren
Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2012-01-30 - 22:41:52 send message to Max Weijers

Hallo

Deze zondag ga ik een koppel zwartkop caiques ophalen. Het zal wel niet al te veel problemen opleveren, toch hoor ik graag of jullie weten hoe ik het het beste kan doen:
Kan ik het koppel gewoon in een loper doen, of kan ik ze het beste apart zetten?

Alvast bedankt


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2012-01-30 - 22:51:59 send message to meyer

Met papegaaien is het beter om appart te vervoeren. Het kan gebeuren dat ze elkaar aanpakken als ze in paniek raken als je te snel over een drempel gaat of ineens moet remmen. Geen risico nemen.

Groeten Meyerwink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-30 - 22:55:17 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat zal best kunnen, Max, maar als je alle risico's wilt vermijden dan is de beste manier om vogels te vervoeren: donker en gescheiden.


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2012-01-31 - 09:01:40 send message to Max Weijers

Oké bedankt, dan zal ik ze voor de zekerheid maar apart vervoeren.

Max


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2012-01-31 - 12:33:22 send message to vogeltje1000

quote
donker en gescheiden



Ik vind donker dus echt niet kunnen.
Dit is een vorm van dieren mishandeling.
Ga zelf in een donkere kist zitten en laat je naar Zuid Spanje vervoeren.

Gebruik een plastic vliegtuig bench dat geeft veel minder stress.
Hier kan je ook voer en water in aanbieden.

http://www.zooplus.nl/shop/honden/benches/vliegtuig


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-01-31 - 12:48:30 send message to Rik

quote
Ga zelf in een donkere kist zitten en laat je naar Zuid Spanje vervoeren.


Inderdaad. Sommige vogels halen het zelfs in hun kop een eieren in een donkere kist te leggen en broeden ze ook nog uit. Zitten die arme vogeltjes opgepropt met z’n allen in zo’n klein broedblokje. Da’s écht superzielig.

Ik heb ook wel eens vogels vervoerd in zo’n open box. Ze vlogen zichzelf bijna kapot maar ze hebben wel de hele reis bewust kunnen meemaken. Daar gaat het om. razz :p


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2012-01-31 - 12:57:23 send message to arjandaf

rik

in het donker is het * bewezen * veiliger ivm weinig tot geen impressies van buiten af dus net zoals in een broed of rust blok het geval is .

gr arjan


Geert-Best
Website Member
Posts :198

Website Member
2012-01-31 - 13:05:29 send message to Geert-Best

En dat is denk ik ook precies waar Rik op doelt happy :)


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2012-01-31 - 13:24:31 send message to vogeltje1000

Hoe kan je een broedblok vergelijken met een donkere transport kist.
Broed blok is vrije keuze/instinct
Transportkist is dwang.

Ik vervoer al 30 jaar vogels in open transportkooien en nooit enig probleem gehad.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-31 - 13:30:12 send message to Karel

quote
Gebruik een plastic vliegtuig bench dat geeft veel minder stress.


Nee, dit soort benches geeft net als lopers véél meer stress dan een donkere kist. Ik hoop dan ook dat het vervoer van vogels in dit soort voorzieningen zo snel mogelijk verboden zal worden. Gelukkig zullen lopers op termijn verdwijnen.

De reden waarom vervoer in een donkere kist beter is: minder indrukken van buitenaf = minder stress = geen onnodige verhoging van de hartslag en lagere verbranding omdat de vogels in het donker in een rusttoestand terecht komen.
Dit is overigens niets nieuws. Dat wisten de valkeniers in de middeleeuwen al!

Het vergelijk van "ga zelf maar in een donkere kist zitten" wordt tegenwoordig helaas vaker gemaakt door zgn. dierenbeschermers die dieren willen zien als mensen en in feite te weinig van dierengedrag afweten.
Een vogel is geen mens en je zult je dus moeten verdiepen in wat er bekend is over wat het beste is voor vógels om ze goed te kunnen houden, verzorgen én vervoeren.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2012-01-31 - 14:08:27 send message to dooren

Een donkere kist is idd veel beter. Vogels worden hier rustig van.

Open kooien met gaas of tralies geven kans op verwondingen of gebroken pennen.
Gert


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2012-01-31 - 14:49:27 send message to vogeltje1000

Ik zie vogels zeker niet als mensen.

Roofvogels kan je niet vergelijken met kromsnavels.

De regels van de IATA schrijven open kisten voor en dat zal niet zijn omdat dichte kisten beter zijn.



Zoals ik eerder schreef vervoer ik al 30 jaar in open kisten en nooit enig probleem ervaren.
Er zitten een aantal voordelen aan deze manier van vervoeren.
Ik zet deze met de vogels in het nieuwe verblijf en laat ze een aantal uren wennen aan de omgeving o.a. licht en geluid.
Op deze manier komen de vogels tot rust en vliegen zich niet kapot tegen het gaas.
Het tweede minstens zo belangrijke voordeel is dat deze gedemonteerd schoongemaakt en gedesinfecteerd kunnen worden.
Dit is onmogelijk bij houten transportkisten.


Geert-Best
Website Member
Posts :198

Website Member
2012-01-31 - 15:52:22 send message to Geert-Best

Ik zou niet weten waarom een houten kist niet gedesinfecteerd kan worden.
Zelf vervoer ik al meer dan 30 jaar vogels in gesloten donkere transportkisten en heb er nooit problemen mee gehad.


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2012-01-31 - 18:14:35 send message to Max Weijers

Wat mij betref onnodig om hier verder over te discussiëren, waarschijnlijk vind iedereen zijn manier van vervoeren (licht of donker) beter en is er niks op in te brengen
vandaar dat ik ook niet mijn voorkuur noemwink ;)

Ik zal ze dus allebei apart houden, bedankt.

Max


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2012-01-31 - 19:40:30 send message to denegon

hey Max caiques zijn vogels die zeer snel en fel reageren op stres daarom is vervoeren in een loper die donker is en waar geen andere vogels in zitten het veiligst voor de vogels. dit is al meerdere malen gezegd.

quote
Gebruik een plastic vliegtuig bench dat geeft veel minder stress.


vogeltje1000 heeft u zelf caiques?
ik denk dat een degelijke bench voor rustige soorten een zeer goed alternatief is. ik heb echter de ervaring met caiques dat ze liever donker in een loper vervooerd worden dan eten ze ook veel sneller als ze weer in de kooi/voliere zitten waar ze uiteindelijk in komen. als u echter goede ervaring met dit soort vervoers kooien heeft gewoon lekker door blijven doen want niet iedereen zijn maniet hoeft de juiste te zijn.
Het gaat er om wat jezelf het fijnste vind,
vriendelijke groet Egon


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-01-31 - 19:55:47 send message to P.Rooth

Me mond valt steeds verder open als ik de redenatie van Moustache uit Athene ( vogeltje1000) probeer te volgen '

Caiques vervoeren is al stressen voor zo'n vogel en zet die dan goed in het licht heb je kans dat deze dood ligt in de vervoerbak of binnen korte tijd na vervoer .

Wat al aangegeven is donker vervoeren en appart zodat ze mekander niet verwonden tijdens vervoer


Vervoer zelf al mijn aankopen in een verduisterde kooi of loper en geen nadelige gevolgen aan de vogels kunnen ontdekken .

En Max haal je de Caiques uit Zuid Spanje doe dan de groeten aan sinterklaas laugh :D

Paul



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 197 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede